Gå til innhold

Dere med katt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ønsker å kjøpe meg en, har sett for meg en ragdoll, men hvilken andre rasekatter anbefales det? Hvilken katt har du og hva vil du si om den?
jeg har aldri eid en katt før, men jeg har hatt hund i alle år. 

Anonymkode: cfda7...792

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi har to sibirkatter, elsker den rasen. I utgangspunktet var vi interessert i rasen fordi den er allergivennlig (jeg er allergisk), og fordi sibirkatter er helt nydelige og har veldig godt lynne. Våre sibirkatter er kosete, sosiale og lekne og passer godt inn i familien (har 3 barn). De har lang pels, og må gres - men det er bare koselig (de liker å bli gredd).

Du kan lese mer om sibirkatter her:

http://www.sibirkattensvenner.no

Jeg kjenner også en ragdoll-katt, de er flotte på alle måter, men anbefales mest som innekatter.

Endret av La Traviata
Skrevet

Vi har en helt vanlig norsk huskatt tror jeg de heter. Hun er primært inne, men litt ute i bånd om sommeren. Veldig enkel katt å holde, hun vaksineres årlig og får ormekur. Nå begynner hun å bli gammel, hun ble nylig 12 år, så hun får lettere tannsten, så for må vi være ekstra nøye på nå. Ellers en kosen og leken katt, vært det siden vi fikk henne for 12 år siden

Skrevet

Devon Rex. Veldig morsom rase, som røyter lite. Anbefales virkelig 😊

Anonymkode: 5a0b1...9d7

Skrevet

familien min er maine coon frelst, elsker de. Men min neste katt skal være Sibir katt, de er nusselige :)

vokste opp med hellig birma. Særere, dummere og mer diva katt skal du lete lenge etter. Var veldig glad i han fordi da..

Anonymkode: 41d87...1f0

Skrevet

Har litt erfaring med norsk skogkatt, erfaring som tilsier at de er veldig laidback og godslige. 

Anonymkode: 91190...5c4

Skrevet

Sibirkatten virket veldig bra den og, men hva er egentlig fordelene og ulempene ved å ha en innekatt fremfor en katt som kan være ute? Jeg er ganske frelst av ragdollen per nå og klarer såvidt å se for meg en annen😁 derfor må jeg se om det er mulig å vippe meg av pinnen, dessuten det er lurt å veie for og i mot for å være på den sikre siden ☺️

Skrevet

Innekatter må jo aktiviseres i større grad, ellers kjeder de seg. Men det er sikkert ikke noe problem, altså. Ragdoll kan også fint være ute i bånd. De er bare ikke så gode til å bedømme farer og sånt.

Personlig liker jeg sibirkatter bedre, og kunne ikke tenke meg noe annet! De er vakre, smarte og veldig lojale. Fine personligheter på mine også. ❤️

Skrevet
9 minutter siden, La Traviata skrev:

Innekatter må jo aktiviseres i større grad, ellers kjeder de seg. Men det er sikkert ikke noe problem, altså. Ragdoll kan også fint være ute i bånd. De er bare ikke så gode til å bedømme farer og sånt.

Personlig liker jeg sibirkatter bedre, og kunne ikke tenke meg noe annet! De er vakre, smarte og veldig lojale. Fine personligheter på mine også. ❤️

Ja jeg så at sibirkatten var utrolig nydelig❤️ Ble nesten i tvil nå!😅 har disse like beroligende effekt som ragdollen? er først og fremst derfor jeg falt for den rasen. Hva er prisklassen på disse? 

Skrevet

Ønsker jo meg en katt som først og fremst er selvstendig, som er grunnen til at jeg ønsker å skaffe meg en katt og ikke enda en hund. Men håpet er jo at både katten og hunden skal finne selskap i hverandre😊

Skrevet

Jeg har to gremlins som ble laget på hvert sitt gatehjørne og funnet av Dyrebeskyttelsen. Elsker mine to foreldreløse puser som later til å ha levd et liv før de flyttet inn hit 😁

Men skulle jeg balgt meg en rasekatt nå, hadde jeg definitivt gått for britisk korthåret, eller Scottish Fold eller hva de heter. De er NYDELIGE. Og de har mindre pels enn ragdoll og lignende raser. Den ene pusen min nå er veldig langhåret og jeg bruker mye tid på å fjerne hår fra huset. Hadde satset på en mer korthåret pus neste gang. 

Anonymkode: c15eb...745

• Liker 5
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg så at sibirkatten var utrolig nydelig❤️ Ble nesten i tvil nå!😅 har disse like beroligende effekt som ragdollen? er først og fremst derfor jeg falt for den rasen. Hva er prisklassen på disse? 

De er ganske rolige katter, hvis det var det du mente? De lar seg ikke bære på samme måte som ragdollen, da (slik at de bare «henger» på armen).

