Gå til innhold

Si ifra om uvaner

Anbefalte innlegg

Gjest Mandagsgjesten
Skrevet

Hei dere!

Jeg er i tvil om jeg skal si ifra til dama om en del uvaner hun har.... Tror neppe hun er klar over dem selv, eller at hun rett og slett ikke bryr seg.....

Hun klør seg seg ofte i nesa (men "graver" ikke"), lager mye kroppslyder (raper ofte etc)........

Vil jo nødig såre henne, men synes det er både irriterende og flaut når vi er sammen med andre.

Hva ville dere gjort??

(Joda, jeg har sikkert noen jeg og, men forsøker i det minste skjerpe meg om noen sier ifra.)

Videoannonse
Annonse
Gjest pinna
Skrevet

Det må jo være lov å si slike ting til hverandre.. Men å klage på at hun lager kroppslyder når det er bare dere to til stede ville jeg ikke ha gjort. Hvis dere er sammen med andre derimot kan jeg forstå det..

Men å klø seg på nesa... Er det virkelig så ille? Da synes jeg du er litt for fin på det...

Gjest Gitte
Skrevet (endret)

Jo, klage på kroppslyder er fullstendig tillatt... om hun sitter å raper og fiser foran deg i hytt og pine (en gang i blant er jo greit da), så kan du vel fortelle henne at du syns det er ubehagelig?

Om man skal være sammen må man tåle sånt fra andre mennesker, jo, riktig.. men man må også tåle å høre det hvis partneren syns du gjør noe ekkelt. Når typen klør seg i rompa får han høre det, og han blir ikke sur?

Jeg syns du burde si ifra, dette er små uvaner som faktisk ikke er så vanskelig å gjøre noe med. Er hun gla i deg, prøver hun å kutte ut, og er du gla i henne, må du tåle litt av det.. :) Selvmotsigende kanskje, men i et forhold må man gi og ta. Og det veit du sikkert =)

og Pinna: jeg tror han skriver at hun peller seg I nesa, og ikke PÅ. vil tro det er en vesentlig forskjell.. :)

Endret av Gitte
Skrevet

Lærer vi ikke barna våre at man ikke skal sånn og sånn. Hadde helt klart sagt i fra.

Gjest Gjest
Skrevet

Om hun promper, så prøv å si noe sånt som "må du på do eller?" "oi det lukter.."

Raper hun, så prøv "du spist blabal til frokost ja"

Det er hovedsaklig to måter hun kan reagere på det, det ene er å bli sur fordi hun blir fornærma (men da hadde hun sannsynligvis ikke lagd slike lyder..), det andre er at hun føler seg dumma ut og slutter på flekken.

Altså du trenger ikke si det rett ut, men prøv å si noe som får henne til å tenke at hun burde ta hensyn og la være.

Gjest Milah
Skrevet

Det er lov å si i fra. Jeg personlig hadde sagt i fra. Jeg synes det er frekt å prompe og rape foran andre mennesker. En ting er de man ikke merker før de er er ute, men det blir en annen sak!

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Fortell henne hva du synes, og ikke legg noe imellom. Si at du synes det er dritflaut at hun har så dårlige manerer hjemmefra at hun piller seg i nesa og fiser og raper så andre hører det, og at dersom hun ikke skjerper seg, gidder du ikke ta henne med noen steder.

Du burde også la foreldrene hennes få litt øre for manglende oppdragelse..

Mia

Skrevet

Jeg har en singel kamerat som har en del av de uvanene som nevnes her - promping og plukking i nesa, til dels i andres påsyn. Selvsagt fiser alle, men man forsøker tross alt å holde seg i sosiale sammenkomster. Han her har fullt frislipp..

Men det absolutt verste er at han aldri - ALDRI - har pusset tennene sine skikkelig. Det er konstant mye synlig belegg langs tannkjøttet og oppover siden av tennene. Jeg tror dette kan være mye av årsaken til at han aldri greier å få draget på noen dame. Hvis jeg var jente og sett noe sånt, så hadde jeg tvert slått av alle tanker om å innlede noe forhold. Jeg kan ikke fatte og begripe at han ikke ser det selv.

Men å si fra..? Tro meg, det er virkelig vanskelig! Derfor har jeg heller aldri nevnt noe. Men burde jeg det, og i så fall på hvilken måte? :sjenert:

• 2 uker senere...
Gjest Kålungen
Skrevet
Du burde også la foreldrene hennes få litt øre for manglende oppdragelse..

Den er vel kanskje litt drøy :overrasket:

Du vet da ikke noe om hvordan hun har blitt oppdratt hjemme!

Hjemme hos foreldrene mine var det ikke lov å rape, men nå som jeg ikke bor hjemme slipper jeg en rap hvis jeg føler for det.

Mannen min og jeg ser ikke det helt store problemet i det, men gjør det ikke blant andre folk, kun hjemme.

Ellers mener jeg at man må kunne si fra om irriternde uvaner. Det er bedre det enn å gå og irritere seg.

Gjest Brunetten_
Skrevet

Si det rett ut.

Hun burde vel forstå at det ikke er særlig gøy å høre på raping eller å se på neseplukking?

Gjest SumoBryter
Skrevet
Lærer vi ikke barna våre at man ikke skal sånn og sånn. Hadde helt klart sagt i fra.

Hmm.. Da jeg var liten og hadde luft i magen i en kirke spurte mammaen min hvor jeg skulle, når jeg skulle gå på do, jeg sa jeg måtte på do for jeg har så vondt i magen. Så sier hun: Sitt ned, du kan godt prompe her det er helt greit!

Så satt jeg der og måtte holde inn, for prompe i en kirke med masse folk rundt meg, det ville jeg ikke. :rodme:

Ikke alle får en lik oppdragelse.

:ler:

Du må huske på at dette er et ømfientlig tema, hvis hun prumper og raper mye, kanskje hun burde gå til legen, det kan hende det er noe hun ikke tåler. Slik var det med meg iallefall, alltid plaget med mye luft men kurert på et par uker når noen foreslo meg å kutte ut mel.

Skrevet

SI det som det er. At du ikke liker det så godt og om hun kan tenke litt over det.

Mange gjør ting helt uten å tenke over det og får man høre det på en pen måte av partneren sp er det sjelden noe i veien for å gjøre noe med det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...