Gå til innhold

Går nesten ikke ned.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser max 1000 kalorier per dag, men går nesten ikke ned. Siste to ukene har jeg gått opp! Men ser i speil og på klær at jeg går ned....

Men det er så vannvittig frustrerende og umotiverende! Er i gang med min 5 uke nå, og er i kategorien fedme, så burde jo i teorien rast ned.  
Hva gjør jeg galt? 

Anonymkode: 2cc63...3d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst spiser du altfor lite. 

Anonymkode: f6788...60d

• Liker 2
Skrevet

Vi har ikke lov å diskutere så lavt kaloriinntak her (1500 er grensen). Så svarer generelt. Har du regnet ut kaloribehovet ditt? Logger du alt du spiser og drikker? Går du på medisiner eller har andre helseutfordringer som virker inn på vekten? Har du begynt å trene? Enkelte bruker lengre tid enn andre for å gå ned i vekt. Noen lagrer mye vann i perioder, særlig om de også begynner å trene. Om du vet med hånden på hjertet at du gjør riktig så må du bare ta tiden til hjelp. Men legg deg på min 1500 for med stor overvekt skal dette være absolutt minimum du trenger. Sørg for å dekk proteinbehovet ditt.

Anonymkode: 0d813...508

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men legg deg på min 1500 for med stor overvekt skal dette være absolutt minimum du trenger. Sørg for å dekk proteinbehovet ditt.

Hvor står det at 1500 er minimum om man har stor overvekt?

Anonymkode: 4de7f...874

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser max 1000 kalorier per dag, men går nesten ikke ned. Siste to ukene har jeg gått opp! Men ser i speil og på klær at jeg går ned....

Men det er så vannvittig frustrerende og umotiverende! Er i gang med min 5 uke nå, og er i kategorien fedme, så burde jo i teorien rast ned.  
Hva gjør jeg galt? 

Trener du? Muskler veier mer enn fett. Du må ta mål, vekta går nødvendigvis ikke ned så mye selv om du slanker deg - pga av muskler veier mer enn fett. 

Anonymkode: 42dee...f28

Skrevet

Jeg er under utredning for tiden pga sykdom, så vet ikke hva som feiler meg. Utenom tar jeg medisiner for astma og høyt blodtrykk. 
Logger alt jeg spiser og drikker i Lifesum, og går 30 min på tur hver dag, 10 000 skritt hver dag( er dette jeg greier nå når jeg er syk).

Skrevet

Hva du gjør galt? Du har ikke satt deg inn i, eller aksepterer ikke, hvordan vektnedgang fungerer.

Vekt svinger naturlig fra dag til dag. Vektutvikling skjer over tid.

Du trenger ikke å spise bare 1000 kalorier per dag, og du har heller ikke gjort det over noe tid. Har du fedme, går du ned opptil en kilo i uka med et kaloriinntak som holder en normalvektig (med samme kjønn og høyde som deg) normalvektig. 

Anonymkode: 9d58e...e2f

Skrevet

Hva gjør jeg galt da? Jeg tenker at 7000 kalorier tilsvarer 1 kg fett, og at vektnedgang derfor skulle vært enkel matematikk. 
Jeg spiser forresten ganske variert til middag, jeg spiser laks, kylling  m.m, og passer på å få i meg proteiner og andre næringsstoffer. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør jeg galt da? Jeg tenker at 7000 kalorier tilsvarer 1 kg fett, og at vektnedgang derfor skulle vært enkel matematikk. 
Jeg spiser forresten ganske variert til middag, jeg spiser laks, kylling  m.m, og passer på å få i meg proteiner og andre næringsstoffer. 

Vektnedgang er ikke enkel matematikk fordi kroppen er ikke en maskin men levende. Beregn kaloribehovet ditt og trekk av 500. Da vil du gå ned i vekt etterhvert. Du må være tålmodig og aksepterere at vekten også svinger i måneden alt ettersom mat i tarm, vann i kroppen, og slikt. Du sier at du nesten ikke har gått ned, men skriver ikke hvor mye... Kanskje du bare har for høye forventninger til hvor fort det skal gå? Noen går raskt ned og stopper opp lenge, noen går sent ned osv. Det er ingen mal som forteller hvordan vekten går ned for alle.

• Liker 1
Skrevet

Hvilket kosthold følger du? Lavkalori? I så fall vil kroppen holde igjen når den kjenner på sult, og da er det fort gjort å spise for lite og ikke minste så mye vekt som man hadde håpet. Som en annen sier, regn ut kaloribehovet og legg deg 5-700 under det. Like viktig som å veie seg er det å finne frem målebåndet og måle omkrets rundt bryst, liv og armer, så ser du fremgang selv om vekten viser det samme. Anbefaler for øvrig lavkarbo. Var skikkelig skeptisk selv, men går ned masse og har aldri følt meg så bra. 

Anonymkode: 6e4a6...333

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vektnedgang er enkel matematikk, men du tror ikke på det, du vil ikke tro på det - det er hva du gjør galt. Du må faktisk både spise i underskudd, og gi det tid. Akkurat hva du spiser, har ingenting med hvor mye du spiser å gjøre, men hva du spiser og ikke minst hva du tenker om det du spiser, påvirker hvor lett eller vanskelig det er å spise mindre. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vektnedgang er enkel matematikk, men du tror ikke på det, du vil ikke tro på det - det er hva du gjør galt. Du må faktisk både spise i underskudd, og gi det tid. Akkurat hva du spiser, har ingenting med hvor mye du spiser å gjøre, men hva du spiser og ikke minst hva du tenker om det du spiser, påvirker hvor lett eller vanskelig det er å spise mindre. 

Jeg har faktisk ingen problemer med å spise i underskudd. Kunne spist mindre om så var, men vil holde kaloriinntaket noenlunde greit for å kunne fungere i hverdagen. Har gått på dietter i hele mitt voksne liv, og har alltid rast ned. Grunnen til at jeg er feit, er at jeg ikke kan leve på diett hele livet, og raser like fort opp igjen når jeg spiser vanlig mat OG i tillegg har hatt x antall kosedager. Nå går jeg for livsendring, og selv om jeg spiser få kalorier nå, så er det sunn mat som jeg uansett tenker å leve med senere også.

Som nevnt loggfører jeg alt av inntak, og om noe er ukjent så veier jeg det også. 
Men en viktig ting jeg ikke har nevnt, er at jeg har fått beskjed om at jeg er i tidlig overgangsalder. Og i overgangsalder får man lavere forbrenning. Kanskje det er så banalt. Og kanskje jeg må gå over til lavkarbo, som en her nevnte. Den eneste forskjellen blir da at knekkebrød til frokost og kvelds blir byttet ut med matvarer uten karbo.

Skrevet

Kjære trådstarter,

Denne tråden stenges, da den bryter med retningslinjene for dette rommet.

* Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

* Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger herViser også til deres kilde her (side 187).

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å fåen profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine.

Forever22, mod

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...