AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #1 Skrevet 30. september 2020 Hei. Var hos helsesøster i går med min sønn på 7 mnd. Hun sa jeg nå kunne begynne å gi grønnsaker. (Noen mener sikkert jeg skulle begynnt for lenge siden, men pga underutviklede tarmer har vi måtte vente). Dere som gir, lager dere mos av en og en grønnsak eller blander dere? Har dere annet sammen med? Anonymkode: cc44b...ff6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #2 Skrevet 30. september 2020 Begynner tilvenning med én og én grønnsak. Etterhvert som han blir kjent med hver grønnsak, kan de blandes sammen. Lurt å blande inn MM eller MME. Anonymkode: b8ef6...eda
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #3 Skrevet 30. september 2020 Ingen grunn til å bare gi litt grønnsaker. Gi det samme som dere spiser til middag (minus salt, melk og begrens sukker). La babyen få utforske masse god mat. Du kan enten mose eller sjekke ut BLW. Anonymkode: 10ca8...af2 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #4 Skrevet 30. september 2020 Mine har syntes det var stas å få spise selv, altså BLW. Alt av grønnsaker kan kokes godt slik at baby fint klarer å mose de med gommene. Brokkoli, blomkål, gulrøtter, søtpotet ol er fint, serveres i buketter eller staver. Anonymkode: 952a2...d52 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 Kan jeg koke gulrot, potet og brokkoli sammen å mose med stavmikser? Leste også at man kan ha litt smør i (sånn uten melk og salt) Blir dette en fin middag evt? Tørr ikke gi biter enda pga tarmene hans. Endelig fått litt orden på de etter siste runde 💙 Anonymkode: cc44b...ff6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg følger 3-dagers reglene som jeg vet mange andre gjør (sikkert mange som ikke gjør det også). Da tester du ut en matvare i 3 dager for og se om barnet får reaksjoner. Etter 3 dager gjør man det samme med en ny matvare. Lurt og gi mat på formiddagen, slik at du unngår eventuell magevondt på natten 😊 Mini her er snart 5 måneder. Har smakt på gulrot, søtpotet, kokt eple, kokt pære, banan, mango og grøt. Gulrot feks, skrelte jeg, kokte, moste og tilsatte litt av kokevannet for en mykere konsistens (da var hun 4 mnd). Fryser ned i isterningsbrett og tok i starten opp 1 isbitterning. Da kan man etterhvert enkelt blande, feks ta en med potet og en med gulrot. Jeg har også tilsatt en isbitterning med pære/eple/banan i grøten. Husk at hvis du tilsetter mm/mme må du gjøre det rett før servering (ikke frys ned). Anonymkode: 6bb7c...28c 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 Vi har ikke gitt mos. Gikk rett på biter. Anonymkode: d5405...8de 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #8 Skrevet 1. oktober 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke gitt mos. Gikk rett på biter. Anonymkode: d5405...8de Så bra tips.... 🤦🏼♀️ Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis du ikke fortalte meg dette...... Om du hadde lest hva jeg spør om så kunne du spart deg disse tastetrykkene.......... Anonymkode: cc44b...ff6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #9 Skrevet 1. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg følger 3-dagers reglene som jeg vet mange andre gjør (sikkert mange som ikke gjør det også). Da tester du ut en matvare i 3 dager for og se om barnet får reaksjoner. Etter 3 dager gjør man det samme med en ny matvare. Lurt og gi mat på formiddagen, slik at du unngår eventuell magevondt på natten 😊 Mini her er snart 5 måneder. Har smakt på gulrot, søtpotet, kokt eple, kokt pære, banan, mango og grøt. Gulrot feks, skrelte jeg, kokte, moste og tilsatte litt av kokevannet for en mykere konsistens (da var hun 4 mnd). Fryser ned i isterningsbrett og tok i starten opp 1 isbitterning. Da kan man etterhvert enkelt blande, feks ta en med potet og en med gulrot. Jeg har også tilsatt en isbitterning med pære/eple/banan i grøten. Husk at hvis du tilsetter mm/mme må du gjøre det rett før servering (ikke frys ned). Anonymkode: 6bb7c...28c Anbefalingen om å vente 3 dager mellom hver nye matvarer er iallefall utdatert. Ikke noe problem å vente så klart, men heller ingen grunn til det. Her fikk han både egg og peanøttsmør til første måltid. Er en uke siden vi startet med mat og på den tiden har han nå smakt : egg, peanøttsmør, brød, leverpostei, brokkoli, løk, scampi, får i kål, kjøttdeig, tomat, agurk, ris, chili, kylling, laks, paprika, klementin, hvitløk, havregrøt, pølse, lompe, hjemmelaget pizza, pasta, banan, plomme og sikkert noe mer. Anonymkode: 10ca8...af2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #10 Skrevet 1. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefalingen om å vente 3 dager mellom hver nye matvarer er iallefall utdatert. Ikke noe problem å vente så klart, men heller ingen grunn til det. Her fikk han både egg og peanøttsmør til første måltid. Er en uke siden vi startet med mat og på den tiden har han nå smakt : egg, peanøttsmør, brød, leverpostei, brokkoli, løk, scampi, får i kål, kjøttdeig, tomat, agurk, ris, chili, kylling, laks, paprika, klementin, hvitløk, havregrøt, pølse, lompe, hjemmelaget pizza, pasta, banan, plomme og sikkert noe mer. Anonymkode: 10ca8...af2 Hadde aldri gitt barnet mitt kjøttdeig, oppsop av søppel forkledd som mat. Anonymkode: 00cf5...5a2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde aldri gitt barnet mitt kjøttdeig, oppsop av søppel forkledd som mat. Anonymkode: 00cf5...5a2 Trist å være så lite opplyst. Anonymkode: 10ca8...af2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Skrevet 1. oktober 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Så bra tips.... 🤦🏼♀️ Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis du ikke fortalte meg dette...... Om du hadde lest hva jeg spør om så kunne du spart deg disse tastetrykkene.......... Anonymkode: cc44b...ff6 Ja, med det så svarte jeg implisitt at jeg ikke laget mos og blandet, men at jeg ga i biter som det faktisk seg. Som jeg fortsatt leser at er svar på det du lurer på. Anonymkode: d5405...8de 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #13 Skrevet 1. oktober 2020 Vi gir de grønnsakene vi selv har til middag, og moser dem gjerne sammen med andre deler av middagen (kjøtt, fisk e.l.) hvis vi ikke har saltet det. Den babyen vi har nå spiser vil gjerne ha alt hvis vi har most med gaffel. Men forrige baby var veldig skeptisk til alt som minnet om klumper ved 7 mnd, så da brukte vi stavmikser. Sist blandet vi ikke da vi begynte å introdusere det. Denne gangen har vi blandet fra start, litt pga. mindre tid til å være omstendelig i en travel hverdag og litt fordi vi ser at det går helt fint. Det kan godt hende det er større grunn til å introdusere en og en ting når dere vet at babyen har sensitiv mage. Anonymkode: 87e28...5b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå