AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #1 Skrevet 30. september 2020 Jeg liker eplekaken nystekt. Nå skal jeg i middag hos min bestemor, og vil gjerne bidra med kaken til kaffen. Men jeg vil helst lage røren hjemme, og steke den der, så den er varm og fersk når den serveres. Men tåler kakedeigen det? Det er bakepulver i det, og det er vel sånt som mister "potensen" om kaken ikke steikes ganske raskt etterpå? Eller gjør ikke det så mye? Evt erfaring med å steke kaken nesten ferdig, og så gi den litt mer tid i ovnen rett før servering? Anonymkode: d30d4...7ff
mercury_ Skrevet 30. september 2020 #2 Skrevet 30. september 2020 Jeg tror det kan gå greit. Så lenge det er bakepulver og ikke natron. Bakepulver reagerer når den kommer i ovnen (men vil som du skriver tape seg litt over tid), mens natron reagerer med én gang. Hvor lang tid er det snakk om? Jeg tror 1-2 timer skal gå greit. Kanskje tilsett en halv teskje ekstra bakepulver? Du kan ikke halvsteke kaken, det funker ikke. Men du kan jo alltids steke den hjemme og så varme den i ovnen i 10 minutter når du kommer til bestemor.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #3 Skrevet 30. september 2020 Nå vet jeg ikke akkurat din oppskrift, men den jeg bruker hadde nok tålt litt venting med å stekes. Eller du kan varme den opp igjen litt der? Anonymkode: 67d7c...f41
Gjest SmokeyEye Skrevet 30. september 2020 #4 Skrevet 30. september 2020 (endret) Det går helt fint. Endret 30. september 2020 av SmokeyEye
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #5 Skrevet 30. september 2020 Det er snakk om maks to timer. Takk for svar Har heldigvis en tilgivende, lite storforlangende bestemor, så om den skulle bli litt medtatt går det sikkert bra likevel 😛 Anonymkode: d30d4...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #6 Skrevet 30. september 2020 Du kan blande inn bakepulveret før steking, hos din bestemor. Fordi det er middag du skal spise der, ville jeg heller bekymret meg hvorvidt ovnen er ledig til en kake som skal steke en stund, og den er jo altfor varm for de aller fleste å spise når den nettopp er ute av ovnen. Anonymkode: 3978a...83a 5
Pås Skrevet 30. september 2020 #7 Skrevet 30. september 2020 Utrolig koselig ide! Vet at mange eldre som sliter med matlysten savner lukten av nylaget mat hjemme før de skal spise det, tror jeg skal finne på noe lignende til min gamle mor. 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #8 Skrevet 30. september 2020 Eggedosisen i kaka vil vel falle sammen og være mindre luftig? Eplekake tåker godt å varmes opp hvis du ikke har tørrstekt den helt, så får en godlukta også Anonymkode: d920d...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #9 Skrevet 30. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan blande inn bakepulveret før steking, hos din bestemor. Fordi det er middag du skal spise der, ville jeg heller bekymret meg hvorvidt ovnen er ledig til en kake som skal steke en stund, og den er jo altfor varm for de aller fleste å spise når den nettopp er ute av ovnen. Anonymkode: 3978a...83a Litt vanskelig å blande inn bakepulveret når jeg allerede har stukket eplebitene ned i deigen (og tar kanskje litt mye tid om jeg skal ha med eplene i en pose, og stikke dem i deigen når jeg kommer dit). Men godt tips, det kan jeg jo gjøre om jeg skal ha med en annen kakedeig med bakepulver i en annen gang Det er ikke noe som skal tilberedes i steikeovnen (og det ville jeg selvsagt spurt om). Rett fra ovnen spiser vi den ikke, men pleier å steike den så den får stå og kjøle seg minst 15-20 min før vi skal spise den (har bakt det før, mange ganger, så vet når jeg skal ha den ferdig i forhold til når den skal serveres ) Anonymkode: d30d4...7ff
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #10 Skrevet 30. september 2020 kan eple crumble være et alternativ? da kan du ta med oppkuttet epler blandet med sukker og kanel i en pose og crumbledeigen i en annen og bare monterer det i en form for steking hos bestemoren din mens dere spiser middagen. Anonymkode: 26eea...f0d
Brunhilde Skrevet 30. september 2020 #11 Skrevet 30. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Eggedosisen i kaka vil vel falle sammen og være mindre luftig? Eplekake tåker godt å varmes opp hvis du ikke har tørrstekt den helt, så får en godlukta også Anonymkode: d920d...3b2 I min oppskrift på eplekake røres smør og sukker hvitt, ingen eggedosis som kan falle sammen der. Jeg hadde ikke bekymret meg i det hele tatt, ts, men du må gjerne fortelle hvordan det gikk! 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #12 Skrevet 30. september 2020 Stek kaken hjemme. Avkjøl den på rist. Pakk den inn i et håndkle og varm den på 70 grader en halvtime før den skal spises. Så slipper bestemoren din stresset med at noen skal bruke kjøkkenet til baking og oppvask av former og alt styret som følger med sånt. Anonymkode: 56848...e2e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #13 Skrevet 30. september 2020 Understek kaken litt. Varm opp på varmluft. Blir akkurat som nybakt. Jeg baker opp mye på en gang på denne måten og fryser. Da er smaken like god som nybakt. Anonymkode: ba100...29d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå