AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #1 Del Skrevet 30. september 2020 Jeg blir rett og slett oppgitt over at så mange ikke vet forskjellen på "tørr" og "tør". Det verste er at det finnes noen journalister som bommer på dette. Er dette virkelig så vanskelig for enkelte? Anonymkode: 8335f...6db 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #2 Del Skrevet 30. september 2020 Når man utgir en bok, burde man iallfall ikke gjøre og/å-feil, noe Sophie Elise klarte med glans. Og det er mange som fortsatt ikke vet forskjellen på mann og man. Men hva annet kan man forvente i et samfunn der den skriftlige kommunikasjonen på norsk er redusert til meldinger som "Yo man. Skal u date i helgen?" Anonymkode: a578f...d50 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #3 Del Skrevet 30. september 2020 Har lagt merke til at mange journalister ikke vet forskjell på "dø" og "død" heller. Å dø, å være død. De skriver f.eks "det lå en dø katt i grøfta" Anonymkode: d5244...229 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #4 Del Skrevet 30. september 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man utgir en bok, burde man iallfall ikke gjøre og/å-feil, noe Sophie Elise klarte med glans. Og det er mange som fortsatt ikke vet forskjellen på mann og man. Men hva annet kan man forvente i et samfunn der den skriftlige kommunikasjonen på norsk er redusert til meldinger som "Yo man. Skal u date i helgen?" Anonymkode: a578f...d50 Når det gjelder Sophie Elise så kan jeg ikke påstå at jeg er så overrasket. Hun er ikke den skarpeste kniven i skuffen, for å si det mildt. Merkelig at hun ikke ansetter en korrekturleser når hun helt åpenbart ikke kan skrive. Anonymkode: 8335f...6db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #5 Del Skrevet 30. september 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lagt merke til at mange journalister ikke vet forskjell på "dø" og "død" heller. Å dø, å være død. De skriver f.eks "det lå en dø katt i grøfta" Anonymkode: d5244...229 Det er det verste, når journalister ikke kan skrive. Har sett noen journalister som ikke kan forskjellen på "tørr" og "tør", og det er faktisk ganske pinlig. Anonymkode: 8335f...6db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #6 Del Skrevet 30. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det verste, når journalister ikke kan skrive. Har sett noen journalister som ikke kan forskjellen på "tørr" og "tør", og det er faktisk ganske pinlig. Anonymkode: 8335f...6db Jeg er vel en av disse idiotene🤷🏼♀️ Hva er forskjellen, når brukes hvilken variant? Anonymkode: 14acb...929 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #7 Del Skrevet 30. september 2020 Jeg tror det er fordi mange roter inn dialekten sin, i tillegg til mangelfulle norskkunnskaper. Meglere skriver MYE feil i boligannonser, spesielt de som er under 30 år Igjen en blanding av hastverk og dårlige norskkunnskaper. Anonymkode: f967c...4d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #8 Del Skrevet 30. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vel en av disse idiotene🤷🏼♀️ Hva er forskjellen, når brukes hvilken variant? Anonymkode: 14acb...929 Eks: Han var tørr og varm. Han tør å ta sjansen. Forstår du forskjellen? Jeg kan ikke reglene, men vet bare når det det er det ene eller det andre. Anonymkode: f967c...4d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #9 Del Skrevet 30. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eks: Han var tørr og varm. Han tør å ta sjansen. Forstår du forskjellen? Jeg kan ikke reglene, men vet bare når det det er det ene eller det andre. Anonymkode: f967c...4d2 Åå nå lærte jeg også noe nytt👍🏾 Anonymkode: c5d3f...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #10 Del Skrevet 30. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vel en av disse idiotene🤷🏼♀️ Hva er forskjellen, når brukes hvilken variant? Anonymkode: 14acb...929 Tørr (afjektiv) - å ikke være våt Tør (verb) - å våge/tørre noe (eller at noe smelter i vårløsningen) Anonymkode: f2a76...