Gå til innhold

Krangel med samboer om trening!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har trent lenge og etter at samboer meldte seg inn på treningssenteret så har det dessverre blitt en frustrasjon for meg. 
Når jeg sier at jeg skal på trening så sier han at han skal være med og må vente på han. Så må jeg vente i opptil en time mens han sitter og drikker kaffe! Jeg står jo der og tripper, klar for å dra, men må vente på han hver gang. Han har ikke lappen, så det er jeg som kjører til trening, derfor må han sitte på med meg.

Når jeg sier at det er frustrende å vente på han hver gang så sier han jeg er egoistisk og at nå er jeg i et forhold, jeg har ikke bare meg selv å tenke på lenger.

Før kunne jeg være i flere timer på treningssenteret, men nå går det toppen en time før han kommer bort til meg og sier han er lei. Det blir jo til at jeg avslutter treningen mye tidligere enn hva jeg vanligvis hadde gjort.

Kjenner at dette irriterer meg veldig og hver gang jeg sier jeg vil på trening sier han: uff, må vi det nå? Kan vi ikke gå tur isteden? 

Han MÅ jo ikke være med på trening hver gang heller?! 

Anonymkode: 02de1...7e8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er han som er egoistisk som ber deg vente på han.

Hvis han vil ha det til at det er din feil at du reagerer på dette så er det psykisk mishandling.

Du gjør han en tjeneste ved å vente. Han tar det kanskje for gitt, og tar det som en selvfølge i stedet og at det ikke finnes noe alternativ.

Edit: Er dette egentlig en person du ønsker å gjøre tjenester for?

Endret av Anne88
  • Liker 20
Skrevet

Si til han at trening er ditt fristed. Han kan sitte på om han er klar NÅR du skal dra, og han kan sitte på hjem om han venter til du er ferdig, uten å mase.

Hadde aldri giddet det der selv.

• Liker 45
Skrevet
3 minutter siden, Tjukk skrev:

Tren alene? 

Han lar meg aldri trene alene lenger. Skal jeg trene, skal han være med.

Ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts

Han høres veldig kontrollerende ut. Er han frisk?

• Liker 33
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Du ser at dette ikke er bra? Han oppfører seg som eksen min, som psykisk mishandlet meg. Han gjør det ved 1. Forsøke å kontrollere deg, og 2. Kalle deg egoistisk og bruke av din tid når det er han som er problemet. 

Løp.

Anonymkode: 97591...1fa

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Tvinger han deg og truer deg med pistol om du velger å trene alene? Nei? Akkurat. Tren alene. Han bestemmer ikke når du skal trene og at han bestemmer ikke at han MÅ trene med deg. 

Skrevet
1 minutt siden, Tjukk skrev:

Tvinger han deg og truer deg med pistol om du velger å trene alene? Nei? Akkurat. Tren alene. Han bestemmer ikke når du skal trene og at han bestemmer ikke at han MÅ trene med deg. 

Kanskje han har vært voldelig mot henne? Forsøkt å få henne til å følge sin egen vilje minst mulig?

Anonymkode: 0fa06...4dc

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Men sett ned foten da! «Om du ikke er klar om 10 minutter, drar jeg!» «Det er ikke vits i å mase på å dra hjem. Da får du gå/ta buss eller finne på noe annet i mellomtiden».

Anonymkode: cc944...115

• Liker 17
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje han har vært voldelig mot henne? Forsøkt å få henne til å følge sin egen vilje minst mulig?

Lite vits i å konspirere. Best å forholde seg til opplysninger ts skriver, om man skal klare å komme med konstruktive svar. 

Anonymkode: cc944...115

• Liker 4
Skrevet (endret)

Høres ut som en veldig kontrollerende person.

Og hvis han har vært voldelig og traumatisert henne, så klarer hun ikke å sette ned foten mot han. Hun burde ikke lure seg selv til å tro at hun er sterkere enn hun er hvis oppførselen og virkeligheten tilsier noe annet heller.

Det er en klassisk tabbe traumatiserte mennesker gjør, å tro at man er sterkere enn man egentlig er, men så ser man ikke hele bildet pga blind spots.

Endret av Camilla Sadet
  • Liker 4
Skrevet

Hva om du sier fra dagen før? "I morgen har jeg tenkt å reise ut og trene, jeg kommer til å kjøre 1730 og vil antagelig være der i to timer. Hvis den tiden passer for deg, så kan du gjerne være med. Men jeg kjører 1730 og hjem igjen 1930." 

Da har du gitt ham en sjanse til å være klar til da. Hvis han ikke er det, så kjører du bare.

Anonymkode: 8807f...87e

• Liker 32
Skrevet

For meg er trening egentid, hadde gitt klar beskjed om det til min partner. Han måtte gjerne sitte på bort, men jeg drar når jeg drar og da måtte han ha vært klar og jeg reiser hjem igjen når jeg, er ferdig. Passer ikke det, hadde han møtt komme seg dit på egen hånd.

Anonymkode: d4053...a05

• Liker 3
Skrevet (endret)
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ut ifra at hun hadde skrevet at hun fikk juling om hun sa nei, om det var tilfelle. 

Endret av Tjukk
Skrevet

Okay, hør her nå. 

Det er flott og fint at han vil trene sammen med deg. Det er bra at dere kommer dere ut av huset, gjør noe sammen, og at dere prioriterer helse og trening. Vel og bra. 

Men. 

Jeg personlig ville irritert meg DØDEN NÆR om noen hadde begynt å blande seg inn i min trening. Jeg trener hver dag. Jeg kan helt fint tilpasse meg, men jeg gidder faen ikke sitte å vente på at noen skal henge seg på - og attpåtil begrense min trening! Fuck off! Blant toppidrettsutøvere er det en regel som gjelder. Vi starter kl da-og-da, ikke 10 min over. Da går toget. Trening er heller ikke noe man bare avslutter fordi man er lei. Man fullfører økta med mindre man er skadet eller syk. 

Jeg tror du og mannen din må ha en seriøs prat om prioriteringer og å lære dere begge noe nytt om trening og idrett. Dere behøver ikke være på gymmen hele tiden. Naturen er fri for alle. Dere kan fint snøre på dere joggesko og løpe rett ut av døra og få en perfekt treningstime. Dere må utvide repertoaret av måter dere kan være aktive. Denne kjøringen til treningssenteret flere dager i uka er helt tullete. Det trenger dere ikke. I tillegg virker det som om mannen din ikke har det beste utbyttet av treningssenteret når han går lei og vil hjem tidlig. 

Gjør alle en tjeneste. Kjøp et par joggesko og en løpetights. 

Anonymkode: bed8a...445

• Liker 5
Skrevet

"I morgen skal jeg trene. Jeg kjører kl xx:xx. Er du klar da, kan du sitte på. Hvis ikke kjører jeg alene. Jeg er ferdig x timer senere. Blir du lei før, kan du gå hjem, eller sitte og drikke kaffe i sofagruppen."

Anonymkode: a6229...d9a

• Liker 9
Skrevet

En idé! Er det flere treningssentre, så meld deg inn i et annet!

Anonymkode: a6229...d9a

Skrevet (endret)

Så løsningen er alt annet enn å snakke med partneren sin og prøve å fikse noe, fordi partneren ikke liker å se på sin egen oppførsel?

Endret av Anne88
  • Liker 3
Skrevet

Kjære deg, dette er lett å løse.

Hvis han vil være med, så sier du "greit, jeg kjører kl 16:15". Er han ikke klar, så kjører du likevel. Han er også i et forhold, og skal ta hensyn til deg, toveis gate det der.

Og så sier du samtidig "jeg blir nok minst 2 timer. Vil du hjem før, så får du ordne deg annen skyss." Så har du forventningsavklart den biten også. Så gjennomfører du akkurat som du har sagt, hver gang, slik at han får lære på den harde måten.

Du sksl ikke måtte legge opp alle deler av ditt liv rundt ham. Du er fortsatt din egen person.

Anonymkode: 5140d...17d

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...