AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #1 Del Skrevet 30. september 2020 Jeg har fått påvist jernmangel hos lege nå, ferritin på 10 (har lest at det bør ligge fra 40-50 til 150). Har hatt svære blødninger lenge og bare sporadisk husket å ta jern. jeg er veldig slapp og trøtt og orker lite. Har også lagt på meg noen kg siste året. Kan jernmangel være en grunn til det? Selvsagt kan det det indirekte, ved at jeg har lite krefter til å trene osv, men lurer på om jernmangel gjør noe konkret i kroppen som kan bidra til at man går opp i vekt? Har startet på sterke jerntabletter nå. Anonymkode: 3d8e3...332 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #2 Del Skrevet 30. september 2020 På en måte. Hvis man ikke får nok næring, er det lett å spise for mye, i et "desperat" forsøk på å få det man trenger, og man har gjerne ikke "lyst på" det man trenger, så lenge man er i ubalanse. Anonymkode: 7cd34...092 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #3 Del Skrevet 30. september 2020 Det har nok ikke noe direkte med jernmangelen å gjøre, nei. Forøvrig har du feil normalverdier. Normal ferritin for kvinner er 15-150, og 25-200 for menn. Jeg er blodgiver, og har sjelden over 25 i ferritin, ligger som regel heller under 20. 10 er ikke kjempelavt, men du bør ta jerntilskudd en periode for å få det opp til normalverdier. Anonymkode: 5d49d...a10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #4 Del Skrevet 30. september 2020 En venninne av meg gikk ned mye i vekt da hun fikk orden på jernmangelen, mulig hun spiste unødvendig mye karb for mer energi og lå mer på sofaen da jernet manglet. Anonymkode: cc838...e90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #5 Del Skrevet 30. september 2020 Nei, er nok lavere aktivitet som øker vekten, ikke jernmangel Anonymkode: f6086...4a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #6 Del Skrevet 30. september 2020 Jernmangel er ikke årsaken til at du har gått opp i vekt, hvis det er det du spør om. Spiser du mye går du opp, spiser du lite går du ned. Så enkelt er det. At du er trøtt, kan være på grunn av jernmangel ja. Anonymkode: 51072...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #7 Del Skrevet 30. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, er nok lavere aktivitet som øker vekten, ikke jernmangel Anonymkode: f6086...4a8 Hvorfor tror du vedkommende har lavere aktivitet da...litt slapp pga jernmangel kanskje? Anonymkode: cc838...e90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #8 Del Skrevet 30. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tror du vedkommende har lavere aktivitet da...litt slapp pga jernmangel kanskje? Anonymkode: cc838...e90 Fordi ts skriver det i innlegget sitt... Anonymkode: 5d49d...a10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #9 Del Skrevet 30. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har nok ikke noe direkte med jernmangelen å gjøre, nei. Forøvrig har du feil normalverdier. Normal ferritin for kvinner er 15-150, og 25-200 for menn. Jeg er blodgiver, og har sjelden over 25 i ferritin, ligger som regel heller under 20. 10 er ikke kjempelavt, men du bør ta jerntilskudd en periode for å få det opp til normalverdier. Anonymkode: 5d49d...a10 Åja, jeg fant bare dette på Unilabs labhåndbok: Ferritin < 15 µg/L indikerer tomme jernlagre. S-ferritin mellom 15 og 30 µg/L indikerer små jernlagre. Anonymkode: 3d8e3...332 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #10 Del Skrevet 30. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tror du vedkommende har lavere aktivitet da...litt slapp pga jernmangel kanskje? Anonymkode: cc838...e90 Fordi ts skrev det i innlegget sitt vel? Det gir også mening å være mindre aktiv når man er sliten, så drt er ikke rart. Anonymkode: f6086...4a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #11 Del Skrevet 30. september 2020 Jeg er slankeoperert, men Ernæringsfysiologen sier at grunnen til at vektnedgangen har stoppet er at jeg har lavt jernnivå. Så jern har mye å si for vektnedgang. Anonymkode: 109a5...305 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Del Skrevet 1. oktober 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er slankeoperert, men Ernæringsfysiologen sier at grunnen til at vektnedgangen har stoppet er at jeg har lavt jernnivå. Så jern har mye å si for vektnedgang. Anonymkode: 109a5...305 Jøss, det er interessant. sa h'n hvorfor? om det bare er fordi du blir slapp/lite energisk eller noe annet som skjer i kroppen? Anonymkode: 3d8e3...332 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #13 Del Skrevet 1. oktober 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi ts skrev det i innlegget sitt vel? Det gir også mening å være mindre aktiv når man er sliten, så drt er ikke rart. Anonymkode: f6086...4a8 Ja nettopp, jernmangel fører til overvekt. Anonymkode: cc838...e90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #14 Del Skrevet 1. oktober 2020 Vil anbefale deg å sjekke stoffskiftet, alle tre (TSH, FT3,FT4, siden du nevner både trøtt og sliten og svære blødninger. Anonymkode: 6b474...f2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #15 Del Skrevet 1. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja nettopp, jernmangel fører til overvekt. Anonymkode: cc838...e90 Det er ikke jernmangel i seg selv som gjør at du går opp i vekt, nei. Anonymkode: 6b474...f2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #16 Del Skrevet 1. oktober 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jøss, det er interessant. sa h'n hvorfor? om det bare er fordi du blir slapp/lite energisk eller noe annet som skjer i kroppen? Anonymkode: 3d8e3...332 Hun sa at jernet har mange funksjoner i kroppen. At du blir trøtt og sliten er bare en liten del av jernmangel. Og den som er lettest å merke. Anonymkode: 109a5...305 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yoshi Skrevet 1. oktober 2020 #17 Del Skrevet 1. oktober 2020 Tror nok det kan ligge mye i det. Man blir slapp. Og litt desperat etter å få energi. Så man spiser mer og gjør mindre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #18 Del Skrevet 2. februar Jernmangel påvirker stoffskiftet, så det blir lavere, så jo lavt jern kan påvirke vektøkning, samtidig som man blir slapp, har mindre aktivitet og gjerne økt behov for raske karbohydrater. Anonymkode: e8638...4b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #19 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 1.10.2020 den 9.13): Ja nettopp, jernmangel fører til overvekt. Anonymkode: cc838...e90 Bisart. Anonymkode: b2e05...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:11 #20 Del Skrevet tirsdag kl 07:11 Jeg er slankeoperert, gastric bypass. Jeg tar ikke opp jern verken fra mat eller tabletter, så jeg må få jern infusjon når det blir for lavt. Sist hadde jeg bare 2 i jern som egentlig er ingenting. Det var tilfeldig at en lege på sykehus fortalte at slankeopererte ofte ikke tok opp jern. Min fastlege har aldri snakket om det, bare henvist til infusjon ved behov. Anonymkode: 51a02...a92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå