AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #1 Skrevet 30. september 2020 Har ammet lille på 11 mnd frem til nå, men har nå avsluttet. Men kjenner jeg sliter litt med blanding av mme! Hvis jeg koker vann når han skal ha flaske, er det jo alt for varmt og bruker lang tid på å nedkjøles. Kan jeg koke feks om morgenen og ha stående i kjøleskapet, for så å varme det opp litt i micro når han skal ha flaske? Er helt ny på dette. Orker ikke investere i babybrezza nå, han er jo snart ferdig med melk 🤷🏽♀️ Anonymkode: e2534...a0d
Patriotpaula Skrevet 30. september 2020 #2 Skrevet 30. september 2020 Det er vel ikke helt etter boka, men vet mange, inkl meg selv etter tips fra andre, har gjort det slik 😊 Tar jo lang tid å kjøle det ned fra kokende vann ved hver flaske. Du har sikkert fått med deg det om Mme i media siste dagene? Du bør ikke varme opp i micro pga uvarm varmefordeling og økt risiko for skolding, varm heller opp i vannbad 😊 du trenger jo ikke å fylle opp hele vasken, bare finn noe som er litt romslig og høyt.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #3 Skrevet 30. september 2020 Kok vann, avkjøl det litt, og ha det på en sterilisert flaske i kjøleskapet. Når du skal lage mme, koker du så opp nytt vann, blander pulveret i det kokvarme vannet, og fyller på med det kalde, kokte vannet fra kjøleskapet. Skal du ut, kan du oppbevare kokvarmt vann på en termos, og ha kaldt, kokt vann i en annen flaske. Pulveret må blandes i det varme vannet, før du har i det kalde. Å varme opp igjen i mikroen tar lengre tid. Selv om det på de fleste pakker står at du skal blande pulver i vann på 40 grader, er det påvist at det ikke er tilrådelig. Anonymkode: 3c290...acf 1
spinnwild Skrevet 30. september 2020 #4 Skrevet 30. september 2020 Det er jo i pulveret de farlige bakteriene kan være, ikke i vannet. Så det er pulveret som må varmes opp! Jeg ville gjort slik: Rør ut pulveret i kokt vann (ikke full vannmengde), bland så ut med kaldt vann (gjerne kokt og avkjølt) til full mengde vann. Kan man steke mme-pulveret i ovnen? Da fjernes jo også bakteriene, og man kan blande med 40° vann etterpå... Eller funker det dårlig...? Gjør jo det med mel som ikke skal stekes/varmes... 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #5 Skrevet 30. september 2020 Hvis det er så kort tid, har du råd til å bruke ferdigblandet? Mye mindre styr etter min erfaring. Anonymkode: 61685...020 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #6 Skrevet 30. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis det er så kort tid, har du råd til å bruke ferdigblandet? Mye mindre styr etter min erfaring. Anonymkode: 61685...020 Det kommer an på om ungen godtar romtemperert melk eller ei. Godtar ungen romtemp, er det gull, kjempepraktisk spesielt når man skal ut av huset. Men ellers må man styre med å varme melken opp, da helst i vannbad, siden mikro er frarådet pga skåldefare og ujevn varme. Da er det mer styr igjen. Anonymkode: 3c290...acf
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #7 Skrevet 30. september 2020 22 minutter siden, Patriotpaula skrev: Det er vel ikke helt etter boka, men vet mange, inkl meg selv etter tips fra andre, har gjort det slik 😊 Tar jo lang tid å kjøle det ned fra kokende vann ved hver flaske. Du har sikkert fått med deg det om Mme i media siste dagene? Du bør ikke varme opp i micro pga uvarm varmefordeling og økt risiko for skolding, varm heller opp i vannbad 😊 du trenger jo ikke å fylle opp hele vasken, bare finn noe som er litt romslig og høyt. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på om ungen godtar romtemperert melk eller ei. Godtar ungen romtemp, er det gull, kjempepraktisk spesielt når man skal ut av huset. Men ellers må man styre med å varme melken opp, da helst i vannbad, siden mikro er frarådet pga skåldefare og ujevn varme. Da er det mer styr igjen. Anonymkode: 3c290...acf Men herre min skaper. Man rister jo godt på flaska og smaker på temperaturen før man serverer vann fra mikroen. Er folk blitt så dumme?! Anonymkode: 11d0d...3aa 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #8 Skrevet 30. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men herre min skaper. Man rister jo godt på flaska og smaker på temperaturen før man serverer vann fra mikroen. Er folk blitt så dumme?! Anonymkode: 11d0d...3aa Hvorfor er du nødt til å være uhøflig? Heller dum enn uhøflig Det er ikke anbefalt å riste på flasken for å fordele varmen. Det kan gi barnet luft i magen. Anonymkode: 3c290...acf 1
Sandie Skrevet 30. september 2020 #9 Skrevet 30. september 2020 Jeg hadde alltid to termoser stående. En med kaldt kokt vann og en med varmt kokt vann. Hver gang jeg skulle lage til en flaske, blandet jeg vann fra termosene i et målebeger, til passelig temperatur. Dette går veldig raskt, da man fort lærer seg hvor mye man ca.må ha av kaldt og varmt for å oppnå riktig temperatur. Til flaskene brukte jeg en flaskesterilisator. Den brukte vi også til smokker. Pleide også å forhåndsfylle de ferdig steriliserte flaskene med riktig antall skjeer mme pulver, slik at jeg bare trengte å tilsette vann når de skulle drikkes. Dette var særlig praktisk om natten. 1
Patriotpaula Skrevet 30. september 2020 #10 Skrevet 30. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men herre min skaper. Man rister jo godt på flaska og smaker på temperaturen før man serverer vann fra mikroen. Er folk blitt så dumme?! Anonymkode: 11d0d...3aa Men herre min skaper. Du får lese deg opp litt før du svarer frekt til andre 😊😊 Ha en strålende dag! 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #11 Skrevet 30. september 2020 En 11 mnd gammel baby trenger du ikke styre like mye med altså kok vannet i vannkoker og bland med kaldt vann fra springen. Anonymkode: 17f57...cdd 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #12 Skrevet 30. september 2020 De nye retningslinjene sier vel at vannet skal være varmt når det blandes Anonymkode: 574d0...b78
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #13 Skrevet 30. september 2020 Kjøp ferdig blandet MME. Herregud så lettvint. Gjort det hele veien med min, litt dyrt men verdt det. Dessuten drikker ikke en 11 mnd gammel baby så mye MME. Varm i mikroen og voila. Rister ikke flaska, men får melka til å sirukulere noen runder så varmen fordeles. Aldri hatt noen problemer med det, ei heller luft i magen. Anonymkode: d547f...6ce
rampeguri Skrevet 30. september 2020 #14 Skrevet 30. september 2020 1 del kokende vann og 2 deler kaldt vann = passe temp. Jeg pleide å koke opp vann og sette i kjøleskapet, for så å blande med kokende vann når jeg skulle lage MME. (forsåvidt veldig grei regel når man skal bake gjærbakst også - men da tar jeg bare kaldt vann fra springen)
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #15 Skrevet 30. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du nødt til å være uhøflig? Heller dum enn uhøflig Det er ikke anbefalt å riste på flasken for å fordele varmen. Det kan gi barnet luft i magen. Anonymkode: 3c290...acf Man må jo uansett riste flasken for å blande pulveret ordentlig inn? Anonymkode: d0199...c5f 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #16 Skrevet 30. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kok vann, avkjøl det litt, og ha det på en sterilisert flaske i kjøleskapet. Når du skal lage mme, koker du så opp nytt vann, blander pulveret i det kokvarme vannet, og fyller på med det kalde, kokte vannet fra kjøleskapet. Skal du ut, kan du oppbevare kokvarmt vann på en termos, og ha kaldt, kokt vann i en annen flaske. Pulveret må blandes i det varme vannet, før du har i det kalde. Å varme opp igjen i mikroen tar lengre tid. Selv om det på de fleste pakker står at du skal blande pulver i vann på 40 grader, er det påvist at det ikke er tilrådelig. Anonymkode: 3c290...acf Blander du ut i 100 grader, dreper du alt av næringsstoffer. Ts, hvorfor skal du begynne å gi en på 11 måneder mme? Er det i samråd med helsesøster eller lege? Hvis ikke er det unødvendig med mme nå 🙂 Anonymkode: 68db0...e2e
Gjest Switch Skrevet 30. september 2020 #17 Skrevet 30. september 2020 Ga første MME, men nå har det kommet så mye frem i media at selv om vi fulgte det som stod på esken, så virker det som om det var feil. Ungen har ikke tatt noen skade av det altså, men tør ikke si noe om hvordan vi ordnet med det da, ettersom det sannsynligvis var feil. Ammet andre barnet til hun var 13 måneder, men da jeg var på helsestasjon da hun var 1 år, så var det ikke sånn at hvis jeg sluttet med amming da, at hun heller måtte få MME. Er det noen grunn til at du skal gi det så sent som nå?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #18 Skrevet 30. september 2020 Bland ut i kokende vann, men ikke full mengde. Ca 1/3-del av vannet er kokende. Når du her blandet ut pulveret, heller du etter med avkjølt vann, da er den klar på et minutt eller to - kommer an på hvor dreven du er og hvor stø du er på hånda. Et annet tips er å «rulle» flaska i stedet for å riste, da slipper du at lille får luft i magen. Jeg hadde ikke blandet flaskene ferdig og satt de i kjøleskap for så å varme de opp igjen pga bakterievekst. Anonymkode: b491c...26b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #19 Skrevet 30. september 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bland ut i kokende vann, men ikke full mengde. Ca 1/3-del av vannet er kokende. Når du her blandet ut pulveret, heller du etter med avkjølt vann, da er den klar på et minutt eller to - kommer an på hvor dreven du er og hvor stø du er på hånda. Et annet tips er å «rulle» flaska i stedet for å riste, da slipper du at lille får luft i magen. Jeg hadde ikke blandet flaskene ferdig og satt de i kjøleskap for så å varme de opp igjen pga bakterievekst. Anonymkode: b491c...26b Ikke bland ut i kokende vann! Anonymkode: 68db0...e2e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #20 Skrevet 30. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bland ut i kokende vann! Anonymkode: 68db0...e2e Mellom 70 og 100, må iallfall blande det ut i varmere vann enn 40. Anbefalingene er minimum 70. Anonymkode: b491c...26b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå