AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #1 Skrevet 30. september 2020 Hei Jeg har fått min første lønn som lærling. Noe som jeg ble glad over men det var noe som ikke stemmet. Saken er sånn: Jobben trengte noen til å jobbe i helgen å de spurte meg, jeg sa ja. Jeg fikk dra hjem tidligere den dagen og fri neste dag. Uken senere kommer lønnen for den måneden og der fikk jeg bare lønn for hverdagene og ikke den helgen. Jeg har jobbet 40 timer hver uke. For lærlinger overtidsbetaling og lønn når de jobber ekstra? Trenger virkelig hjelp og råd. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 70713...a2a
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #2 Skrevet 30. september 2020 Meld deg inn i fagforeninga som passer til faget du er lærling i. De har ofte svært rimelige medlemskap for lærlinger/studenter. Hvis bedriften du er lærling i har tariffavtale vil fagforeninga kunne svare på hva som er avtalt. Anonymkode: 0bb14...8c6 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #3 Skrevet 30. september 2020 Du får ikke overtidsbetalt eller skal jobbe mer enn de timene du skal. 40 timer er jo greit hvis du har 30 min pause hver dag du ikke får betalt for. Så du skal ikke jobbe ekstra. Men du kan frivillig bytte arbeidsager/forskyve vakter. Og er jo det du da har gjort ser det ut til. Snakk med lærlingskonsulenten i din kommune, for bedriften skal gjøre dette skikkelig, de får faktisk betalt for det. Anonymkode: 191f6...c09 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #4 Skrevet 30. september 2020 Hadde du vært vanlig ansatt skulle du antagelig hatt tillegg for forskjøvet arbeidstid og tillegg for helgejobbing. Det kommer litt an på hva du jobber med. Men jeg er usikker på hvordan det er for lærlinger. Har du et fagforbund du kan kontakte? Anonymkode: 28dd2...a94
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #5 Skrevet 30. september 2020 Sjekk om det kommer på neste lønn. Om det bare var en uke mellom tiden du skulle hatt ekstra og lønnsutbetaling er det ikke sikkert det ble med på den lønnskjøringen. Anonymkode: 886e3...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #6 Skrevet 30. september 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk om det kommer på neste lønn. Om det bare var en uke mellom tiden du skulle hatt ekstra og lønnsutbetaling er det ikke sikkert det ble med på den lønnskjøringen. Jeg har fått beskjed at det kommer til neste lønn. 😄 Anonymkode: 70713...a2a
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #7 Skrevet 30. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men du kan frivillig bytte arbeidsager/forskyve vakter. Så det betyr at jeg kan for eksempel jobbe fra onsdag til søndag istedenfor for å jobbe mandag til fredag? Anonymkode: 70713...a2a
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #8 Skrevet 30. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått beskjed at det kommer til neste lønn. 😄 Anonymkode: 70713...a2a Det er bra. Husk å sjekke at det er riktig timelønn. Du skal da ha betalt som en faglært arbeider, ikke lærlingelønn. Meld deg også inn i en fagforening asap. Du er dessuten fersk lærlig. Det betyr at du har en del som skal læres og skal ikke erstatte en fagarbeider, du skal komme i tillegg til. Anonymkode: 7c971...d3a 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #9 Skrevet 30. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal da ha betalt som en faglært arbeider, ikke lærlingelønn. Jeg er lærling og skal ha lærlinglønn. Jeg er ikke faglært arbeider ennå. Anonymkode: 70713...a2a
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #10 Skrevet 30. september 2020 Så snart du jobber overtid, skal du ha lønn som en ufaglært, altså ikke vanlig lærlingelønn. Satsen for de timene du jobber overtid, er derfor høyere. Ikke alle bedrifter som er like flink å følge det, viktig at du følger med. Anonymkode: aa29e...c27
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #11 Skrevet 30. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærling og skal ha lærlinglønn. Jeg er ikke faglært arbeider ennå. Anonymkode: 70713...a2a På overtid skal du ha ordinær lønn, ikke lærlingelønn. Anonymkode: 7c971...d3a
Akr Skrevet 30. september 2020 #12 Skrevet 30. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: . Ikke alle bedrifter som er like flink å følge det, viktig at du følger med. Skal følge med på det ja.
Akr Skrevet 30. september 2020 #13 Skrevet 30. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: På overtid skal du ha ordinær lønn, ikke lærlingelønn. Hvor mye ligger den på sånn cirka?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå