Gå til innhold

Mor dumpet barna sine hos meg, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer er bortreist denne uka, mens jeg er hjemme med babyen. Ekskona til mannen kom kjørende med barna og bare dumpet dem her hos meg. Hun vet utmerket godt at dette er hennes uke OG at barnefar er bortreist. Hun sier at hun ikke orker, de er helt umulige og «nå må far søren meg ta ansvar». Hun bare slengte fra seg en bag, dumpet begge barna her og kjørte avgårde. Dette skjedde så raskt ar jeg ikke rakk å si noe som helst. 

Hva gjør jeg nå? Jeg har to barn med hver sin adferdsdiagnose her. Hverken barna eller moren deres vet at jeg og samboer har bestemt oss for å skille lag. Mye av grunnen til at det ble slutt er fordi jeg ikke takler barna hans og fordi eksdama hans forpurrer livet mitt til de grader. De har en 50/50 samværsavtale som ikke fungerer, barna lider under dårlig samarbeid og foresatte som ikke kommuniserer med hverandre. Jeg på min side har fått nok av slag, spark og juling (barna, spesielt en av dem, er svært utagerende). De takler ikke babyen og de takler heller ikke at far har ny dame. Vi har forresten vært sammen i 3 år. 

Jeg er helt rådvill her. Har sendt barnemor SMS der jeg har forklart situasjonen :( Men det virker som hun har skrudd av telefonen. Barnas far befinner seg på den andre siden av landet, 10 timers biltur unna. Begge ungene er helt spinnville på grunn av denne situasjonen. Og jeg har på ingen måte kapasitet til å ta meg av begge barna pluss min egen baby ut uka, slik faren deres vil. Jeg vet ikke hvem jeg skal kontakte eller hva jeg skal gjøre, hverken mor eller far til barna gidder å ta ansvar. 

Før dere slakter meg helt her: Ja, helt klar over at det å få barn med denne mannen ikke var lurt, men shit happens. Men trøster meg med at jeg elsker barnet mitt og er heldigvis velsignet med både god økonomi og godt nettverk. Jeg takler foreldrerollen fint uten denne manne. 

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 9c53f...4c7

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bv, få de inn på banen før du drar. Høres ut som om foreldrene i hvertfall trenge avlastning av kvalifiserte folk. 

Anonymkode: 94ff4...97b

• Liker 39
Gjest SmokeyEye
Skrevet

Rådfør deg med barnevernet. De er der for å hjelpe. 

Skrevet

Det er jo åpenbart at mor har store problemer her, så henne kan du ikke satse på akkurat nå. 

Du informerer barnas far. Han kan og bør velge å kaste seg på første og beste transport og komme for å ta seg av barna sine. Dersom du virkelig ikke har mulighet til å ivareta barna de ti timene det tar, så kontakter du lokal barneverntjeneste og gir beskjed om det. 

Anonymkode: 00549...494

• Liker 32
Skrevet

(Du bør uansett melde bekymring til barneverntjenesten, men det er ikke akutt dersom far tar ansvaret sitt nå med det samme).

• Liker 21
Skrevet

Barna er ikke ditt ansvar. Kommer verken barnemor eller barnefar og tar hånd om barna snarest, så ringer du barnevernet.

Anonymkode: 3f82a...98b

• Liker 13
Skrevet

Ring barnevernet. Her er det helt klart at foreldrene har behov for veiledning og en oppvekker. 

Anonymkode: a0219...b76

• Liker 21
Skrevet

Ville sendt en sms til både mor og far om, at hvis de ikke kommer og tar seg av barna fort som f.. så kontakter du bv. Om du ikke hører noe fra de innen kort tid, så gjør du nettopp det. Kontakt barnevernet, forklar situasjonen. Dette gjør du for barnas del🤗

Anonymkode: 2a7e8...414

• Liker 39
Skrevet

Uff for en vond situasjon. Jeg kommer ikke til å bite hode av deg. Siden mor ikke tar telefonen, har du noen andre måter å kontakte henne på? Evt besteforeldre (på hennes side?). Jeg tenker også at barnevernet er riktig instans, siden det er mor sin uke. Hun har helt sikkert behov for hjelp siden det har kommet til dette (avlastning eller noe). Du kan ikke være alene med 3 barn (baby og 2 med adferdsvansker). Mor kan ikke forvente at du gjør dette og hun kan faktisk ikke forvente at far kommer fra andre siden av landet bare fordi hun ikke vil ha barna sine i sin uke.

Anonymkode: b1114...4bf

• Liker 23
Skrevet

Og det som gjøres fra barnevernets side i en slik situasjon:

-Man forsøker å kontakte barnas foreldre. 

-Man spør deg om å ivareta barna inntil en av foreldrene innfinner seg. Om du ikke kan, forsøker man finne andre i nettverket som kan ha dem til en av foreldrene er på plass

-Dersom både mor og far nekter å komme og heller ikke kommer med fungerende forslag til ivaretakelse av barna, vil de i siste instans bli akuttplassert i nettverk eller beredskapshjem.

-Det opprettes ordinær undersøkelse for å kartlegge om foreldrene er i stand til å ivareta barnas omsorgsbehov videre, samt hvilken hjelp de eventuelt behøver for å kunne gjøre det. 

• Liker 39
Skrevet

Når barna står uten omsorg fra mor og far kontakter man barneverntjenesten 

Anonymkode: 852d8...b57

• Liker 22
Skrevet (endret)

Her må far ta ansvar, eller du må kontakte andre i barnas familie. Eventuelt barnevernet.

Endret av -Titania-
  • Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det som gjøres fra barnevernets side i en slik situasjon:

-Man forsøker å kontakte barnas foreldre. 

-Man spør deg om å ivareta barna inntil en av foreldrene innfinner seg. Om du ikke kan, forsøker man finne andre i nettverket som kan ha dem til en av foreldrene er på plass

-Dersom både mor og far nekter å komme og heller ikke kommer med fungerende forslag til ivaretakelse av barna, vil de i siste instans bli akuttplassert i nettverk eller beredskapshjem.

-Det opprettes ordinær undersøkelse for å kartlegge om foreldrene er i stand til å ivareta barnas omsorgsbehov videre, samt hvilken hjelp de eventuelt behøver for å kunne gjøre det. 

Da hadde begge parter kanskje lært hvordan de i fremtiden ikke skal håndtere egne barn. Virker som en situasjon der de trenger grundig hjelp og kurs fra barnevernet. 

Anonymkode: a8b64...47d

• Liker 40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...