Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har ulike syn på alkohol. Jeg drikker ikke av den enkle grunn at jeg ikke liker det, men jeg har i tillegg, på grunn av vonde opplevelser med min eks, fått et litt anstrengt forhold til partner som drikker alkohol i mitt nærvær. Min nåværende samboer er veldig snill i motsetning til min eks, så det er ikke der problemet ligger, men jeg opplever at de fleste endrer seg ved inntak, og blir mindre kritisk i sin oppførsel, og det har vært episoder hvor jeg har følt meg litt ille til mote når samboer har drukket. I tillegg hadde jeg en svært ubehagelig opplevelse ved at min samboer, etter å ha vært på julebord og drukket, fikk pustestopp på natten. Han hadde da også noen uker i forveien hatt et anfall av transitorisk global amnesi etter å ha drukket små mengder. Kan forøvrig legge til at han har epilepsi, som han er medisinert for, men hvor han likevel bør være forsiktig med inntak av alkohol. Nå har det seg slik at vi stort sett alltid er enig om det meste, men det vi krangler om er alkohol. Vi har også prøvd å få barn, og har hatt en avtale om at han, mens vi prøver, avstår fra alkohol på grunn av at vi har slitt en del med å lykkes. Dette var noe han var enig i, men så viser det seg at etter siste innsett (ivf), så har han drukket i skjul, fordi han var redd for hva jeg skulle si. Nå har jeg mistet litt tillit til ham, og er usikker på om dette er et forhold som kan overleve når vi er så ulike i dette synet. Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva menes med å drikke i skjul? Det er stor forskjell på å ta en halvliter sammen men en kompis versus å helle i seg en bøtte vodka alene hjemme (satt på spissen ;)) 

Det kan nok være at kompromisset ble litt for mye på dine premisser og at dere må finne en mer gylden middelvei. 

Det vil alltid være noe man er uenig om i et forhold. Hvis alt annet er bra, så mener jeg det er er forhold å satse på. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, PM75 skrev:

Hva menes med å drikke i skjul? Det er stor forskjell på å ta en halvliter sammen men en kompis versus å helle i seg en bøtte vodka alene hjemme (satt på spissen ;)) 

Det kan nok være at kompromisset ble litt for mye på dine premisser og at dere må finne en mer gylden middelvei. 

Det vil alltid være noe man er uenig om i et forhold. Hvis alt annet er bra, så mener jeg det er er forhold å satse på. 

Her burde jeg vel egentlig satt skjul i hermetegn. Det er ikke snakk om å bøtte ned, men han forteller at han gjorde en vurdering på at det var greit der og da. Når jeg mener skjul, så tenker jeg at det kunne vært fint om vi på grunn av avtalen hadde diskutert det. Han sa  selv i etterkant at det var en tabbe fra hans side og at han ikke burde gjort det, men han gjorde en vurdering der og da om at det var greit. Mulig du har rett at det går litt for mye på mine premisser, men så er jeg likevel litt redd for at jeg ikke klarer legge bort disse premissene på grunn av tidligere opplevelser  og at det skal bli mer styr ut av det. 

Skrevet

Jeg ser at det ikke er lett for deg grunnet tidligere opplevelser. Men det å kunne ta seg en pils med gutta eller et glass vin til maten tenker jeg at du bør kunne akseptere. Jeg tror du vil tjene på at dere begge strekker dere noe for å finne et kompromiss. Samtidig som dere må ha dialog om det, slik at du slipper å gå med en dårlig magefølelse når dere er i sosial lag hvor det serveres alkohol. 

Jeg skrev at jeg tenker at forholder er verdt å beholde hvis dette er eneste minuset, og det tenker jeg ennå. For når du velger å få barn sammen med han (IVF), så tenker jeg at du synes han har mange gode kvaliteter. 

Jeg håper dere kommer til enighet sammen ❤️

Skrevet
10 minutter siden, PM75 skrev:

Jeg ser at det ikke er lett for deg grunnet tidligere opplevelser. Men det å kunne ta seg en pils med gutta eller et glass vin til maten tenker jeg at du bør kunne akseptere. Jeg tror du vil tjene på at dere begge strekker dere noe for å finne et kompromiss. Samtidig som dere må ha dialog om det, slik at du slipper å gå med en dårlig magefølelse når dere er i sosial lag hvor det serveres alkohol. 

Jeg skrev at jeg tenker at forholder er verdt å beholde hvis dette er eneste minuset, og det tenker jeg ennå. For når du velger å få barn sammen med han (IVF), så tenker jeg at du synes han har mange gode kvaliteter. 

Jeg håper dere kommer til enighet sammen ❤️

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Setter pris på det, og skal prøve å ta til meg det du har skrevet. Det er ikke noe mer minus med forholdet egentlig,  bortsett fra at han ikke er så flink til å prate om ting, men det går nok sikkert an å justere. Det jeg egentlig er mest redd for er at fortiden innhenter meg for mye, og at det blir mer styr ift alkohol. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...