Gå til innhold

Dere med katt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en siameser. Hun er smart, hengiven, kosete og innfinner seg på fanget så fort man setter seg ned. Skeptisk til fremmede, men vet ikke om det er spesielt for rasen. Litt innpåsliten til tider og ekstremt pratsom. Prater store deler av dagen, så om du ikke orker mjauing og en katt som fotfølger deg er ikke en siameser noe for deg 😅 

Anonymkode: ad470...b65

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 1.10.2020 den 3.39, Ludder skrev:

Med det sagt kommer jeg ikke til å kjøpe en katt fra oppdretter igjen, jeg kommer heller til å adoptere. Det finnes et utall antall katter der ute som trenger et hjem, og jeg tenker nå at det er noe moralsk tvilsomt å avle dyr på den måten. Adopterte katter kan ha noen utfordringer som katter fra oppdrett ikke har, men katter fra f.eks FOD er ofte i fosterhjem, og blir sosialiserte og trygge katter i løpet av den tiden. Med andre ord helt vanlige katter uten utfordringer. 

Håper uansett du blir fornøyd med valget ditt 😊

Det som er moralsk tvilsomt er vel å la katter fly ute og bli parret i hytt og pine. Eller å dumpe katt/kattunger. 

Anonymkode: cf151...daf

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

TS vil ha rasekatt. Det kan være mange grunner til at man vil ha rasekatt fremfor en huskatt. Det kan være utseende, lynne/aktivitetsnivå, allergi (da funker sibirkatt bedre enn mange andre raser) eller at man ønsker at foreldrene skal være kjent, og skikkelig helsesjekket. 

Og jeg nevner bare at det eksisterer andre katter som virkelig trenger en god hjem. Om TS har muligheten til å adoptere fremfor å kjøpe seg en katt fra en muligens dårlig oppdretter så er det bare fantastisk. 

Endret av Kenelz
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det som er moralsk tvilsomt er vel å la katter fly ute og bli parret i hytt og pine. Eller å dumpe katt/kattunger. 

Ok, men så er det mennesket sitt feil og ikke kattene. Her er alle kattene som jeg har adoptert kastrert og tatt godt vare på.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS vil ha rasekatt. Det kan være mange grunner til at man vil ha rasekatt fremfor en huskatt. Det kan være utseende, lynne/aktivitetsnivå, allergi (da funker sibirkatt bedre enn mange andre raser) eller at man ønsker at foreldrene skal være kjent, og skikkelig helsesjekket. 

Takke for støtten!

Anonymkode: cfda7...792

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Styr unna Scottish Fold. Først og fremst pga helseproblemene de kan få, men også fordi at de aller fleste som selges er uten papirer, men til en like høy pris som en med stamtavle. Rasen er forbudt i NRR (eller i hele FIFe som er hovedorganisasjonen) pga helseproblemer. Jada, de er sikkert søte, men mutasjonen som gjør at de har ører med fold påvirker også brusken i resten av kroppen, blant annet ryggen. Man kan ikke renavle rasen, det må brukes Britisk korthår i hver generasjon, og bare det er nok til at jeg synes det ikke er en rase det er bra å drive oppdrett på. 

Jeg ville også ha scottish fold, takk for infoen! Da skal jeg ikke kjøpe det i alle fall. Da blir det somali :) 

Anonymkode: 59e6a...48b

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier jo ikke at det er bedre? Men når det ligger så mye penger i avl som det gjør, så vil det selvsagt komme til mange aktører som kun er ute etter penger, og ikke setter kattens helse og trivsel først. Vi er vel alle enige om at det siste er viktigst? Av den grunn vil jeg neste gang heller adoptere framfor å støtte avl. Vi blir neppe kvitt løskatter eller eiere som ikke steriliserer/kastrerer katten sin, så det vil alltid finnes liv der ut som trenger et godt hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...