Gå til innhold

Vepsebol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått ett vepsebol i en skillevegg på altanen. Skikkelig irriterende når man skal jobbe litt med maling og diverse der ute.

Er det noen som vet hva man kan bruke for å få fjernet både bolet og vepsen - og hvor kan man få kjøpt dette?

Skrevet

Det vil jeg også vite!

Venter i spenning!

Skrevet

Et enkelt tips er å rette hageslangen med full guffe på direkte mot vepsebolet. (For eksempel kan du bruke slik pistol som du vasker bilen med) Så spyler du bare ned både veps og vepsebol uten at vepsen rekker å angripe. Vi har gjort det her med stort hell. Lykke til! :ler:

Skrevet

PS. Glemte å si at du må stå på god avstand når du spyler vepsene.

:ler:

Skrevet

Det er litt problematisk da, siden vi ikke ser vepsebolet da det er inni veggen

Skrevet

Huff, vi har tre vepsebol på forskjellige steder rundt inngangspartiet vårt. Og jeg er livredd veps! :forvirret:

I dag skal mannen min kjøpe Radar, og så skal han og pappa prøve å få tatt bolene sent i kveld. Man får kjøpt Radar med et tynt rør til å feste på dysen. Dette kan man føre oppunder sprekker der det er bol. Men pass på å gjøre det sent om kvelden, for da er vepsen inne.

Skrevet

Som en liten kuriositet; et gammelt ordtak sier at der hvor det har bodd veps vil det ikke brenne...

Skrevet

Foreldrene mine har til stadighet problem med at vepsen lager bol i bua utenfor huset deres. Faren min har brukt å gå inn og ta tak i bolet, før det blir for stort selvsagt, og ødelagt det. Men han er tøff da... ;) Deres erfaring er iallefall at mange av disse midlene du får kjøpt ikke virker.

Dere må regne med at de vil prøve å etablere seg på nytt - en gang jeg skulle sove over på "pikerommet" hadde vepsen begynt å bygge der, for vinduet hadde stått åpent lenge :sjokkert:

Så vær på vakt!

Skrevet

Takk. Vi har vinduene på soverommet vårt åpent døgnet rundt, men det ligger på andre siden av huset i forhold til der vepsebolet er.

Det er vanskelig å få tak i vepsebolet da det ligger under eller inni en skillevegg. Vi ser bare at vepsen flyr ut og inn på samme sted hele tiden og ser ikke selve bolet. Dermed blir det sikkert vanskelig med noe annet enn gift.

Skrevet

Har ved et par anledninger brukt støvsuger. Ene gangen fikk jeg festet munnstykket foran inngangen.Lot støvsugeren stå på en god stund og kastet posen etterpå(er viktig for den blir bløt). Den andre gangen tredde jeg en strømpe inni munstykket og sugde inn vepsen etterhvert som de kom.. før jeg slo av støvsugeren satte jeg en strømpe til foran åpningen, så røret var tett. For deretter å putte hele rører i fryseren.... Det fungerte og var ikke mer plaget den sommeren.. :)

• 1 år senere...
Skrevet

Hvordan får man de ut av støvsugeren igjen? Jeg har sikkert et par hundre veps i støvsugerposen nå ;)

Skrevet

Det går an å røyke dem ut, har jeg hørt..

Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde også et vepsebol i veggen en gang. Husker at jeg sprayet stdet vepsen kom fra med radar, og borte ble de...

Annonse
Skrevet
Hvordan får man de ut av støvsugeren igjen? Jeg har sikkert et par hundre veps i støvsugerposen nå ;)

De jeg hadde var døde da støvsugeren stoppet... var bare å ta ut posen....

Skrevet

Vi kjøpte noe spray på plantasjen. Når vi hadde sprayet datt det ut veps i mange dager etterpå (ja de var inni kledningen hos oss også). Har ikke hatt veps etterpå, men det kom humler denne sommeren. De fikk samme behandling! Har ikke sett noe til dem heller etter det!

Gjest *Cobra*
Skrevet

Mannen fjernet for noen dager siden 3 vepsebol fra mørkloftet vårt.

Han sprayet med radar, så de roet seg. La bolene i en søppelsekk og bar de ut. Senere brente vi søppelsekken på bålet.

Dere kan ikke prøve å tette inngangen til bolet med fugeskum eller noe slikt, siden dere ikke kommer til det for å få det fjernet?

Vi gjorde det et år når de hadde laget bol inne i veggen og vi ikke kom til bolet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...