Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er helt avhengig av å ta bussen til jobb i morgen, men alle avganger er innstilt som følge av streiken. Jeg bor et godt stykke unna arbeidsplassen, så jeg kan ikke gå/sykle. De siste dagene har jeg fått kjøre med en kollega, men hun er blitt syk.

Hvordan kan jeg legge dette frem for arbeidsgiver? Noen som vet om jeg rett på å få dekket taxi? Hvordan løser dere det som er i samme situasjon? 

Endret av Liesl
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke rett på noe, men plikt til å innfinne deg på jobb. Hvor du bor og hvordan du transporterer deg til arbeidsstedet er ikke arbeidsgivers ansvar. 

De fleste arbeidsgivere vil jo likevel utvise en viss fleksibilitet med både pandemi og busstreik, så du bør gå i dialog med leder. I verste fall må du selv bekoste taxi eller be om ulønnet permisjon.

• Liker 16
Skrevet
Akkurat nå, Liesl skrev:

Jeg er helt avhengig av å ta bussen til jobb i morgen, men alle avganger er innstilt som følge av streiken. Jeg bor et godt stykke unna arbeidsplassen, så jeg kan ikke gå/sykle. De siste dagene har jeg fått kjøre med en kollega, men hun er blitt syk.

Hvordan kan jeg legge dette frem for arbeidsgiver? Noen som vet om jeg rett på å få dekket taxi? Hvordan løser dere det som er i samme situasjon? 

Jeg ville ringt arbeidsgiver og bare sagt det rett ut. Du kan jo f eks ta en feriedag.

Hvem tenkte du forresten skulle dekke din taxi? Bussjåførene? Staten? Arbeidsgiver?

Du har selvsagt ikke rett til taxi, men om arbeidsgiver er avhengig av deg og du ikke kan jobbe hjemmefra, så kanskje de foreslår det selv, om det er lønnsomt for dem?

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært i tilsvarende situasjon, jeg sov derfor på jobb.

( Arbeidstedet hadde dog dusj og sovesofa).

• Liker 2
Skrevet

Har du noen som bor i nærheten av jobb du kan sove hos? Jeg må gjøre dette for å komme meg på jobb. Ellers ser jeg at de er i gang med mekling igjen i dag. Håper de finner en løsning, og busstreiken er over til i morgen😅🙏🙏

• Liker 2
Skrevet

Det er for dumt at folk skal pålegges å måtte betale i dyre dommer i form av taxi f.eks. for å komme seg på jobb. 

Tar man taxi fem ganger i uken frem og tilbake til jobb, vil det ruinere folk.. 

• Liker 3
Skrevet

Mulighet til å låne/leie bil?

Skrevet
51 minutter siden, Liesl skrev:

Det er faktisk DITT ansvar å komme deg på jobb, kommer du ikke så er det skulk. Hvis arbeidsgivere skulle hatt ansvar for at folk kommer seg på jobb, da hadde det blitt håpløst. Du kan vel ta taxi? Å spørre om arbeidsgiver betaler for dette er direkte frekt.

• Liker 6
Skrevet
27 minutter siden, Ytdhd skrev:

Det er for dumt at folk skal pålegges å måtte betale i dyre dommer i form av taxi f.eks. for å komme seg på jobb. 

Selvfølgelig er det dumt, men hva mener du er løsningen da?

• Liker 3
Skrevet

Sikkert flere i samme situasjon. Kanskje det finnes noen samkjørings-grupper på Facebook der du bor? 

Har du mulighet for hjemmekontor? Snakk med leder. Kanskje du kan jobbe en annen dag eller litt overtid noen dager i stedet for å komme i morgen?

Skrevet
39 minutter siden, LivetErEnLek skrev:

Selvfølgelig er det dumt, men hva mener du er løsningen da?

Jeg mener at bussjåførene snarest må få lønnstillegg, slik at vi kan bli ferdig med denne streiken. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Ytdhd skrev:

Det er vel ingen som pålegger deg eller ts å ta taxi. Men det å faktisk møte på jobb må nødvendigvis være en grunnleggende del av avtalen om å få lønn for arbeid. Det gjelder uansett om du er innesnødd, bilen ikke starter eller bussen ikke går.

• Liker 1
Skrevet

TS her. Sammen med sjefen ble vi enige om at jeg tar ut feriedager i morgen og fredag. Han hadde heldigvis stor forståelse for situasjon, og siden det ikke et supertravelt på jobb akkurat nå, ble det den beste løsningen. Synes likevel det er ganske surt.

Støtter sjåførene fullt ut og synes de fortjener lønnstillegget de ber om, men ikke alle har mulighet til å ta fri fra jobb heller. Jeg bosatte meg i denne delen av byen nettopp på grunn av det gode kollektivtilbudet, så jeg håper ikke streiken varer særlig mye lenger. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Jeg går på skole i ukedager og jobber annenhver helg. Nå er det snart jobbhelg, og her jeg bor har vi bare buss som transportmiddel. Det tar over 1t å gå til jobb. Og hjem igjen er det bare oppoverbakker, så enda lengre tid. Jeg kjører ikke bil, ingen kjente som kan kjøre og ingen jeg kan sove hos. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre.. Taxi koster over 200,- hver vei, som vil tilsvare 1200,- i helgen.. Hva skal man gjøre??

Skrevet
7 timer siden, Ytdhd skrev:

Enig med deg. Taxi blir svindyrt i lengden. Ikke alle har pengene til å betale det. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Monikk said:

Jeg er i samme situasjon. Jeg går på skole i ukedager og jobber annenhver helg. Nå er det snart jobbhelg, og her jeg bor har vi bare buss som transportmiddel. Det tar over 1t å gå til jobb. Og hjem igjen er det bare oppoverbakker, så enda lengre tid. Jeg kjører ikke bil, ingen kjente som kan kjøre og ingen jeg kan sove hos. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre.. Taxi koster over 200,- hver vei, som vil tilsvare 1200,- i helgen.. Hva skal man gjøre??

Hør om noen kan låne deg en sykkel?

Skrevet
4 minutter siden, Monikk skrev:

I ditt tilfelle, ville jeg ha lånt meg en sykkel. Jeg vil tro at det går greit å bruke 20- 25 minutter på å sykle til jobb.

Skrevet
9 minutter siden, Monikk skrev:

Dersom det er rett i overkant av 1 time å gå til jobben så er jo ikke det helt umulig å gjennomføre da. Skjønner at det er kjipt dersom du begynner tidlig men står man opp tidlig nok så går jo det også når det kun er for en helg👍

Skrevet
6 minutter siden, gjest:) skrev:

Hør om noen kan låne deg en sykkel?

Det hjelper ikke her jeg bor. Går fort TIL jobb, men ikke hjem igjen, og jeg må rett på tidligvakt, så har ikke så mye tid å bruke på å reise hjem.

Skrevet
1 minutt siden, Monikk said:

Det hjelper ikke her jeg bor. Går fort TIL jobb, men ikke hjem igjen, og jeg må rett på tidligvakt, så har ikke så mye tid å bruke på å reise hjem.

Sove på jobb? I telt? Prøve å låne elsykkel/moped?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...