Minya Skrevet 30. september 2020 #21 Skrevet 30. september 2020 Vi har per i dag tre stk veivesenets parkmix, vår fjerde, og opprinnelig første katt, gikk bort i fjor. Alle er adoptert fra FoD Oslo, den eldste var hittekatt, han som nå er eldst ble født i fosterhjem og de to yngste er kullsøsken fra et kull som ble født ute i fjor av en mammapus som var ekstremt tillitsfull. Jeg skjønner ikke hva du mener når du sier at du ikke vil ta på deg mer enn du teknisk har kapasitet til, alle fire våre har vært og er kjærlige katter som ikke gjør særlig mye utav seg annet enn at de krever kos. De er også korthåret alle sammen, slik at det er lite pelsstell annet enn børsting for kosens skyld. Hun som gikk bort i fjor var en fangpus uten like, hun ville aller helst ligge på fanget hele dagen hvis hun fikk lov. Han som nå er eldst er vesentlig mer selvstendig. Han krever også kos, men på sine egne premisser. De to yngste er superkosegriser, men veldig forskjellige likevel. Hvis du velger å adoptere en voksen katt kan du se både personlighet og lynne slik at du vet om den passer for deg, mens uansett om du velger å adoptere et lite krek fra dyrebeskyttelsen eller kjøpe en kattunge fra oppdretter, så vet du aldri hvilken personlighet den ender opp med å ha. Han vi har som er eldst nå, var en liten kosegris i fosterhjemmet, men ble veldig egen og nøye på at kos skulle foregå på hans premisser da han ble eldre. Hun yngste vi har av kullsøsknene var veldig forsiktig i starten, men er nå den tøffeste av de to i tillegg til at hun maser veldig etter kos. Det motsatte gjelder broren, han var supertøff og skulle hilse på alt som liten, men er veldig vár overfor besøkende nå. 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #22 Skrevet 30. september 2020 4 minutter siden, Minya skrev: Vi har per i dag tre stk veivesenets parkmix, vår fjerde, og opprinnelig første katt, gikk bort i fjor. Alle er adoptert fra FoD Oslo, den eldste var hittekatt, han som nå er eldst ble født i fosterhjem og de to yngste er kullsøsken fra et kull som ble født ute i fjor av en mammapus som var ekstremt tillitsfull. Jeg skjønner ikke hva du mener når du sier at du ikke vil ta på deg mer enn du teknisk har kapasitet til, alle fire våre har vært og er kjærlige katter som ikke gjør særlig mye utav seg annet enn at de krever kos. De er også korthåret alle sammen, slik at det er lite pelsstell annet enn børsting for kosens skyld. Hun som gikk bort i fjor var en fangpus uten like, hun ville aller helst ligge på fanget hele dagen hvis hun fikk lov. Han som nå er eldst er vesentlig mer selvstendig. Han krever også kos, men på sine egne premisser. De to yngste er superkosegriser, men veldig forskjellige likevel. Hvis du velger å adoptere en voksen katt kan du se både personlighet og lynne slik at du vet om den passer for deg, mens uansett om du velger å adoptere et lite krek fra dyrebeskyttelsen eller kjøpe en kattunge fra oppdretter, så vet du aldri hvilken personlighet den ender opp med å ha. Han vi har som er eldst nå, var en liten kosegris i fosterhjemmet, men ble veldig egen og nøye på at kos skulle foregå på hans premisser da han ble eldre. Hun yngste vi har av kullsøsknene var veldig forsiktig i starten, men er nå den tøffeste av de to i tillegg til at hun maser veldig etter kos. Det motsatte gjelder broren, han var supertøff og skulle hilse på alt som liten, men er veldig vár overfor besøkende nå. Tenker først og fremst at en katt som adopteres kan ha tillitsproblemer, renslighetsproblemer, fobier og diverse. Den kan også ende opp med å ikke trives særlig hos oss som har både hund og barn, samt som den kan kreve mer enn det en kattunge jeg selv har peilet meg ut ifra rasen og dets lynne og derfor også vet bedre for hva jeg kan forvente av den. Jeg applauderer så klart folk som velger å adoptere, da det finns nok av kattunger som trenger hjem, virkelig❤️ Men når jeg sier at jeg ikke har kapasitet så mener jeg at jeg ikke har kapasitet for en katt som trenger å pleies, misforstå meg rett alle dyr skal pleies, men jeg ønsker meg en katt som er tilpasset oss og fordi jeg vil at både vi og katten skal trives og for at vår første møte med katten skal være en opplevelse. Så kan vi senere vurdere å adoptere 🙂 Anonymkode: cfda7...792
Minya Skrevet 30. september 2020 #23 Skrevet 30. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker først og fremst at en katt som adopteres kan ha tillitsproblemer, renslighetsproblemer, fobier og diverse. Den kan også ende opp med å ikke trives særlig hos oss som har både hund og barn, samt som den kan kreve mer enn det en kattunge jeg selv har peilet meg ut ifra rasen og dets lynne og derfor også vet bedre for hva jeg kan forvente av den. Jeg applauderer så klart folk som velger å adoptere, da det finns nok av kattunger som trenger hjem, virkelig❤️ Men når jeg sier at jeg ikke har kapasitet så mener jeg at jeg ikke har kapasitet for en katt som trenger å pleies, misforstå meg rett alle dyr skal pleies, men jeg ønsker meg en katt som er tilpasset oss og fordi jeg vil at både vi og katten skal trives og for at vår første møte med katten skal være en opplevelse. Så kan vi senere vurdere å adoptere 🙂 Anonymkode: cfda7...792 Ah, sånn å forstå. Men bare sånn at du også forstår; Det er flere katter UTEN adferds- og helseproblemer som adopteres bort av de frivillige organisasjonene enn det er MED. Mange av de voksne omplasseringskattene er ofte bare aldeles nydelige kosepuser som er fraflyttet eller satt ut på gata av ubrukelige mennesker som "ikke tenkte på at de måtte ha kattepass når de skulle på tre ukers ferie"- Du sier du er bekymret for at en katt ikke trives hos dere med både hund og barn, da er det kanskje også en idé å vurdere voksne adoptivpuser som er i fosterhjem og trenger et hjem, for da kan dere finne nettopp den riktige katten. Et fosterhjem hvor det er en voksen fosterpus, men også hjemmets egne hund og barn, vil ha nok av informasjon til deg om hvorvidt de tror katten vil passe til din familie. Det er aldri noen garanti for at kattunger blir spesielt glad i hjemmets nåværende dyr, og selv kattunger som vokser opp med barn kan ha fullstendig noia for barn fra starten av og opp gjennom livet. Det er veldig opp til kattens personlighet om de vokser opp til å bli veldig glad i både hunder og barn, eller ingen av delene. Med voksen katt mener jeg en katt over halvannet år, vi snakker ikke nødvendigvis godt voksne seniorkatter. 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #24 Skrevet 30. september 2020 11 minutter siden, Minya skrev: Ah, sånn å forstå. Men bare sånn at du også forstår; Det er flere katter UTEN adferds- og helseproblemer som adopteres bort av de frivillige organisasjonene enn det er MED. Mange av de voksne omplasseringskattene er ofte bare aldeles nydelige kosepuser som er fraflyttet eller satt ut på gata av ubrukelige mennesker som "ikke tenkte på at de måtte ha kattepass når de skulle på tre ukers ferie"- Du sier du er bekymret for at en katt ikke trives hos dere med både hund og barn, da er det kanskje også en idé å vurdere voksne adoptivpuser som er i fosterhjem og trenger et hjem, for da kan dere finne nettopp den riktige katten. Et fosterhjem hvor det er en voksen fosterpus, men også hjemmets egne hund og barn, vil ha nok av informasjon til deg om hvorvidt de tror katten vil passe til din familie. Det er aldri noen garanti for at kattunger blir spesielt glad i hjemmets nåværende dyr, og selv kattunger som vokser opp med barn kan ha fullstendig noia for barn fra starten av og opp gjennom livet. Det er veldig opp til kattens personlighet om de vokser opp til å bli veldig glad i både hunder og barn, eller ingen av delene. Med voksen katt mener jeg en katt over halvannet år, vi snakker ikke nødvendigvis godt voksne seniorkatter. Det er også en av grunnene til at jeg mener flere burde ta betalt for en pus istedenfor å adoptere de bort, så blir det ikke like «enkelt» å slenge fra seg pusen på gata. men for alldel, jeg har vurdert en adoptiv pus av rasen ragdoll, fordi formålet med å ta en katt er for oss selv og ikke fordi vi nødvendigvis ønsker å bidra til så veldig med det ene formålet som omplasseringshjem. Det er kanskje «brutalt» å si det men det er med ønske om å være ærlige med oss selv og hvor mye kapasitet vi faktisk kommer til å ha, i da spesielt med tanke på at vi ikke har erfaring med katt fra tidligere, da vi så klart vil sikre at vi får en god opplevelse i øyemed at vi da også blir bedre rustet til å ta vare på en adoptiv katt i fremtiden. Nå har vi ikke småbarn og er ikke redde for å traumatisere katten ytterlige, men vi lever et aktivt liv å vil kunne ha en katt uten tilknytningsproblemer. Anonymkode: cfda7...792
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #25 Skrevet 1. oktober 2020 Gatemix fra dyrebeskyttelsen. They are like a box of chocolate. Vet aldri hva en får. Vår frøken er selvstendig, renslig, liker å være ute, men har noen issues jeg tenker henger sammen med hennes tidligere liv. Ville valgt å gi en forlatt katt en sjanse igjen. Anonymkode: 133f7...a49 2
Gjest Ludder Skrevet 1. oktober 2020 #26 Skrevet 1. oktober 2020 (endret) Jeg har en hellig birma. Valgte rasen fordi den skulle være vennlig, tillitsfull og kosete, og at de ofte trives som innekatter. Jeg ønsket meg en katt som ville henge med meg, og som kunne trives som innekatt fordi jeg bor langs en trafikkert vei og ville i utgangspunktet ikke slippe den ut. Han leste derimot aldri sin egen bruksanvisning, og er ganske annerledes enn det jeg så for meg da jeg leste om rasen. Etter et halvt år som innekatt måtte jeg slippe han ut, han trivdes rett og slett ikke. Hadde han hatt en kompis hadde det muligens vært annerledes. Han ble i alle fall en mye gladere katt når han kunne være ute, og selv om det har gått utover min nattesøvn mang en gang fordi han ikke kommer inn for natta, er det verdt det. Heldigvis vil han henge med meg, han er veldig knytta til meg, men han er ikke en fangkatt. Ligger dog gjerne i fotenden av senga mi når vi skal sove, og innimellom vil han være lilleskje 😄 Han er også innmari nysgjerrig, noe som blant annet har resultert i et overnattingsopphold på et gamlehjem 😂 han elsker å utforske, og går gjerne inne dører om han får muligheten. Rasen er også ganske sunn til å være rasekatt, det var viktig for meg da jeg valgte rase. Jeg sjekket også ut oppdrettet i forkant, og valgte ett som var seriøst og hadde gode skussmål. Mye styr med pelsen da, i sommer har han vært delvis snauklipt, men det tror jeg mange langhårede utekatter sliter med. Som noen tidligere i tråden nevnte, så er han kanskje en liten diva. Eller så har min oppdragelse gjort han sånn, han er hakket for bortskjemt 😅 Vurderte forøvrig ragdoll jeg også, ettersom de skal være ganske like hellig birma i lynne. Med det sagt kommer jeg ikke til å kjøpe en katt fra oppdretter igjen, jeg kommer heller til å adoptere. Det finnes et utall antall katter der ute som trenger et hjem, og jeg tenker nå at det er noe moralsk tvilsomt å avle dyr på den måten. Adopterte katter kan ha noen utfordringer som katter fra oppdrett ikke har, men katter fra f.eks FOD er ofte i fosterhjem, og blir sosialiserte og trygge katter i løpet av den tiden. Med andre ord helt vanlige katter uten utfordringer. Håper uansett du blir fornøyd med valget ditt 😊 Endret 1. oktober 2020 av Ludder
Tvist Skrevet 1. oktober 2020 #27 Skrevet 1. oktober 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er også en av grunnene til at jeg mener flere burde ta betalt for en pus istedenfor å adoptere de bort, så blir det ikke like «enkelt» å slenge fra seg pusen på gata. men for alldel, jeg har vurdert en adoptiv pus av rasen ragdoll, fordi formålet med å ta en katt er for oss selv og ikke fordi vi nødvendigvis ønsker å bidra til så veldig med det ene formålet som omplasseringshjem. Det er kanskje «brutalt» å si det men det er med ønske om å være ærlige med oss selv og hvor mye kapasitet vi faktisk kommer til å ha, i da spesielt med tanke på at vi ikke har erfaring med katt fra tidligere, da vi så klart vil sikre at vi får en god opplevelse i øyemed at vi da også blir bedre rustet til å ta vare på en adoptiv katt i fremtiden. Nå har vi ikke småbarn og er ikke redde for å traumatisere katten ytterlige, men vi lever et aktivt liv å vil kunne ha en katt uten tilknytningsproblemer. Anonymkode: cfda7...792 Nå er det jo en del av kattene fra dyrevernsorganisasjoner som blir født der av en tygg mor og ikke er redd for noe som helst. D u kan jo kontakte dem og høre. Det er jo egentlig bare fordeler, ofte er katten kastrert og chippet, så du slipper å styre med det. Om dere har lite tid til katten, vil dere kanskje vurdere to? Så har de selskap i hverandre. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #28 Skrevet 1. oktober 2020 Somali og scottish fold er i alle fall nydelige🥰 Også er de jeg vet om veldig kosete, somalien er veldig leken og de er veldig knytta til eieren sin. Anonymkode: 59e6a...48b
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #29 Skrevet 1. oktober 2020 3 timer siden, Tvist skrev: Nå er det jo en del av kattene fra dyrevernsorganisasjoner som blir født der av en tygg mor og ikke er redd for noe som helst. D u kan jo kontakte dem og høre. Det er jo egentlig bare fordeler, ofte er katten kastrert og chippet, så du slipper å styre med det. Om dere har lite tid til katten, vil dere kanskje vurdere to? Så har de selskap i hverandre. Jeg Skjønner hva dere mener og vil hen.. men hadde det ikke vært for katterasen ragdoll så hadde jeg ikke vurdert katt. Jeg er opprinnelig en skikkelig hundeperson selvom jeg ikke tror på sånt og har ingen favoritt sånnsett. Så for meg blir det en overgang å få en katt og er ærligtalt litt nervøs for den overgangen. Derfor hadde jeg sett for meg ragdollen som også blir omtalt for «the puppy cat» jeg vet ikke hvordan det hadde blitt med en vanlig katt ift ragdollen men dersom den behøver selskap så ser jeg selvfølgelig ikke bort i fra at den andre blir en adoptiv katt ❤️ Anonymkode: cfda7...792
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #30 Skrevet 1. oktober 2020 Men jeg skal selvfølgelig ta det til betraktning og vurdere en adoptiv katt ut ifra hva dere forteller meg❤️ Men jeg tror jeg må møte noen først før jeg kan avgjøre, kanskje gå innom dyrebeskyttelsen eller noe, så at jeg får vurdert? Er sikker på at de er like fine som noen annen rasekatt, så tusen takk for mange fine gode råd, og for den omsorgen og kjærligheten dere utviser hjemløse katter 💓 fortsett gjerne å komme med tips om raser å latter generelt, sluker alt jeg å vil lære så mye som mulig om hvordan det er å ha katt 😊 Anonymkode: cfda7...792
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #31 Skrevet 1. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men jeg skal selvfølgelig ta det til betraktning og vurdere en adoptiv katt ut ifra hva dere forteller meg❤️ Men jeg tror jeg må møte noen først før jeg kan avgjøre, kanskje gå innom dyrebeskyttelsen eller noe, så at jeg får vurdert? Er sikker på at de er like fine som noen annen rasekatt, så tusen takk for mange fine gode råd, og for den omsorgen og kjærligheten dere utviser hjemløse katter 💓 fortsett gjerne å komme med tips om raser å latter generelt, sluker alt jeg å vil lære så mye som mulig om hvordan det er å ha katt 😊 Anonymkode: cfda7...792 Det kan du om det er et slikt tilbud, men i korona-tida må du ringe først(tror jeg). Her jeg. Her jeg bor er det ikke et eget dyrebeskyttelse-bygg å besøke kattene på, så dette varierer fra plass til plass. Jeg har vært fostermor til mange DB-katter. Alle var forskjellige, men de fleste ble etter hvert veldig husvarme. Da skulle de sitte på fanget til sambo når han gamet, ligge oppå pcen min da jeg hadde eksamen, ligge på oss når vi så på serier, følge oss på do og skrek bokstavelig talt etter kos og oppmerksomhet. Katter har ekstreme personligheter, mye mer enn hunder. Dette er på godt og vondt. Det er viktig å finne en katt som passer deg. Katter er virkelig herlige dyr, jeg er helt frelst🥰 Anonymkode: 59e6a...48b 2
sytter Skrevet 1. oktober 2020 #32 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg har en ragdoll på åtte år. Han går godt overens med mine hunder og er en svært sosial og nysgjerrig katt. De første seks årene var han innekatt (fikk være ute på balkongen), men da vi flyttet til et roligere nabolag fikk han lov til å være en del ute. Problemet med at han er så sosial er at han gjerne går på besøk til naboene, spesielt på sommeren når folk lar terassedørene stå åpne. Den største faren med det er jo at han blir innestengt en plass, men det har gått bra så langt og naboene synes heldigvis det bare en koselig. Om det er pga. manglende instinkt eller sen tilvenning til utelivet vet jeg ikke, men han er en engstelig type når det f.eks. kommer til fugler og biler. Ellers er det jo en del pelsstell og de trenger en vask nå og da, så dette er viktig å tilvenne fra ung alder. Jeg skjønner hva folk mener med at de er lik hunder. Besøkende her blir møtt av både katt og hunder i gangen, han hopper gjerne opp på fanget til fremmede og maaaser mye om både kos og mat. Han elsker også å apportere små gjenstander.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #33 Skrevet 1. oktober 2020 Ragdoll er fantastiske! Jeg har en ragdoll og en siameser, kan anbefale begge på det varmeste. Har hatt bengal før, den var vakker men ikke spesielt trivelig... Hatt huskatt også, men de er svært sjeldent så menneskekjære som ragdoll eller siameser Anonymkode: 455f0...b79
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #34 Skrevet 1. oktober 2020 Vi har to hellige birmaer som generelt er ganske rolige og kosete. Dog liker de også å leke. Kos skal være på deres premisser, altså de liker ikke så veldig godt å bli plukket opp og holdt, men kommer gjerne og legger seg på en i sofaen eller senga. Den ene elsker å ligge på hodet/puten min når jeg sover, og den andre sover som regel ved siden av meg i senga mens i sofaen vil hun gjerne ligge på brystet mitt. De er mye rundt oss når de er våkne og veldig sosiale. De har ganske forskjellige personligheter, der den ene har et tydeligere jaktinstinkt, men er samtidig ekstremt kosete og liker når man snakker med henne. Den andre er ganske lat, matglad, trygghetssøkende og klønete. Begge er utrolig herlige på sin måte, og gir mye glede og kjærlighet hver dag! Anonymkode: c4725...f87
