Gå til innhold

Hvorfor døpe og konfirmere kristelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor det er så mange som ikke tror på gud, men som likevel velger å døpe og konfirmere barna kristelig? Pga tradisjon? Er gravid selv nå, og vil ikke døpe ungen min fordi jeg ikke tror på religion. Er det noen annen logisk grunn til å skulle gjøre det utenom at det er det mest vanlige? 

Anonymkode: 462b2...178

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konfirmasjon dreier seg KUN om gaver/penger. 

Anonymkode: d1b18...ebc

• Liker 1
Skrevet

Fordi folk ikke klarer å tenke selv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er kristen så for meg var det helt naturlig. Men jeg tror jeg seriøst hadde vurdert borgelig konfirmasjon om jeg ikke var det, selv om kristelig er mye mer vanlig der jeg kommer fra

Anonymkode: 0fe9d...354

Gjest SmokeyEye
Skrevet

Fordi det bare er en søt og koselig tradisjon, og fordi "alle" andre gjør det, og fordi bestemor bestemte det ellers fikk jeg ikke penger.  

Skrevet

Tradisjon. Det var forklaringen mine foreldre ga meg, i hvert fall.

Mitt barn er ikke døpt, kunne ikke falle meg inn å gjøre det når jeg (og far) ikke er troende.

Skrevet

Ingen i min familie driver med sånt.

Anonymkode: d7d21...4d9

• Liker 1
Skrevet

Jeg er troende, valgte å døpe pga tradisjon. Har venninner som er langt mer kristne enn meg, de har ikke døpt barna, men hatt barnevelsignelse

Gjest Villfisker
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor folk døper og konfirmerer i det hele tatt, hvis de ikke er kristne selv. Det er jo meningsløst, stressende, tidkrevende, og dyrt.

Skrevet
2 timer siden, Villfisker skrev:

Jeg lurer på hvorfor folk døper og konfirmerer i det hele tatt, hvis de ikke er kristne selv. Det er jo meningsløst, stressende, tidkrevende, og dyrt.

Så glad jeg slipper å irritere meg over hva andre gjør. 

Anonymkode: f339e...cb3

Skrevet

Det er vel barna selv som velger å konfirmere seg kristelig.

Anonymkode: 16d22...530

Gjest Villfisker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så glad jeg slipper å irritere meg over hva andre gjør. 

Anonymkode: f339e...cb3

Ikke irritert. Skjønner bare ikke at de gidder. Hadde jeg hatt konfirmant i huset, hadde jeg heller betalt ungen for å la være.

Skrevet

Døping just in case - skrekkfimer ogsånn etc hehe ;) Konformasjon velger de selv

Anonymkode: 33c64...f52

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kristen så for meg var det helt naturlig. Men jeg tror jeg seriøst hadde vurdert borgelig konfirmasjon om jeg ikke var det, selv om kristelig er mye mer vanlig der jeg kommer fra

Anonymkode: 0fe9d...354

men de som driver med borgerlig konfirmasjon - det er jo bare vissvass...  La oss si ungen ikke er døpt, men de lar han/henne gå opp til borgerlig konfirmasjon. Altså, konfirmasjon gjør man jo for å bekrefte dåpen. Men de som ikke er døpt, hva i alle dager skal de bekrefte?? 

Nei de som er troende, eller delvis troende kan gjøre det. Alle andre får finne seg en annen greie

Anonymkode: 031a7...231

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

men de som driver med borgerlig konfirmasjon - det er jo bare vissvass...  La oss si ungen ikke er døpt, men de lar han/henne gå opp til borgerlig konfirmasjon. Altså, konfirmasjon gjør man jo for å bekrefte dåpen. Men de som ikke er døpt, hva i alle dager skal de bekrefte?? 

Nei de som er troende, eller delvis troende kan gjøre det. Alle andre får finne seg en annen greie

Anonymkode: 031a7...231

De burde i hvert fall funnet et annet navn på det. Man kaller jo ikke navnefest for "borgerlig dåp". Selv om det vel snart kommer det også.

Skrevet

Det må jo være popp til hver enkelt... Jeg har døpt mine pga tro men de får selv velge om de vil konfirmeres når den tid kommer. Men alle tar jo et valg og det er jo ingen andes rett til å få vite hva som ligger bak. Hvis du døper barnet i kirken fordi bestemor sier det men ikke har egen tro får du få deg en ryggrad. 

Anonymkode: 1cf7b...e85

Skrevet

Jeg er overhodet ikke kristen og mener all religion skulle vært avskaffet, men den lyvinga i kirka synes jeg er en uting. Nei, du kommer ikke til å oppdra barnet i den kristne tro og det vet du godt. Jeg er ikke konfirmert så jeg aner ikke hvordan det foregår, men det er sikkert noe løgn involvert der og. Ha litt respekt.

Anonymkode: d7d21...4d9

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Døping just in case - skrekkfimer ogsånn etc hehe ;) Konformasjon velger de selv

Anonymkode: 33c64...f52

Du har skjønt hva det handler om.

Anonymkode: 917d7...28d

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2020 den 20.50):

Det er vel barna selv som velger å konfirmere seg kristelig.

Det er MANGE som blir tvunget av familie/ truet med å ikke få gave etc. om de ikke konfirmerer seg i kirken 

Anonymkode: cd9f8...2d9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...