Gå til innhold

" Merkelig rart at veldig mange med fibromyalgi er lavt utdanna og overvektige damer. "

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå må du tenke på at fibro er faktisk en diagnose som er en haug med symptomer som de ikke finner a fre grunner til. Og ettersom mange har de samme symptomene så har de laget en diagnose for dette. 

Så man må ta hensyn til at flere av disse kan ha andre sykdommer i bunn som ikke har slått utpå tester enda. Feks tror de det er fibro, men så viser det seg å være feks bechtrev, fordi det tar lang tid før dette vises på bilder feks. 

All revmatisk sykdom KAN utløses av traumer eller ekstra påkjenninger i livet. Dette gjelder fibro som leddgikt.

Når det kommer til overvekt så var jeg overvektig før diagnosen, da jeg fikk medisiner for en annen sykdom da jeg var ung og gikk opp 20 kilo i vekt. Har slitt med mat etter dette, så dette er jo forsåvidt min skyld og ikke fibro. 

Anonymkode: d88ae...cd7

Legger til at jeg har bachelor og jobbet i mange år. I tillegg diverse videreutdanninger. 

Anonymkode: d88ae...cd7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men for veldig mange blir fibromyalgien forverret ved mye trening. Som i mitt tilfelle. Jeg kan gå enkle turer, enkle treningsformer, men anstrenger jeg meg såpass at jeg blir sliten så får jeg såkalte flare-ups. Kan bli sengeliggende i ukesvis etterpå i verste fall. Så jeg kan ikke trene meg ned i vekt. 

(i tillegg har jeg visse tilleggssykdommer som gjør meg overvektig og har derfor store problemer med å gå ned i vekt. Så har sykdommer som gjør meg overvektig og sykdommer som gjør meg ganske så inaktiv)

Anonymkode: b84e5...bfa

I mitt tilfelle er det trening som holder smertene i sjakk.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda . Som voksen kan man styre sine egne tanker .

Anonymkode: dde98...49f

Nei. Du tar feil. Tanker kan man ikke styre uansett alder.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tar forresten somac også i perioder, fordi magen min har blitt litt ømfintlig. Legene forklarer det som konsekvens a fibro... så det er jo ganske mye symptomlindrende medisin som er relevant for fibropasienter... men ikke noe som gjør en "frisk" da, desverre. 

Anonymkode: 25bfd...008

Det kan like gjerne skyldes medisinene du tar. Både Vimovo og Tramadol er sterke saker for fordøyelsessystemet. Førstnevnte gir også økt risiko for hjerte-/karsykdom så dette bør legen sørge for at blir nøye fulgt opp dersom man tar Vimovo (Og andre NSAIDs) på fast basis. Vet man at man er disponert for hjerte-/karsykdom bør det vurderes nøye om man overhodet bør ta NSAIDs. Jeg nevner det fordi mange, også leger, ikke er klar over dette eller rett og slett ignorerer det. 

I det hele tatt har mange av de legemidlene som brukes til å lindre symptomene bivirkninger som på sikt kan være langt mer ødeleggende for kroppen enn selve sykdommen. Og for å gjenta meg selv så sier jeg ikke at man ikke skal ta medisiner som kan bedre livskvaliteten, men man må være bevisst på potensielle bivirkninger. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ligger på topp når det gjelder tarmkreft også. Ikke noe merkelig ved dette 

Anonymkode: d6c54...52e

Vi ligger også på topp når det gjelder rygg og nakkeproblemer.

Skrevet
På 1.10.2020 den 2.00, AnonymBruker skrev:

Nå snakker vi jo ikke om en psykisk lidelse her, så det er jo totalt irrelevant. 

Anonymkode: ec56b...d90

Poenget er at det ofte er en sammenheng mellom lav utdanning og overvekt og fysiske/psykiske plager. Helseutfordringer kan gjøre det vanskelig å ta utdanning, og kan i tillegg føre til inaktivitet som kan gi grobunn for overvekt.

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, OPIgirl skrev:

Feil Man kan styre tanker til en viss grad, men ikke følelser.

Anonymkode: 922e8...9f8

Skrevet
På 1.10.2020 den 0.43, AnonymBruker skrev:

Det finnes faktisk statistikk som viser denne assosiasjonen; overraskende mange kvinner med fibromyalgi-diagnose er (tidligere) hjelpepleiere, har generelt lav sosioøkonomisk status, er lett overvektige, fikk gjerne barn tidlig, har ofte tilleggsdiagnoser som angst og depresjon osv. Sett dette nevnt i flere medisinske bøker jeg har lest, og senest i en lærebok om revmatologi. 

Anonymkode: 26546...bf8

Hva menes med lav sosioøkonomisk status?

Anonymkode: 180b3...26d

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Også feil. Det er mulig å til en viss grad styre følelser ved å styre det man kan styre av tanker.

Men depresjon er en tilstand man ikke kan styre på samme måte som vanlige følelser og tanker. Jeg lærte meg å kontrollere følelsene/reaksjonene mine gjennom å styre tankene mine, men blir jeg deprimert så er det lite jeg kan gjøre med det. Da er det ingenting av teknikker som fungerer og jeg må "bare" vente til det går over. Jeg kan til en viss grad styre tankene mine ved å utsette grublingen til senere når jeg er meg selv igjen, men jeg kan ikke styre tankene mine der og da.

Anonymkode: 5d783...c5b

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4
Skrevet
1 time siden, Leo skrev:

Det kan like gjerne skyldes medisinene du tar. Både Vimovo og Tramadol er sterke saker for fordøyelsessystemet. Førstnevnte gir også økt risiko for hjerte-/karsykdom så dette bør legen sørge for at blir nøye fulgt opp dersom man tar Vimovo (Og andre NSAIDs) på fast basis. Vet man at man er disponert for hjerte-/karsykdom bør det vurderes nøye om man overhodet bør ta NSAIDs. Jeg nevner det fordi mange, også leger, ikke er klar over dette eller rett og slett ignorerer det. 

I det hele tatt har mange av de legemidlene som brukes til å lindre symptomene bivirkninger som på sikt kan være langt mer ødeleggende for kroppen enn selve sykdommen. Og for å gjenta meg selv så sier jeg ikke at man ikke skal ta medisiner som kan bedre livskvaliteten, men man må være bevisst på potensielle bivirkninger. 

Jo, du har rett i at mageplager har sammenheng med Paracet og tramadol. Måtte kutte ut Ibux pga det 😊 det er derfor jeg bruker vimovo. Og så kite som mulig av de andre. Kun når det er ekstra ille Den får jeg ikke plager av, ennå i alle fall. 

All medisin har bivirkninger, men jeg har et liv å leve, så må veie opp fordeler og ulemper 

Anonymkode: 25bfd...008

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan man ikke. Følelser og tanker henger sammen. Ferdig snakka.

Endret av OPIgirl
Skrevet
4 timer siden, OPIgirl skrev:

Jeg kan styre mine egne tanker og er voksen.

Anonymkode: f9d0f...1ce

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, OPIgirl skrev:

I mitt tilfelle er det trening som holder smertene i sjakk.

Hos meg også. Men det var tøft i starten, frem til jeg fant grensen min. Min restitusjonstid er også lenger enn en "frisk persons" restutisjonstid, men det må man bare ta med i planleggingen. Nå trener jeg mer enn de fleste og det holder fibromyalgien i sjakk. I starten var det tøft, men det handler om å ikke gi opp og legge seg på sofaen.

Anonymkode: 6fcdc...a70

• Liker 1
Skrevet
På 30.9.2020 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Har ikke kosthold nesten alt å si for vekt?

Er ikke helsefagarbeider en "lavt utdannet" stilling?

Anonymkode: 937f2...241

Nei, det er det absolutt ikke. Det er en god utdanning, og de har et enormt ansvar i jobben sin. 

Skrevet
Akkurat nå, Sunnys skrev:

Nei, det er det absolutt ikke. Det er en god utdanning, og de har et enormt ansvar i jobben sin. 

Jo det er en lavt utdannet stilling. Den er på videregåendenivå. En høyere utdanning tar du på høyskole eller universitet. Det betyr ikke at de ikke har mye ansvar.

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er en lavt utdannet stilling. Den er på videregåendenivå. En høyere utdanning tar du på høyskole eller universitet. Det betyr ikke at de ikke har mye ansvar.

Når jeg tenker lav utdanning tenker jeg ingen utdanning.. selvf er helsefag lavere enn høyskole. Men det blir feil å si at de med fagbrev har en svakere helse en. De med høyskole 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Sunnys skrev:

Når jeg tenker lav utdanning tenker jeg ingen utdanning.. selvf er helsefag lavere enn høyskole. Men det blir feil å si at de med fagbrev har en svakere helse en. De med høyskole 

En helsefagarbeider vet hva som er sunt å spise og trene...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En helsefagarbeider vet hva som er sunt å spise og trene...

Ja, det vet sykepleiere også.. de er også rammet av overvekt og fibrio 

• Liker 1
Skrevet
På 1.10.2020 den 1.13, AnonymBruker skrev:

Fibromyalgiforbundet sier selv at fibromyalgi er ‘når livet setter seg i kroppen’. 

Anonymkode: 26546...bf8

Da «satte Livet seg i kroppen» min da jeg var 16 år, litt tidlig kanskje?

Anonymkode: 48ba4...f37

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...