De ligger på rundt 12 000, og kan hentes ved 12 ukers alder. Da har de fått 1. vaksine og kommer med stamtavle og helseattest. Hvis du kommer over sibirkatter på Finn.no som er vesentlig billigere, ville jeg vært skeptisk. Da kan det hende de ikke er renrasede (og da er det ikke sikkert de er allergivennlige). Kjøper du av en seriøs oppdretter kan du også være trygg på at foreldrenes helse er godt testet, f.eks. at de ikke har anlegg for arvelig hjertesykdom (HCM).

Endret av La Traviata
Skrevet

Anbefaler å adoptere enn å kjøpe ❤️

• Liker 6
Skrevet

Vi har vanlig huskatt. Kunne faktisk ikke tenkt meg å kjøpe rasekatt, rasene er som oftest avlet så mye på at de er for like i personlighet bl.a.

Hadde heller adoptert katt enn å kjøpt meg rasekatt.

Anonymkode: 1fe80...aec

• Liker 2
Skrevet

Vi har to sibirkatter som vi har som innekatter (bor i stor blokkleilighet), og jeg kunne aldri ha tenkt meg en annen rase. 

De er kosete, sosiale og lekne. De er også veldig lettlærte. Den ene katten vår kan blant annet sitte på kommando. Han er ganske pysete av seg, så han er fornøyd med å bare være inne, mens frøkna vi har trives god med å gå tur i sele. Både klatrer i trær og leker i både snø og gjørme. 

Vi har hatt dem i henholdsvis fem og seks år nå, og selv om de var vant til tilværelsen slik den var har de taklet det kjempefint at vi fikk baby i sommer 😊

• Liker 1
Skrevet

Tro meg jeg har tenkt tanken på og adoptere, men vil ikke ta på meg mer enn jeg teknisk har kapasitet til. Jeg ønsker meg en katt for gitt formål, uten å presisere til nøyaktig hva. dessuten anbefaler jeg ingen å adoptere bort katt. Syns en pris på rase eller ikke rasekatt kan være med å bidra til at folk behandler husdyrene sine med verdighet, som det er mye av i dag, spesielt for hva gjelder nettopp katt. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tro meg jeg har tenkt tanken på og adoptere, men vil ikke ta på meg mer enn jeg teknisk har kapasitet til. Jeg ønsker meg en katt for gitt formål, uten å presisere til nøyaktig hva. dessuten anbefaler jeg ingen å adoptere bort katt. Syns en pris på rase eller ikke rasekatt kan være med å bidra til at folk behandler husdyrene sine med verdighet, som det er mye av i dag, spesielt for hva gjelder nettopp katt. 

Later til å være lite av idag*

Skrevet
29 minutter siden, La Traviata skrev:

De er ganske rolige katter, hvis det var det du mente? De lar seg ikke bære på samme måte som ragdollen, da (slik at de bare «henger» på armen).

De ligger på rundt 12 000, og kan hentes ved 12 ukers alder. Da har de fått 1. vaksine og kommer med stamtavle og helseattest. Hvis du kommer over sibirkatter på Finn.no som er vesentlig billigere, ville jeg vært skeptisk. Da kan det hende de ikke er renrasede (og da er det ikke sikkert de er allergivennlige). Kjøper du av en seriøs oppdretter kan du også være trygg på at foreldrenes helse er godt testet, f.eks. at de ikke har anlegg for arvelig hjertesykdom (HCM).

Jeg er primært ikke ute etter å bære en katt! Hehe og heller ikke veldig opptatt av å ha de på fanget. Jeg syns bare katten spesielt ragdoll som jeg har fått hilse på, gav meg en veldig beroligende effekt å ha rundt. Noe lignende som jeg aldri har opplevd hos en annen katterase før. Jeg har sett sibirkatten og den virker veldig rolig, men kanskje ikke nøyaktig det samme som jeg er ute etter. Ser at de ligger på samme prisnivå som ragdollen, og det er klart at jeg blir å kjøpe en via oppdretter💜

Skrevet

Vi hadde norsk skogskatt før. Husker den hadde sykt mye tugger i pelsen selv om vi gredde han hele tiden. Veldig pen katterase ❤️ 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har vanlig huskatt. Kunne faktisk ikke tenkt meg å kjøpe rasekatt, rasene er som oftest avlet så mye på at de er for like i personlighet bl.a.

Hadde heller adoptert katt enn å kjøpt meg rasekatt.

Anonymkode: 1fe80...aec

De er da ikke like i personligheten? Man får en indikasjon på energinivå, intelligens, hvor kosete de er hvor nært de knytter seg til mennesker. I tillegg til fysiske attributter så klart.

Anonymkode: c4ac4...fd4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...