Gå til innhold

Si opp jobben, uten noen plan videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en halv stilling som jeg vurderer kraftig å så opp. Mange kommer sikkert med nedlatende kommentarer nå. Men det er faktisk ikke vits. Jeg mistrives så utrolig sterkt. Problemet er bare at det ikke er lett å få ny jobb. Jeg har ikke god nokk utdanning og lite erfaring innen forskjellige jobber. Noe som gjør at det ikke er jeg som står først i køen. Jeg reiner med jeg kommer til å måtte gå på dagpenger. Men når man sier opp selv så har man en karantenetid på 12 uker. Er det noe jeg kan gjøre for å komme unna de 12 karantene ukene? Er det noe annet som ka hjelpe meg i mellomtiden, frem til jeg kna ha rettigheter til dagpenger. Jeg har lite oppsparte midler.

for tiden er jeg veldig langt nede, så orker ikke noe negative kommentarer. Jeg trenger ene å alene kun råd til å komme meg gjennom denne vanskelige perioden.

Takk.

Ts

Anonymkode: c0626...780

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan jo få de til å sparke deg da😂 du får ikke dagpenger i mellomtiden hvis du sier opp men du kan sykemelde deg. Si til legen at du er under mye stress/ikke får sove/angst osv. Ganske lett å få sykemelding hvis man sier det

Endret av AnonymBrukern
Skrevet

Det er som du sier et vanskelig arbeidsmarked. Du vet ikke når du eventuelt får deg ny jobb. Det er risikabelt nok å skifte da du er sist inn i ny jobb og står svakt ved en eventuell nedbemanning på ny arbeidsplass. 

Stå i jobben til du får ny jobb. Hvis du tror du er langt nede, så se for deg å være arbeidsledig de neste 3 årene og det hullet i CV'en. Don't do it. Lykke til. 

Anonymkode: 13131...64c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBrukern skrev:

Du kan jo få de til å sparke deg da😂 du får ikke dagpenger i mellomtiden men du kan sykemelde deg. 

Du er jo definisjonen på "byrde for samfunnet" med den holdningen der. Du burde skjemmes.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en halv stilling som jeg vurderer kraftig å så opp. Mange kommer sikkert med nedlatende kommentarer nå. Men det er faktisk ikke vits. Jeg mistrives så utrolig sterkt. Problemet er bare at det ikke er lett å få ny jobb. Jeg har ikke god nokk utdanning og lite erfaring innen forskjellige jobber. Noe som gjør at det ikke er jeg som står først i køen. Jeg reiner med jeg kommer til å måtte gå på dagpenger. Men når man sier opp selv så har man en karantenetid på 12 uker. Er det noe jeg kan gjøre for å komme unna de 12 karantene ukene? Er det noe annet som ka hjelpe meg i mellomtiden, frem til jeg kna ha rettigheter til dagpenger. Jeg har lite oppsparte midler.

for tiden er jeg veldig langt nede, så orker ikke noe negative kommentarer. Jeg trenger ene å alene kun råd til å komme meg gjennom denne vanskelige perioden.

Takk.

Ts

Det er bra at du tar tak for egen trivsel - det er viktig! Men sett deg nå ned og tenk hvordan du vil ha det på lang sikt, og hva du kan gjøre for å få det slik.

Du skriver at du ikke har nok utdanning; det kan du gjøre noe med! Det er verdt investeringen, og de fleste utdannelser kan tas på deltid, som gjør det mer overkommelig. Finn ut hva du virkelig kunne tenkt deg å gjøre, og undersøk hvordan du kommer deg dit.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk.

Ts

skjønner at dette må vær ehelt forferdelig, men å si opp en jobb i disse tider uten NOE SOM HELST annet.... det er helt halskap altså (sorry :(  )

Anonymkode: b4145...2fb

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBrukern skrev:

Du kan jo få de til å sparke deg da😂 du får ikke dagpenger i mellomtiden hvis du sier opp men du kan sykemelde deg. Si til legen at du er under mye stress/ikke får sove/angst osv. Ganske lett å få sykemelding hvis man sier det

Om hun får sparken pga egen oppførsel gjelder også karantenetiden. 

TS, søk på alle jobber du kommer over. Det er lettere å få jobb når du har jobb. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Bernardette skrev:

Du er jo definisjonen på "byrde for samfunnet" med den holdningen der. Du burde skjemmes.

Byrde for samfunnet? Hun spør om hvordan hun kan slutte i jobben men likevel kunne få dagpenger. Eneste måten er å bli sagt opp eller permittert.

Skrevet

Om du har en plan om utdanning eller noe annet som kan gi jobb i fremtiden, kjør på. Hvis ikke - avvent litt og se hvordan koronasituasjonen utarter seg. 

Anonymkode: beca9...591

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger og råd. Jeg er veldig i tenkeboksen om dagen. Jeg har 3 mnd oppsigelsestid. Så vil egentlig bare bli ferdig med den og komme meg bort fra denne jobben.

ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle tilbakemeldinger og råd. Jeg er veldig i tenkeboksen om dagen. Jeg har 3 mnd oppsigelsestid. Så vil egentlig bare bli ferdig med den og komme meg bort fra denne jobben.

ts

Det kommer veldig an på hva du vil jobbe med... Noen steder er det lettere få jobb enn andre.

Jeg har søkt over 200 jobber siden februar, og fått ett intervju.
Jeg søker i all hovedsak kontorjobber uten særlig relevant utdannelse (har fullført både bachelor og nettstudier innenfor annet felt), og har 8 års erfaring innenfor kontor.
Det samme gjelder flere jeg kjenner som ble arbeidsledig i vår, ingen kommer seg til intervju engang, selv om de har lang erfaring, og flere har også fullført høyere utdanning.

Men for å komme unna karantenetiden på dagpenger, så må jobben si deg opp, og det kan ikke være forhold du selv er skyld i. Altså: gjør du ikke jobben din og du blir sagt opp, så får du fortsatt karantenetiden.
Og husk at du bare får 60-80% av dagens inntekt på dagpenger.

Anonymkode: a5e63...44c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...