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #35 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg har hatt norsk skogkatt i mange år og det er herlige katter. Som hunder, liker å være med familien, sky mot fremmede, smarte, nysgjerrige. De har alle som en vært ubrukelige som innekatter da, for selv om de er rolige inne har de mye behov for bevegelse og mental stimuli. Pelsen har hos alle vært utrolig lettstelt, egentlig kun børsting i røyteperiodene om våren. Fórkvalitet har derimot mye å si for pelskvaliteten og hvor mye stell du må påregne. Dårlig for gir dårlig pels, mye røyking og knuter. Det gjelder jevnt over alle katter, så det er virkelig verdt å ha i bakhodet. Jeg har en venninne som bare brukte butikkmat og skjønte ikke helt at det gjøre noe særlig forskjell, men etter å ha fått en prøvepakke med skikkelig for ble hun overraske over at pelsen ble mye bedre og mye mindre røyking (og mindre støvsuging..) og at kattedoen ikke lengre stinka. Jeg gir med vilje ingen anbefaling, for det er forskjell på hva folk og katter liker, men hos mine katter har det vært viktig med et fettrikt for. Anonymkode: 2d6d8...faf
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #36 Skrevet 3. oktober 2020 På 30.9.2020 den 19.12, AnonymBruker skrev: Jeg har to gremlins som ble laget på hvert sitt gatehjørne og funnet av Dyrebeskyttelsen. Elsker mine to foreldreløse puser som later til å ha levd et liv før de flyttet inn hit 😁 Men skulle jeg balgt meg en rasekatt nå, hadde jeg definitivt gått for britisk korthåret, eller Scottish Fold eller hva de heter. De er NYDELIGE. Og de har mindre pels enn ragdoll og lignende raser. Den ene pusen min nå er veldig langhåret og jeg bruker mye tid på å fjerne hår fra huset. Hadde satset på en mer korthåret pus neste gang. Anonymkode: c15eb...745 Styr unna Scottish Fold. Først og fremst pga helseproblemene de kan få, men også fordi at de aller fleste som selges er uten papirer, men til en like høy pris som en med stamtavle. Rasen er forbudt i NRR (eller i hele FIFe som er hovedorganisasjonen) pga helseproblemer. Jada, de er sikkert søte, men mutasjonen som gjør at de har ører med fold påvirker også brusken i resten av kroppen, blant annet ryggen. Man kan ikke renavle rasen, det må brukes Britisk korthår i hver generasjon, og bare det er nok til at jeg synes det ikke er en rase det er bra å drive oppdrett på. Anonymkode: cf151...daf 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #37 Skrevet 3. oktober 2020 På 30.9.2020 den 19.12, Fibonacci skrev: De er ganske rolige katter, hvis det var det du mente? De lar seg ikke bære på samme måte som ragdollen, da (slik at de bare «henger» på armen). De ligger på rundt 12 000, og kan hentes ved 12 ukers alder. Da har de fått 1. vaksine og kommer med stamtavle og helseattest. Hvis du kommer over sibirkatter på Finn.no som er vesentlig billigere, ville jeg vært skeptisk. Da kan det hende de ikke er renrasede (og da er det ikke sikkert de er allergivennlige). Kjøper du av en seriøs oppdretter kan du også være trygg på at foreldrenes helse er godt testet, f.eks. at de ikke har anlegg for arvelig hjertesykdom (HCM). Nå er det dessverre sånn at papirløse katter er omtrent like dyre som de med stamtavler. Fordi mange tror at om man bare skal ha en kosekatt trenger man jo ikke papirer. De aller fleste rasekatter i Norge blir registrert i NRR. Det man kan gjøre er å sjekke om oppdretter har stamnavn. Det finner man ut på nrr.no. Står stamnavnet i annonsen kan man via nrr.no gå inn på Min Katt og søke opp stamnavnet der, så ser man at oppdretter registrerer kattungene sine. Man kan også se stamtavler, at foreldrene er helsesjekket og for moro skyld, utstillingsresultater. Når det gjelder HCM er det en skikkelig drittsykdom. Det er masse mutasjoner som kan føre til HCM, men de har kun klart å finne en dna-test for ett på maine coon, og et annet på ragdoll. Selv om en av de nevnte rasene er DNA-testet må man allikevel ta ultralyd av hjertet. Men, problemet er at selv om en katt har et hjerte som ser helt friskt ut på UL i dag, kan den dø av HCM om relativt kort tid HCM er noe som kan ramme alle raser, også huskatter. Men maine coon er vel overrepresentert i statistikken... Jeg må jo bare legge til at om jeg noen gang skal ha en semilanghåret katt så står en sibir (helst golden) høyt på ønskelista Anonymkode: cf151...daf
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #38 Skrevet 3. oktober 2020 På 30.9.2020 den 17.59, AnonymBruker skrev: Ønsker å kjøpe meg en, har sett for meg en ragdoll, men hvilken andre rasekatter anbefales det? Hvilken katt har du og hva vil du si om den? jeg har aldri eid en katt før, men jeg har hatt hund i alle år. Anonymkode: cfda7...792 Jeg har en rase som er veldig forskjellig fra ragdoll. Men, jeg anbefaler innekatt, og selger helst ikke til noen som skal ha frittgående katt. Turer i bånd, eller aller helst kattegård eller sikret veranda/terrasse. Du slipper mange bekymringer når du har innekatter. Slemme folk, påkjørsler, bittskader, at katten forsvinner osv. Rasen min er supersosial, og trives ikke så godt alene, så jeg anbefaler to katter, den andre kan gjerne være en huskatt fra dyrebeskyttelsen. Men flere kattungekjøpere har kommet tilbake for å få kjøpt en kattunge til, fordi de synes rasen er så fin ❤️ Vær forberedt på en del pelsstell, det er så trist når folk ikke gidder, og heller velger løveklipp. Ofte er da kattene så fulle av floker at de har sår hud... En skikkelig stålkam er det beste, styr unna sånne firkanta karder, de kommer ikke gjennom pelsen skikkelig. Jeg liker ikke pelsstell, og reagerer på pudderet folk bruker på utstillinger så jeg har korthårskatter Gjør skikkelig research, ikke kjøp av den første og beste. Er dessverre ikke alle som er like seriøse/bra oppdrettere selv om de får stamtavler på kattene sine... Hvis du bare vil ha en katt så kan en mulighet være en omplasseringskatt fra en oppdretter. Noen katter trives best alene, og disse blir da ofte omplassert rett og slett fordi det er det beste for katten å få et bra hjem som alenekatt. Anonymkode: cf151...daf
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #39 Skrevet 3. oktober 2020 På 30.9.2020 den 18.29, AnonymBruker skrev: Devon Rex. Veldig morsom rase, som røyter lite. Anbefales virkelig 😊 Anonymkode: 5a0b1...9d7 Devon rex er jo så ulik en ragdoll som det går an å bli. Både utseendemessig og når det kommer til aktivitetsnivå. Anonymkode: cf151...daf
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #40 Skrevet 3. oktober 2020 På 30.9.2020 den 19.18, Kenelz skrev: Anbefaler å adoptere enn å kjøpe ❤️ TS vil ha rasekatt. Det kan være mange grunner til at man vil ha rasekatt fremfor en huskatt. Det kan være utseende, lynne/aktivitetsnivå, allergi (da funker sibirkatt bedre enn mange andre raser) eller at man ønsker at foreldrene skal være kjent, og skikkelig helsesjekket. Anonymkode: cf151...daf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå