AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #1 Skrevet 30. september 2020 Min sønn på 2 1/2 har flere helger blitt invitert til å leke med en annen gutt i barnehagen, som han er god venn med. Sist lørdag var vi hjemme hos dem i ca.4 timer. Med tanke på at han har ganske lange dager i barnehagen (som oftest rundt 8-8 1/2 time), så merker jeg at han er sliten i helgene og har godt av et roligere tempo. Men nå kommer det forespørsler om å treffes nesten hver eneste helg. Jeg føler et press på at jeg må si ja, eller være den som tar initiativ til å lage ny avtale dersom jeg er den som avslår. Forespørslene kommer ofte noen timer før de har lyst å treffes, og er altså veldig «på sparket». Føler da det er mer akseptert å takke nei, men kan jo ikke gjøre det hele tiden heller... Nå er det 2. helgen jeg har takket nei. Rett og slett fordi barnet var slitent og vi hadde andre planer den lørdagen. Hva synes dere om lekeavtaler i denne alderen, ofte hver helg eller annenhver? En del av meg har veldig dårlig samvittighet ovenfor barnet, da jeg føler jeg spolerer hans mulighet for å knytte enda nærmere vennskap med bestevenner fra barnehagen. Anonymkode: e948b...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #2 Skrevet 30. september 2020 Jeg syntes det hørtes litt tidlig ut. På den aldern brukte sønnen vår helgene til å slappe av og kose seg med familien sin. Er først nå vi og de andre i barnehagen har begynt med leketreff etter barnehagen/i helgene, de er 4-5 år. Anonymkode: 95462...45b 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #3 Skrevet 30. september 2020 Det høres veldig tidlig ut. Jeg har ikke inntrykk av at det er normalt å "Henge" med andre fra bhg i helgene før de er minst 4-5. Vi hadde takket nei. Helgene trenger barnet vårt å ha pause. Han er 2,5 år også, og han blir sliten av å være med på halloi hele tiden. I tillegg til at vi foreldre heller ikke har lyst til å tilbringe helgen vår sånn.. Om det i tillegg blir spurt om samme dag, er det helt i orden å si nei. Det er også helt ok å si det som det er, at barnet deres blir slitent av for mye sosialisering og trenger helgene på å hvile seg litt. Så kan du heller si at dere heller kan prøve igjen når han er litt eldre. Anonymkode: f8cae...585 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #4 Skrevet 30. september 2020 Jeg synes det hørtes tidlig ut. Mine har begynt i 4-5 års alderen. Da kan de også gå på besøk alene og være med hjem etter barnehagen. I 2 års alderen var vi sammen med familie og vennefamilier i helgene. Jeg hadde heller ikke vært så intressert i å tilbringe 4 timer sammen med randome foreldre i barnehagen flere helger i mnd. Jobb,familieliv og venner er nok i en travel hverdag. Anonymkode: f2482...110 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #5 Skrevet 30. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det hørtes tidlig ut. Mine har begynt i 4-5 års alderen. Da kan de også gå på besøk alene og være med hjem etter barnehagen. I 2 års alderen var vi sammen med familie og vennefamilier i helgene. Jeg hadde heller ikke vært så intressert i å tilbringe 4 timer sammen med randome foreldre i barnehagen flere helger i mnd. Jobb,familieliv og venner er nok i en travel hverdag. Anonymkode: f2482...110 Helt enig. Hvis man takker nei noen ganger, så slutter jo folk å spørre etterhvert. Vi var på besøk til familie eller vennefamilier da barna var i den alderen, så ble det litt mer besøk til barnehagevenner etterhvert når de kunne være på besøk alene. Anonymkode: 4ccc3...c77
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #6 Skrevet 30. september 2020 Vår jente er på samme alder, og vi treffer av og til lekekamerater i helgene. Hun synes det er veldig kjekt, og spør gjerne etter de selv. Men vi treffes gjerne ute, og da mellom 30 minutt til en time, i for eksempel barnehagen for å leke litt. Fungerer supert her. Da får foreldrene vært litt sosiale i tillegg og det er jo også veldig kjekt Fire timer hadde vært alt for mye for vår del, så forstår deg godt! Hva med å heller foreslå å treffes på en lekeplass? Lettere å reise hjem igjen også når man ikke treffes hjemme hos noen. Anonymkode: 35bf4...295 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #7 Skrevet 30. september 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Min sønn på 2 1/2 har flere helger blitt invitert til å leke med en annen gutt i barnehagen, som han er god venn med. Sist lørdag var vi hjemme hos dem i ca.4 timer. Med tanke på at han har ganske lange dager i barnehagen (som oftest rundt 8-8 1/2 time), så merker jeg at han er sliten i helgene og har godt av et roligere tempo. Men nå kommer det forespørsler om å treffes nesten hver eneste helg. Jeg føler et press på at jeg må si ja, eller være den som tar initiativ til å lage ny avtale dersom jeg er den som avslår. Forespørslene kommer ofte noen timer før de har lyst å treffes, og er altså veldig «på sparket». Føler da det er mer akseptert å takke nei, men kan jo ikke gjøre det hele tiden heller... Nå er det 2. helgen jeg har takket nei. Rett og slett fordi barnet var slitent og vi hadde andre planer den lørdagen. Hva synes dere om lekeavtaler i denne alderen, ofte hver helg eller annenhver? En del av meg har veldig dårlig samvittighet ovenfor barnet, da jeg føler jeg spolerer hans mulighet for å knytte enda nærmere vennskap med bestevenner fra barnehagen. Anonymkode: e948b...ee4 Vi hadde første leketreff nylig med vår på 3,5. Vi holdt på i 2 timer, og det var akkurat passe lenge. Ser for meg at det er noe vi kanskje gjør igjen max 1 gang per måned fremover. Helger er først og fremst familietid hos oss, men det er hyggelig å bli litt bedre kjent med de andre barna i barnehagen og foreldrene deres. Anonymkode: af895...4c2 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #8 Skrevet 30. september 2020 Barn og familier er forskjellige, for noen er det for tidlig, for andre ikke. Sønnen vår var veldig aktiv og sosial da han var 2. Han ble ikke sliten av hverken barnehagen eller leketreff i helgene, han stortrivdes med det. Lek og full fart var det uansett om han var alene eller ikke, men han likte mye bedre å gjøre det sammen med andre. I tillegg har vi bare ett barn og ikke spesielt travle liv. Leketreff på 4 timer hver helg var null problem for oss, det var likevel mange timer igjen av helgen til familietid. (Kan legge til at han alltid har sovet mindre enn jevnaldrende, så dagene var mer enn lange nok.) Men om dette ikke passer for deres barn/deres familie, så bare si nei med god samvittighet. Det er helt ok å si hvorfor også, men du trenger ikke om du ikke vil. Dere er ikke forpliktet til noe, men de som spør kan jo ikke vite at dette ikke er noe som passer for dere. Anonymkode: b5233...0af
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #9 Skrevet 2. oktober 2020 Takk for svar dere. Som jeg trodde er de fleste enig i at dette er i tidligste laget. Tenker 1-2 timer på lekeplassen eller en tur får holde neste gang. Anonymkode: e948b...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #10 Skrevet 2. oktober 2020 Man er forskjellig , men det er helt normalt med leketreff fra 3 år hvertfall . Anonymkode: 10b5f...a05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå