Gå til innhold

Jeg gråter snart av styrkeberegning i sveis!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med konstruksjonsteknikk, mer spesifikt styrkeberegning i sveis? Bruker boka Komstruksjonselementer. Hvordan ble dere komfortable med det? Synes boka er vanskelig å forstå, og har ikke funnet noe på nett som er særlig mye til hjelp for en nybegynner. Hele greia får meg til å savne mekanikk :(

Anonymkode: 7033b...560

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle selvsagt stå Konstruksjonselementer.

Skrevet

Hvilket fag er dette?

Anonymkode: 02827...b18

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket fag er dette?

Anonymkode: 02827...b18

Konstruksjonsteknikk andreåret på maskiningeniørlina ved teknisk fagskole. Regner ikke med mange har gått teknisk fagskole her, men vet faget og samme boka blir brukt i ingeniørfag på høgskoler også, så håpte å treffe på noen som har vært borti det.

Skrevet

Har du den lille blå lefsen til noen hundrelapper liggende? Den med ulike stålprofiler? Jeg bruker formlene for beregning av sveis som er litt langt bak i der. Det er noen figurer som viser hvor krefter blir påført og under står formlene. 

Har dessverre ikke gått maskin da, så vet ikke om dette er overførbart. 

Du må da gjette på en dimensjon på sveis (a mål), se på lengden og stålkvalitet, og så får man ut kapasiteten. Men hvis du er usikker på hvilke krefter som blir påført sveis pga eksentrisiteter på du gå tilbake til mekanikkboken og lære deg å regne moment.

Anonymkode: b98d0...d4f

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du den lille blå lefsen til noen hundrelapper liggende? Den med ulike stålprofiler? Jeg bruker formlene for beregning av sveis som er litt langt bak i der. Det er noen figurer som viser hvor krefter blir påført og under står formlene. 

Har dessverre ikke gått maskin da, så vet ikke om dette er overførbart. 

Du må da gjette på en dimensjon på sveis (a mål), se på lengden og stålkvalitet, og så får man ut kapasiteten. Men hvis du er usikker på hvilke krefter som blir påført sveis pga eksentrisiteter på du gå tilbake til mekanikkboken og lære deg å regne moment.

Det høres overførbart ut, husker du navnet på den blå lefsa? Kan å regne moment, men sliter med å starte en oppgave. Synes det er vanskelig å vite hvilke krefter som påvirker når og hvor (unntatt bøyemoment og vrimoment,  de er ganske grei), men sliter med å se når disse greske bokstavene (sigma og tau) gjelder i forhold til kraften som blir påført og retningen på det. Får så lite mengdetrening i hver type oppgave, fordi hver oppgave i oppgaveheftet  er en ny og vanskeligere type sveis, sånn at jeg aldri føler meg trygg på hva jeg skal gjøre og når.

Skrevet

Stålkonstruksjoner profiler og formler. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stålkonstruksjoner profiler og formler. 

Takk! Skal ta en titt på den.

Skrevet

Er her noen med flere gode tips? :) Tenkte å komme meg godt frempå i faget nå i ferien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...