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #11 Del Skrevet 30. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tørr (adjektiv) - å ikke være våt Tør (verb) - å våge/tørre noe (eller at noe smelter i vårløsningen) Anonymkode: f2a76...f60 Rettet opp skrivefeil :) Anonymkode: f2a76...f60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #12 Del Skrevet 30. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tørr (adjektiv) - å ikke være våt Tør (verb) - å våge/tørre noe (eller at noe smelter i vårløsningen) Anonymkode: f2a76...f60 Jeg ser i ordboka at jeg skrev feil, infinitivsformen er "å tore". Å tore - tør - turde/torde- turt/tort, og er altså synonym med å våge. (Å tørre noe er visst det samme som å tørke noe) (At det blir mildere/at noe smelter i vårløsningen er et annet verb, der infinitivsformen er "å tø", og må altså ikke sammenlignes med verbet "å tore", selv om de har samme form i presens) Anonymkode: f2a76...f60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #13 Del Skrevet 30. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vel en av disse idiotene🤷🏼♀️ Hva er forskjellen, når brukes hvilken variant? Anonymkode: 14acb...929 Google og lær. "Hvis du er tørr, altså ikke våt eventuelt en tørr vits, skrives det slik. Hvis du derimot er redd for noe, som i at du ikke tør å spørre om en ting, skal det altså skrives med bare en r." Det er så enkelt at jeg ikke klarer å forstå at noen ikke kan forskjellen. Hilsen amerikaneren som har norsk som tredjespråk. Anonymkode: 8335f...6db 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #14 Del Skrevet 30. september 2020 Det som er verre og av og til direkte farlig er faktafeil, samt tullinger og journalister som ikke kan noe om det de skriver om. Ja til journalister, tullinger og andre som kan fag, så kan heller noen som ikke evner faget lese korrektur. Anonymkode: 715fd...022 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #15 Del Skrevet 30. september 2020 Tror mange rogalendinger sliter litt ekstra med den der, fordi at vi sier jo; Tørr du? Altså som i våger du. Anonymkode: c6969...12a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #16 Del Skrevet 30. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Google og lær. "Hvis du er tørr, altså ikke våt eventuelt en tørr vits, skrives det slik. Hvis du derimot er redd for noe, som i at du ikke tør å spørre om en ting, skal det altså skrives med bare en r." Det er så enkelt at jeg ikke klarer å forstå at noen ikke kan forskjellen. Hilsen amerikaneren som har norsk som tredjespråk. Anonymkode: 8335f...6db Takk, amerikaner. Det er ikke så vanskelig. Men nordmenn slurver veldig med språket. Anonymkode: 7fcc5...52b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #17 Del Skrevet 30. september 2020 Jeg skjønner ikke hva dere leser, for jeg opplever iallfall ikke at er et utbredt problem at folk bruker tør/tørr feil. Anonymkode: 7a047...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #18 Del Skrevet 30. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, amerikaner. Det er ikke så vanskelig. Men nordmenn slurver veldig med språket. Anonymkode: 7fcc5...52b Men så igjen, så kan ikke amerikanere forskjell på your og you’re, there og their og lista går videre. Hverken nordmenn eller amerikanere er vel noe særlig på rettskrivning. Anonymkode: 8cc6a...713 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viernes Skrevet 30. september 2020 #19 Del Skrevet 30. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror mange rogalendinger sliter litt ekstra med den der, fordi at vi sier jo; Tørr du? Altså som i våger du. Anonymkode: c6969...12a Det er vanlig å si det på østlandet også. Altså uttale det som tørr. Men det skrives jo tør. "Oi, tør du det? Det tør ikke jeg" vs "Oi, tørrdu det? Det tøkke jæi" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #20 Del Skrevet 30. september 2020 Fordi det på mange dialekter ikke er noen forskjell i uttale. På min dialekt uttales de to helt likt. Altså med kort ø. Anonymkode: d8e6e...516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå