Gå til innhold

Ønsker veganere å forby kjøtt i butikker og restauranter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen veganere som fortelle?

Anonymkode: 7c707...367

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, er for et fritt valg

Anonymkode: 4a8a8...27a

• Liker 5
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: c8a03...e46

• Liker 1
Skrevet

I England opplevde jeg veganere som fysisk sperret av kjøttdisken i en liten matbutikk. Så joda, det skjer. 

Anonymkode: e33f6...277

• Liker 2
Skrevet

Noen veganere kjemper nok for det, men de er i mindretall. De aller fleste bryr seg ikke med hva andre spiser eller selger, så lenge de slipper å spise og kjøpe det selv. Er nok langt flere det er lett å starte en diskusjon med angående kjøtt, da det finnes flere veganere som gjerne taler dyrenes sak før du rekker å skjære i biffen du har kjøpt. 

Anonymkode: 80d6a...83e

• Liker 7
Skrevet

Forbud er alltid en dårlig vei å gå. Det er bedre med insentiv og belønninger, samt at mennesker velge gjøre det riktige uten å bli tvunget til det. Jeg vil ikke forby rasistiske pc-spill, jeg vil at folk skal selv ønske ikke produsere og spille de av fri vilje, og at det da ikke er et marked for å lage den type spill heller. Forbud er en lat måte å gå frem på for å endre folk til å bli bedre mennesker. 

Anonymkode: c5c49...575

• Liker 5
Skrevet

De fleste, nei.

Selv er jeg sterk forkjemper for dyrevelferd. Jeg spiser kjøtt. Men dyret må ha hatt det bra på alle måter, og ikke blitt fraktet til slakteri. Spiser hovedsakelig vilt, og sau fra gårdsslakteri. Altså deler jeg ikke syn med vegetarnianere og veganere, men klarer likevel å kommunisere godt med dem. 

Uten at det noen gang kunne falt meg inn å mene noe om andres valg. Jeg deler om folk spør, men finnes ikke belærende. Og opplever at andre jeg kjenner som har tatt sine valg gjør det samme

Anonymkode: be719...5b2

• Liker 5
Skrevet

Alle typer holdninger eksisterer jo, men mange er i mindretall -jeg har bodd i en by/et land hvor det er helt vanlig å være vegetarianer, men de løste det ved å lage egne kjeder av butikker som bare selger økologisk mat og som ikke selger kjøtt. Problem solved. Når folk har valgmuligheter så slipper man å kjempe på lavt nivå. Da kan heller saken diskuteres i seriøse og egnede fora, ikke med forbud eller kjekling over frysedisken.

Anonymkode: e3818...d4a

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veganer, men legger meg aldri bort i hva andre velger å spise. De gangene jeg prater om mine kostholdsvalg er det utelukkende fordi andre spør meg. 

Anonymkode: 70efe...9db

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I England opplevde jeg veganere som fysisk sperret av kjøttdisken i en liten matbutikk. Så joda, det skjer. 

Anonymkode: e33f6...277

Da hadde jeg tilkalt noen for å flytte dem, eller dyttet dem vekk selv. Jeg hadde gått ut med ekstra mange pakker som resultat den dagen. Ingen skal bestemme hva jeg får spise.

Anonymkode: f17ee...a7f

• Liker 1
Skrevet

Greit at noen veganere kan bli fanatiske, men noen av dere som er i mot dem, er tilsvarende "harry" ofte, så... ja 🙂

Jeg tror det blir slutt på å spise kjøtt som i dag. Om ti år er veldig mange flere veganere, om tjue år blir kjøtteterne sett like skjevt på som røykere i dag. Det er det jeg tror. 

• Liker 12
Skrevet

Det er morsomt at mennesker som mener veganere er fanatikere er omtrent like galne og respektløse selv. Motstandere av veganisme er i min erfaring ofte langt verre enn selv de verste veganerene. 

Det finnes nok de veganere som ønsker å forby all form for kjøtt, men de aller fleste ønsker nok bare en gradvis endring mot et samfunn som enten spiser mindre kjøtt, eller som legger et større fokus på dyrevelferd. 

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, Lisa Rowe skrev:

Det er morsomt at mennesker som mener veganere er fanatikere er omtrent like galne og respektløse selv. Motstandere av veganisme er i min erfaring ofte langt verre enn selv de verste veganerene. 

Det finnes nok de veganere som ønsker å forby all form for kjøtt, men de aller fleste ønsker nok bare en gradvis endring mot et samfunn som enten spiser mindre kjøtt, eller som legger et større fokus på dyrevelferd. 

Skal være enig med dem i at dyrevelferden kunne vært bedre. Friskere dyr, gir bedre kjøtt.

Anonymkode: f17ee...a7f

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, SoWhat? skrev:

Greit at noen veganere kan bli fanatiske, men noen av dere som er i mot dem, er tilsvarende "harry" ofte, så... ja 🙂

Jeg tror det blir slutt på å spise kjøtt som i dag. Om ti år er veldig mange flere veganere, om tjue år blir kjøtteterne sett like skjevt på som røykere i dag. Det er det jeg tror. 

Hvorfor skulle kjøttspisere bli sett på som røykere? Røyking er bevist helseskadelig. Kjøttspising er bevist helsefremmende. Jeg har tro på at om 20 år er folk mer opplyste.

Det finnes ikke en eneste klinisk studie som beviser at det er usunt å kutte ut kjøtt. Derimot viser de at hvis du kutter ut sukker, planteoljer, prosesserte matvarer, slutter å røyke, drikker mindre alkohol, blir flinkere på å få nok søvn og ikke stresse så mye - og samtidig kutter ut kjøtt (men ikke kutte ut alle animalske råvarer), så får du en bedre helse. Hvordan de da kan påstå at det var kjøttet som gjorde utslaget skjønner jeg ikke hvordan folk kan godta. Faktisk er bacon (ja, BACON!) er krefthemmende hos mus.

Og i observasjonsstudier så ser man at vegetarianere er mer helsebevisste (røyker mindre, trener mer, sover nok, spiser ren mat) enn altetere, og veganere er enda mer helsebevisste enn vegetarianere. Det at de kutter ut kjøtt er veldig dårlig for helsa deres, men de gjør andre grep som mer enn gjør opp for det dårlig valget angående kjøtt.

Observasjonsstudier på ikke-helsebevisste vegetarianere vs ikke-helsebevisste altetere viser at alteterne er sunnere.
Observasjonsstudier på helsebevisste vegetarianere vs helsebevisste alterere viser at alteterne er sunnere.

Anonymkode: 3fda2...4cb

• Liker 8
Skrevet

Ønsker ikke å forby kjøtt nei, men kunne gjerne tenkt meg en STOR endring i industrien som produserer disse produktene. Bedre dyrevelferd for alle penga, men noen må jo betale for det også og det er ikke så enkelt å få til. Jeg syntes kjøtt burde vært en luksusvare og ikke noe folk flest kan spise hver dag.

Anonymkode: 08221...05a

• Liker 10
Skrevet

Ryddet for avsporinger, hets, brukerangrep, brukerdebatt og svar til dette.

Edie, adm.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Noen veganere kjemper nok for det, men de er i mindretall. De aller fleste bryr seg ikke med hva andre spiser eller selger, så lenge de slipper å spise og kjøpe det selv."

Er dette riktig? Her er det kanskje ulike definisjoner av veganisme og kanskje må man også ta høyde for at ikke alle som lever vegansk tilslutter seg veganisme som livssyn, men om man mener at dyr har rettigheter som innebærer at det er ikke er moralsk forsvarlig å utnytte dem til f.eks. kjøttproduksjon (som jeg trodde de fleste veganere ville være enige i) så må jo den logiske konsekvensen av dette være at man ikke ønsker at kjøttproduksjon skal finne sted: herunder at det heller ikke skal være fritt frem å kjøpe kjøtt i butikk. Om man mener det er galt å spise dyr på grunn av konsekvensene for dyret så er det jo merkelig å si at "men det er selvfølgelig opp til hver enkelt å bestemme for seg selv" - det blir jo som å si at "personlig er jeg mot pedofili, men jeg legger meg selvfølgelig ikke opp i hva andre gjør": poenget er jo at handlingen er gal på grunn av den/de som rammes.

Anonymkode: 76c6e...206

• Liker 1
Skrevet

Hmm, et vrient spm hvis man tenker litt over det. Ønsker jeg at alt kjøtt skal forbys fra og med imorgen? På en måte ja, men heller mer mot nei. Som en smart sjel over her skrev så ønsker jeg heller at folk ikke skal ønske å kjøpe det på egenhånd. Kommer det til å skje? Nei, aldri. Jeg kommenterer selvfølgelig aldri hva andre spiser da jeg rett og slett hater konfrontasjoner, men jeg syntes ikke det er kult heller. De første åra var jeg mye mer sånn "live and let live", du spiser det du vil og jeg spiser det jeg vil. Men så har jeg nok sett alt for mye de siste årene og nå gjør det meg mer uvel. Når noen nå spiser baconpølse så ser jeg bare for meg skrikene og hylinga da de ble gasset eller hvordan de levde helt grusomt den korte tiden de fikk være her (griseindustriens hemmeligheter- brennpunkt). Det er så mye mer jeg kunne skrevet om dyreindustrien i Norge og hvor ille den er.. 

Det blir litt sånn:

a) Jeg er heterofil men kompisen min er homofil, han finner seg en type og de elsker hverandre. Jeg har ikke noe med å blande meg inn i det, live and let live.

b) Jeg spiller på fotballaget på ungdomsskolen, en kompis på laget er med og mobber og slår en av de andre etter treningen hver uke. Jeg har ikke noe med å blande meg inn i det, live and let live.

Det blir noe annet når en uskyldig tredjepart er inne i bildet. Det blir ekstra vanskelig når de ikke har mulighet til å si ifra selv. Vi har lover mot å brekke beina på og brennmerke kjæledyr, men disse gjelder ikke for produksjonsdyr som er like oppegående. Men forbud er altså ikke veien. Det kommer til å ta tid og flere milliarder liv, men jeg tipper og håper at om 20-30 år er vi ganske langt på vei. ❤️

Anonymkode: e416a...2fe

• Liker 9
Skrevet

Jeg ønsker ikke å forby kjøtt, men jeg håper at folk i fremtiden spiser mindre kjøtt og at kjøttindustrien krymper eller blir noe helt annet enn hva det er i dag. Jeg håper i så fall at dette er noe som skjer naturlig, og ikke ved tvang. 

Anonymkode: 41337...f4c

• Liker 2
Skrevet

Har ikke så spesielt tro på forbud, men ønsker å se en holdningsendring hos folk hvor det blir sett på som en negativ/utdatert handling å støtte produkter som ikke er nødvendige og et direkte resultat av utnyttelse og tidlig død for dyr og mennesker. Sånn som f.eks det er med pels eller konfliktdiamanter i dag. Vi har en lang vei å gå når det kommer til mat, og folk er fryktelig hårsåre når man blir kritisert for noe man fort gjør to til fem ganger om dagen, jeg var det selv.

Man må likevel forstå at målet ikke er at personen som kritiseres skal føle seg mindreverdig, men at dyrene og menneskene som faktisk blir utnyttet ikke skal trenge å bli det.

Vi kan i dag GRO diamanter, det er ikke lenger behov for at mennesker skal slaves rundt/drepes for å grave fram disse.

Vi kan i dag GRO mat (og alle essensielle næringsstoffer), det er ikke lenger behov for at dyr skal utnyttes og drepes for å få i oss disse. Forsåvidt kan vi også gro ekte kjøttceller i storskala snart, som understreker at man ikke trenger å forby komponenten "kjøtt", men heller endre måten det produseres på. 

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...