AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #1 Skrevet 30. september 2020 Jeg har lest en del tråder om vektnedgang i dette underforumet og, wow! Dere er virkelig rå! Tar av meg hatten for dere 🙏🏼 Så, over til meg hehe: Er normalvektig, men har et ønske om å stramme opp kroppen min/gå litt ned i vekt (maks 6kg). Jeg har nå trent 5-6 økter i uken (både styrke og kondisjon) i ca 10 uker. Er også nesten alltid over 10k skritt hver dag (har en nogenlunde aktiv jobb). Jeg spiser normalt og variert. Mye grønnsaker, kylling, fisk, groveste brød, knekkebrød etc. Spiser når jeg er sulten, og spiser etter trening. Men! Vekten er fortsatt den samme, etter snart 11 uker. Kan variere rundt 1kg +/- . Har også ligget i kaloriunderskudd i ca to-tre uker nå. Samtidig merker jeg at enkelte plagg har blitt litt løsere rundt livet, og det ser ut som jeg har fått mer markert mage Mitt spørsmål blir da om jeg har gått «opp» i muskelmasse, siden vekten er den samme? Synes også det er så utrolig vanskelig med kosthold. MÅ jeg kutte ut brød, pasta, fullkornsris osv? 😰 Jeg koser meg jo i helgene, men kontrollert. Virker som for mange av dere at vekta bare raser ned, men hos meg står den bom stille 🧐 for bare et par år tilbake hadde jeg veldig høy forbrenning. Prøver heller ikke å være sååå opptatt av vekten heller, men man ønsker jo å se resultater etterhvert 🙈 kanskje jeg burde kjøpe meg målebånd isteden. Eller kanskje jeg bare er utålmodig? 😅 Takk for alle tips & råd! Anonymkode: 5ec1e...58e
Victoria8 Skrevet 30. september 2020 #2 Skrevet 30. september 2020 Det som fikk fart på nedgangen min, var når jeg kuttet ut pasta, ris, knekkebrød, poteter, og brød med mel. Har gått ned 8 kg siden mai, og jeg går ikke lett ned i vekt. Så lenge du spiser sukker og karbohydrater, så vil kroppen kun forbrenne dette, og ikke fett. Spis fett til måltidene, og ikke spis så ofte, slik at du får et stabilt blodsukker. Vanskelig å gå ned i vekt med ustabilt blodsukker. Når du spiser sukker eller raske karbohydrater, så øker insulinet, og kroppen holder på fettet. 3
Flamegirl Skrevet 30. september 2020 #3 Skrevet 30. september 2020 57 minutter siden, Victoria8 skrev: Det som fikk fart på nedgangen min, var når jeg kuttet ut pasta, ris, knekkebrød, poteter, og brød med mel. Har gått ned 8 kg siden mai, og jeg går ikke lett ned i vekt. Så lenge du spiser sukker og karbohydrater, så vil kroppen kun forbrenne dette, og ikke fett. Spis fett til måltidene, og ikke spis så ofte, slik at du får et stabilt blodsukker. Vanskelig å gå ned i vekt med ustabilt blodsukker. Når du spiser sukker eller raske karbohydrater, så øker insulinet, og kroppen holder på fettet. Nei, nei... Tviler ikke på at DU har gått ned masse på denne måten, men vær så snill og ikke forvirre TS med at dette er den ENESTE måten. Det er mange, meg selv inkludert, som går ned i vekt med både brød, poteter og pasta i kostholdet. Så lenge du ligger på kaloriunderskudd over tid, går du ned i vekt, med mindre du har en ekstremt sjelden sykdom. Dette er ikke åpent for debatt, det er et vitenskapelig faktum. "Så lenge du spiser karbohydrater, vil ikke kroppen forbrenne fett". Det er en fullstendig grunnløs påstand. Jeg er så innmari lei av sånne svar som dette, som får det det å virke uoverkommelig for folk å gå ned i vekt, når det i virkeligheten ikke trenger å være komplisert. Det tar fra folk motet, forvirrer dem unødig og gjør sånn at folk som kunne hatt godt av å gå ned noen kilo gir opp. Du bidrar ikke til noe positivt. ___________ TS, det er meget mulig at du har lagt på deg muskler. Var jeg deg, ville jeg ikke hengt meg så opp i vekta. Vekta svinger i løpet av en måned, særlig som kvinne. Den blir påvirket av alt fra salt du spiser til hvor du er i syklusen. Målebånd er bedre, og ikke minst, klær. Det at klærne føles løsere er et veldig godt tegn Det er ikke noen vits i å veie seg flere ganger i løpet av en uke. Hva med annen hver uke? Og ta høyde for hvor du er i syklus. Kan lett legge på deg 1-2 kilo under mens. Du skriver at du har ligget i kaloriunderskudd i 2-3 uker. Ja, du er utålmodig Det er ikke lenge, så bare fortsett. Du kan absolutt spise en brødskive til frokost, eller litt pasta til middag. Bare sørg for å ligge i underskudd, så kan du i teorien spise hva du vil. Men bra at du velger sunne retter og matvarer. Mat med protein og fett holder deg mett lengre, så se litt på det, men ikke stress for mye. Da mister du lysten og motivasjonen. Du skriver at du koser deg kontrollert i helgene, hva innebærer det? Og hva er en helg for deg - spiser du på kalorioverskudd i tre dager? 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 Enig med Flamegirl. Men hvis du ikke går ned over tre uker, så er du mest sannsynlig ikke i kaloriunderskudd. Hvordan teller du kalorier? Er alle dager og alle måltider med når du teller? Det er ikke nødvendig å spise mye rett etter trening hvis du ikke er sulten da. Veier du relativt lite i utgangspunktet er marginene små. Anonymkode: af268...ad5 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 Hvis du kun skal ned i fettprosent (stramme opp) og du er normalvektig med såpass mye trening i uka bør du først og fremst legge bort vekta. Bruk målbånd (1x i måneden) eller ta en analyse på treningssenter ca 2-4 x i året. Hvis klærne er løsere, men vekten den samme eller mer så er det nok muskelmasse og fettprosent som har endret seg. Dette er positivt. Husk også at å endre muskelmasse + fettprosent (stramme opp normalvektig kropp) ofte tar mye lengre tid enn vanlig vekttap så bare smør deg med tålmodighet og fortsett med det du driver med. Du trenger absolutt ikke kutte karbohydratene om du responderer bra på ditt kosthold, mye fiber er gunstig for metthetsfølelse. Anonymkode: a9a59...5a6 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med Flamegirl. Men hvis du ikke går ned over tre uker, så er du mest sannsynlig ikke i kaloriunderskudd. Hvordan teller du kalorier? Er alle dager og alle måltider med når du teller? Det er ikke nødvendig å spise mye rett etter trening hvis du ikke er sulten da. Veier du relativt lite i utgangspunktet er marginene små. Anonymkode: af268...ad5 Bruker Lifesum. Legger alt inn der, drikke og. På to uker ligger jeg ca 4500kcal i underskudd. Så jeg får vel bare vente å se 🙈 Anonymkode: 5ec1e...58e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kun skal ned i fettprosent (stramme opp) og du er normalvektig med såpass mye trening i uka bør du først og fremst legge bort vekta. Bruk målbånd (1x i måneden) eller ta en analyse på treningssenter ca 2-4 x i året. Hvis klærne er løsere, men vekten den samme eller mer så er det nok muskelmasse og fettprosent som har endret seg. Dette er positivt. Husk også at å endre muskelmasse + fettprosent (stramme opp normalvektig kropp) ofte tar mye lengre tid enn vanlig vekttap så bare smør deg med tålmodighet og fortsett med det du driver med. Du trenger absolutt ikke kutte karbohydratene om du responderer bra på ditt kosthold, mye fiber er gunstig for metthetsfølelse. Anonymkode: a9a59...5a6 Takk for svar 🙏🏼 Da får jeg bare vente å se, hehe! Skal absolutt kjøpe inn et målebånd og legge bort vekta! TS Anonymkode: 5ec1e...58e 1
Viktualia Skrevet 1. oktober 2020 #8 Skrevet 1. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kun skal ned i fettprosent (stramme opp) og du er normalvektig med såpass mye trening i uka bør du først og fremst legge bort vekta. Bruk målbånd (1x i måneden) eller ta en analyse på treningssenter ca 2-4 x i året. Hvis klærne er løsere, men vekten den samme eller mer så er det nok muskelmasse og fettprosent som har endret seg. Dette er positivt. Husk også at å endre muskelmasse + fettprosent (stramme opp normalvektig kropp) ofte tar mye lengre tid enn vanlig vekttap så bare smør deg med tålmodighet og fortsett med det du driver med. Du trenger absolutt ikke kutte karbohydratene om du responderer bra på ditt kosthold, mye fiber er gunstig for metthetsfølelse. Anonymkode: a9a59...5a6 👏 Dette! 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #9 Skrevet 1. oktober 2020 22 timer siden, Flamegirl skrev: Nei, nei... Tviler ikke på at DU har gått ned masse på denne måten, men vær så snill og ikke forvirre TS med at dette er den ENESTE måten. Det er mange, meg selv inkludert, som går ned i vekt med både brød, poteter og pasta i kostholdet. Så lenge du ligger på kaloriunderskudd over tid, går du ned i vekt, med mindre du har en ekstremt sjelden sykdom. Dette er ikke åpent for debatt, det er et vitenskapelig faktum. "Så lenge du spiser karbohydrater, vil ikke kroppen forbrenne fett". Det er en fullstendig grunnløs påstand. Jeg er så innmari lei av sånne svar som dette, som får det det å virke uoverkommelig for folk å gå ned i vekt, når det i virkeligheten ikke trenger å være komplisert. Det tar fra folk motet, forvirrer dem unødig og gjør sånn at folk som kunne hatt godt av å gå ned noen kilo gir opp. Du bidrar ikke til noe positivt. ___________ TS, det er meget mulig at du har lagt på deg muskler. Var jeg deg, ville jeg ikke hengt meg så opp i vekta. Vekta svinger i løpet av en måned, særlig som kvinne. Den blir påvirket av alt fra salt du spiser til hvor du er i syklusen. Målebånd er bedre, og ikke minst, klær. Det at klærne føles løsere er et veldig godt tegn Det er ikke noen vits i å veie seg flere ganger i løpet av en uke. Hva med annen hver uke? Og ta høyde for hvor du er i syklus. Kan lett legge på deg 1-2 kilo under mens. Du skriver at du har ligget i kaloriunderskudd i 2-3 uker. Ja, du er utålmodig Det er ikke lenge, så bare fortsett. Du kan absolutt spise en brødskive til frokost, eller litt pasta til middag. Bare sørg for å ligge i underskudd, så kan du i teorien spise hva du vil. Men bra at du velger sunne retter og matvarer. Mat med protein og fett holder deg mett lengre, så se litt på det, men ikke stress for mye. Da mister du lysten og motivasjonen. Du skriver at du koser deg kontrollert i helgene, hva innebærer det? Og hva er en helg for deg - spiser du på kalorioverskudd i tre dager? Takk for utfyllende svar! Litt mer positivt enn det første 😅 hadde jeg måtte kuttet ned på de matvarene jeg liker (og ikke er sånn kjempe usunt) hadde jeg mistet all motivasjonen, så det skal jeg ikke finne på hvertfall 🙈 Vil si jeg ligger rundt 0 i helgene. Kjøper kanskje inn en pose smågodt som jeg ikke spiser opp alene og som varer over flere dager. Drikker ikke alkohol i helgene heller med mindre jeg skal noe spesielt. I tillegg lager jeg mer «kose» mat som saus og fløtepoteter til kylling. Pleier å trene i helgene også. Så tar ikke helt av, men er ikke helt nazi heller! TS Anonymkode: 5ec1e...58e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #10 Skrevet 1. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker Lifesum. Legger alt inn der, drikke og. På to uker ligger jeg ca 4500kcal i underskudd. Så jeg får vel bare vente å se 🙈 Anonymkode: 5ec1e...58e Jaa, de er jo ikke det største underskuddet. Så er mulig muskel veksten gjør at vekta blir null. Anonymkode: f394b...c91 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 Men... hvis du merker at klærne er løsere og kroppen strammere, hvorfor er ikke det bra nok? Hvorfor må du endre på det du gjør da? Virker jo som det fungerer kjempebra 😊 Anonymkode: dc3ce...36a 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #12 Skrevet 2. oktober 2020 Alt det Flamegirl skrev, egentlig. Jeg tror jeg har litt samme utgangspunkt og mål som deg. Kjører vel kanskje drøyt 5000 i underskudd i uken selv, noe varierende. Har gjort dette i en måneds tid nå, helt uten å veie meg. Speil og klær lyver ikke, så noe skjer. Men har lært at det tar tid, og det er greit. Man kan vel forvente nedgang på 0,5 kg i uka maks, om man vil brenne bort fett og ikke bare vann og/eller muskelmasse. For meg er det hvordan kroppen ser ut og føles som er viktig, selve vekten blir litt uvesentlig. Heller stram og definerte armer og mage osv enn lav vekt, for å si det sånn. Men ser ut som jeg får en kombo da. Anonymkode: f6d9c...344 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå