Gå til innhold

Trenger synspunkter - overreaksjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på nesten 19 er nå pottesur, skal prøve å forklare kort! 

Hun jobbet på fredag, skulle ut å ta en kaffe med kollega etter jobb. Får melding ca 23.45 om at hun og kollega også har gått ut for å spise. Det viser seg at kollega er en mann på 32, han overtalte henne til å ta et glass vin til maten (hun skulle kjøre hjem fra toget, en biltur på ca 8 minutter). Da vi får mld sier hun at hun skjelver og er kvalm, så kollega vil ikke at hun skal ta tog og så kjøre hjem, men kan overnatte hos ham. Min mann (stefar i 12 år) drar for å hente henne da dette ikke er aktuelt for oss! 

Nå er hun sur, og føler vi ikke stoler på henne i det hele tatt. Vi har hatt en alvorlig samtale om vin og bilkjøring, og at da vi ikke kjenner fyren blir vi utrygge, selv om hun kjenner han. 

Er vi virkelig helt på jordet? 

Anonymkode: 0d0e9...a2c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun jobbet på fredag, skulle ut å ta en kaffe med kollega etter jobb. Får melding ca 23.45 om at hun og kollega også har gått ut for å spise. Det viser seg at kollega er en mann på 32, han overtalte henne til å ta et glass vin til maten (hun skulle kjøre hjem fra toget, en biltur på ca 8 minutter). Da vi får mld sier hun at hun skjelver og er kvalm, så kollega vil ikke at hun skal ta tog og så kjøre hjem, men kan overnatte hos ham. Min mann (stefar i 12 år) drar for å hente henne da dette ikke er aktuelt for oss! 

Nå er hun sur, og føler vi ikke stoler på henne i det hele tatt. Vi har hatt en alvorlig samtale om vin og bilkjøring, og at da vi ikke kjenner fyren blir vi utrygge, selv om hun kjenner han. 

Mja. Dere har jo rett.. men samtidig.. hun er myndig, og dere bestemmer ikke over henne. Ettersom jeg antar at hun bor hjemme så kan dere jo selvfølgelig kreve at hun hører på dere, men sånt blir det ikke god kommunikasjon av. Om hun vil ha sex med denne kollegaen, så er det opp til henne. Vil hun kjøre hjem etter et glass vin, så er det opp til henne..

Anonymkode: a4e42...73f

• Liker 38
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mja. Dere har jo rett.. men samtidig.. hun er myndig, og dere bestemmer ikke over henne. Ettersom jeg antar at hun bor hjemme så kan dere jo selvfølgelig kreve at hun hører på dere, men sånt blir det ikke god kommunikasjon av. Om hun vil ha sex med denne kollegaen, så er det opp til henne. Vil hun kjøre hjem etter et glass vin, så er det opp til henne..

*med ett glass vin, så mener jeg at hun er under promillegrensen for bilkjøring, og ikke direkte gjør noe ulovlig. 

• Liker 22
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*med ett glass vin, så mener jeg at hun er under promillegrensen for bilkjøring, og ikke direkte gjør noe ulovlig. 

Det er noe man ikke eksperimenterer med!

Anonymkode: c6d37...751

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe man ikke eksperimenterer med!

Anonymkode: c6d37...751

Enig! Og skal være ærlig og si at når hun blir så uvel av et lite glass vin, blir jeg mistenksom til at noen (kollega?) har puttet noe i glasset for evt å utnytte henne. 

Vil også poengtere at hadde hun vært f.eks 25 og han hadde vært 38 hadde det vært annerledes! Man er gjerne litt mer uskyldig/naiv da man er 18-19.

• Liker 45
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjelver og er kvalm!? Då ville eg og reist og henta ho, med ein gang. Man blir ikkje kvalm og skjelven av eit glass vin og eg ville automatisk blitt skeptisk til kollegaen. Og det må da være mykje bedre å komme seg heim når man føler seg uvel..!? 
Dersom det å si at ho var kvalm og skjelven var en måte å få en unnskyldning for å kunne overnatte hos kollegaen så kan ho jo takke seg sjøl for at dåke kom og henta ho. 
Hadde ho vore ærlig og sagt eg har lyst å overnatte, så hadde vel ikkje dette blitt eit problem? 

• Liker 41
Skrevet

Hun er myndig, men skjønner dere godt jeg, bra dere passer på☺️ Hun kan jo gjøre som hun vil når hun har flyttet ut. Ikke greit å skulle kjøre etter å ha drukket uansett! 
Og hvis hun skjelver og er kvalm er hun vel syk da, så greit å ikke smitte kollegaen nå i disse tider🤪 Evt om han har puttet noe i vinen som andre nevnte. 

Hvis han er en gentleman får han be henne ut på dagtid. En 32 åring som tar med en 19 åring hjem- oser ikke akkurat «overnatting på sofaen». Jeg synes dere handlet riktig og trygt, men det er min mening:) 

Anonymkode: 86100...773

• Liker 29
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du er helt på jordet. Du må snart gi slipp på jenten som er voksen. Hun må snart få lov å gjøre sine egne erfaringer, selv om hun risikerer å ta feil valg innimellom. Hun valgte selv å ta et glass vin. Det betyr vel at hun kunne tatt en taxi fra togstasjonen som ville svidd litt i lommeboken eller overnattet hos denne kollegaen. 

Anonymkode: 1b5d2...db2

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dere må la den myndige jenta ta egne valg og lære av egne feil. 

Anonymkode: f6945...056

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes ikke at det var direkte galt å hente henne, siden hun var såpass dårlig. Men selv om hun bare er 19 år, så er hun gammel nok til å overnatte hos hvem hun vil.

En ting jeg må si, man kan bli dritdårlig av et glass. Jeg har selv blitt kvalm, fått hodepine av et glass champagne. Det ble helt oppi hjemme, så absolutt ingen mulighet for at noen hadde noe i det. Og jeg ble skikkelig dårlig. Det kan skje uten at noen har gjort noe.

Anonymkode: da2a9...7dc

• Liker 8
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig! Og skal være ærlig og si at når hun blir så uvel av et lite glass vin, blir jeg mistenksom til at noen (kollega?) har puttet noe i glasset for evt å utnytte henne. 

Det var det første jeg tenkte, og det ville jeg legge størst vekt på når dere snakker med henne. Problemet er ikke at hun ikke må ha kjæreste eller date, men at dere ble alvorlig bekymret over reaksjonen ('skjelven og kvalm') etter et glass vin.  

Anonymkode: e8946...784

• Liker 14
Skrevet

For å være ærlig, lo jeg litt da jeg leste dette.

Hvor naiv er dere - ta en kaffe etter jobb på en fredag? Når jeg ser på innlegget ditt i helhet, lurer jeg på om dere har en veldig negativ holdning til alkohol i hjemmet, og at datteren din føler seg nødt til å komme med løgner for å ikke skape lange diskusjoner omkring valgene hennes.

Jeg har selv ganske lav toleranse for alkohol, så et eller to glass vin hadde vært mer enn nok for meg. Om datteren din, som er 19 år og dermed kanskje ikke så erfaren med alkohol (som du sier at hun ble overtalt til å drikke), så er det ikke usannsynlig at hun følte seg litt småsvimmel etterpå. 

Kanskje hun i denne voksne kollegaen har funnet en voksenperson som hun føler seg avslapet med, som hun har lyst å prøve ut både alkohol, sex og kjærlighet med. Da er hun i sin fulle rett til dere. Hun er 19 år, ikke 9 år.

Anonymkode: f5ce1...aa3

• Liker 25
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøring og rus helt uaktuelt! Men hun er 19år og bestemmer selv hvilken seng og hus hun sover i.Langt over grensen av dere!!

Anonymkode: c512a...596

• Liker 7
Skrevet

Veldig vanskelig å si noe om dette da vi ikke kjenner datra di. Umiddelbart høres dette ut som noe mine foreldre kunne funnet på. De var svært overbeskyttende. 
Hvis datra deres er typen som fort kan bli utnytta, skjønner jeg reaksjonen deres. Dere kjenner vel ikke kollegaen hennes heller, så sånn sett var dere sikkert litt utrygge på situasjonen, noe som er helt forståelig. 
På den annen side; datra deres ga jo beskjed om hvor hun skulle og hva som skjedde. Det tyder på tillit fra hennes side (eller at dere kontrollerer henne og forlanger at hun avlegger rapport til enhver tid-sorry; 19-årige meg som snakker nå).

Får imidlertid en følelse av at datter hadde en ting på gang med denne kollegaen, og at dere satte en stopper for det. At kvalmen var en unnskyldning for å overnatte osv...

Det spørs om dette ikke var en situasjon dere burde latt henne finne ut av selv. 

• Liker 6
Skrevet

Ok. Jeg takker for svar og tar til meg at vi sannsynligvis overreagerer. 

Når det er sagt er jeg overrasket over at det er såpass mange som i en situasjon der man evt får en tlf fra politiet om dødsulykke pga kjøring i rus, eller en tlf fra legevakt/voldtektsmottak, tenker at jaja, hun er jo myndig så dette må hun erfare selv... (vet det er satt veldig på spissen) 

TS

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil også poengtere at hadde hun vært f.eks 25 og han hadde vært 38 hadde det vært annerledes! Man er gjerne litt mer uskyldig/naiv da man er 18-19.

Eller - at 19åringen brukte det som unnskyldning for å få ligge over hos kollega.

Anonymkode: 610b8...ef7

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller - at 19åringen brukte det som unnskyldning for å få ligge over hos kollega.

Anonymkode: 610b8...ef7

Tviler, da hun var dårlig hele neste dag. 

• Liker 3
Skrevet

Altså, hadde datteren min på 19 informert meg om at alt var ok og hun sover et annet sted, hadde ikke det vært et problem. Hadde hun derimot sagt at hun er skjelven og uvel etter å ha drukket med en eldre mannlig kollega, hadde alle varsellampene blinket.

Jeg synes du gjorde alt rett jeg, TS. At datter blir irritert i etterkant er en pris jeg ikke hadde nølt med å betale.

Anonymkode: 15b5e...296

• Liker 32
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hadde datteren min på 19 informert meg om at alt var ok og hun sover et annet sted, hadde ikke det vært et problem. Hadde hun derimot sagt at hun er skjelven og uvel etter å ha drukket med en eldre mannlig kollega, hadde alle varsellampene blinket.

Jeg synes du gjorde alt rett jeg, TS. At datter blir irritert i etterkant er en pris jeg ikke hadde nølt med å betale.

Anonymkode: 15b5e...296

Nettopp det som var mitt poeng også! Takk 😊 

TS

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...