Gå til innhold

Vann vs. Lett brus.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Usikker på om jeg poster dette i riktig underforum. 

Jeg liker å drikke vann som tørstedrikk, og ellers da jeg ikke er glad i brus. Hvis jeg ikke er mett etter et måltid drikker jeg ett til to glass vann. Så har jeg en bekjent som aldri drikker vann. Kun Pepsi Max. Jeg ble fortalt at vedkommende følte seg tung i magen av å drikke vann i forhold til lett brus. 
Dette har jeg ikke tenkt på tidligere. Jeg er glad i vann, føler ikke at det er tungt i magen. Men at hvis man drikker ett til to glass i tillegg til mat føler man jo at det fyller seg opp. Men ikke at vann gjør meg tung/alt for meg eller forsynt. Jeg spiser nok, men jeg prøver å ikke overspise. Det holder med en porsjon middag for eksempel. 

Jeg syns det er så rart å drikke brus istedenfor vann. Det føles så unaturlig og usunt. Ikke at hva andre velger å putte i seg, går utover meg. Men fra barndommen av er jeg lært opp til å drikke vann. Vi fikk et glass cola på lørdagen, og ikke ellers i uka. Og var fornøyd med det. Jeg føler liker også vann fordi det ikke ødelegger tennene. 

Jeg vet jo at det er mange som er glad i brus, det er bare så unaturlig for meg å drikke annet enn vann som tørstedrikk. 

Blir dere tunge i magen av vann i forhold til brus? 

Anonymkode: ccb61...514

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pga medisinendringer og kvalme sluttet jeg helt med lettbrus.Føler jeg meg mye mer full og "ekkel" i kroppen av vann.  Men man kan ikke blande brus og colabruser, colabruser har koffein og er vanndrivende, det er ikke vanlig bruser. 

Anonymkode: c8f2e...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vann er tørstedrikk og også det eneste å drikke til mat (utenom vin og øl). Brus er kosedrikk og noe man har til snacks. 

Anonymkode: 85e71...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi kullsyren trekker vannet ut av tarmene. Hvis man drømmer om kalkmangel og lårbensbrudd er nok Pepsi Max det beste man kan få i seg.

Anonymkode: 8880a...fb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker også stort sett vann. Er vokst opp med det, blir absolutt ikke tung i magen med mindre jeg drikker veldig mye på kort tid. Liker brus også, men føler jeg blir så oppblåst av det. Et glass cola zero innimellom er nok.

Har isbitmaskin, siden jeg liker isvann mye bedre enn vanlig kaldt, og drikker en del mer nå enn før. 

Anonymkode: 55a48...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble avhengig av brus, det var dyrt og kroppen føltes ikke sunn, la på meg en god del også,

Gått over til vann og har aldri følt meg bedre,

Anonymkode: 0ac62...543

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tenkt på at jeg blir tung i magen av det ene eller det andre.

Er selv avhengig av cola (uten sukker) og prøver å trappe ned av flere grunner. Spesielt med tanke på tenner og evt. beinskjørhet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen på vann og lettbrus er vel at syren i brus kan skade emaljen på tennene. Hovedsakelig har ikke forskning vist noen konsekvente negative virkninger når det gjelder inntak av lettbrus (under 8L om dagen) så jeg er lite glad i skremselspropaganda og utsagn om «unaturlig» og usunt. Lettbrus er et mye bedre alternativ enn sukkerholdige drikker, men vann er såklart best. Når det gjelder Pepsi Max og cola zero inneholder disse også koffein, men noen foretrekker dette over de 2/3 kaffekoppene andre har til frokost. Personlig prøver jeg å drikke mest vann, men det blir litt lettbrus/ lettsaft i tillegg, noen dager 50/50. 

Anonymkode: 5c13a...8e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden brus inneholder kullsyre er det jo ikke rart at vann føles tyngre ut. Spesielt lettbrus har mye kullsyre. 

Anonymkode: d973e...285

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2020 den 7.47, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi kullsyren trekker vannet ut av tarmene. Hvis man drømmer om kalkmangel og lårbensbrudd er nok Pepsi Max det beste man kan få i seg.

Anonymkode: 8880a...fb0

Eller Farris / vann med kullsyre fra Soda Stream ....

Anonymkode: ff6c5...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brus er såpass surt at det er sikkelig dårlig for tennene. Men synes lettbrus har fått mye støyt den ikke trenger. Forskning har vist gang på gang at kunstig søtstoff ikke er noe farlig. Men det går fremdeles rykter om at det er kreftfremkallende osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen sett statistikk i forhold til lettbrus og vekt? Min observasjon er at en overvekt av de som drikker mye lettbrus er tykkere enn de som drikker lite brus. De jeg kjenner som drikker lite brus, drikker da gjerne brus med sukker. Jeg vet at mange tykke begynner med lettbrus for å slutte med andre synder og slikt, så jeg vil ikke automatisk skylde på lettbrus altså. Er bare litt nysgjerrig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen sett statistikk i forhold til lettbrus og vekt? Min observasjon er at en overvekt av de som drikker mye lettbrus er tykkere enn de som drikker lite brus. De jeg kjenner som drikker lite brus, drikker da gjerne brus med sukker. Jeg vet at mange tykke begynner med lettbrus for å slutte med andre synder og slikt, så jeg vil ikke automatisk skylde på lettbrus altså. Er bare litt nysgjerrig.

Jeg tror ikke man kommer noen vei med statistikk akkurat der - mange overvektige drikker lettbrus, men det gjør også mange normalvektige, og undervektige. Man måtte ha spurt hvorfor. Og undersøkt om man kan stole på svarene. Min personlige teori er at noen overvektige tyr til lettbrus for å fremdeles kunne ha noe å kose seg med, og så overvurderer de effekten av å ha "tatt grep", og undervurderer effekten av å spise mindre, og samtidig synes de lettbrus innerst inne er litt trist, så de spiser litt ekstra fordi da føles alt litt bedre, en stund. Gjentas dette mange nok ganger, så vises det på vekta etterhvert.

Anonymkode: a6fef...9a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjerne de som allerede er overvektige som begynner med lettbrus for å gå ned i vekt :

Det skal sies at forskerne observerer at personer som drikker mye lettbrus har høyere gjennomsnittsvekt enn de som ikke drikker lettbrus, men de kan imidlertid ikke svare på om lettbrus er årsaken til den høyere vekten. Det kan også være motsatt; at folk med overvekt og fedme har et høyere inntak av lettbrus. 

https://www.afpt.no/fagstoff/tykk-av-lettbrus-dette-sier-forskningen

Anonymkode: ff6c5...22f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man blir tung i magen av vann tenker jeg man har spist for mye.... Det skal være plass til et glass vann etter et måltid... Faktisk er et tips mot å spise for mye, å drikke et glass vann etter en porsjon og vente og se om man fortsatt er sulten. 

Det blir litt som å si at man er for mett til å spise mer grønnsaker, men sjokolade får man alltids plass til...

Anonymkode: ee324...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

Min søster har alltid påstått at sukkerfri brus er noe &@#%, så derfor drikker hun Cola med sukker.

Jeg har ikke drukket brus med sukker siden tenårene. Jeg har hatt stabil vekt siste 20 årene.

Min søster har gått opp 20 kg i vekt. Er nok ikke bare pga brusdrikkingen. Men hun drikker nesten en flaske om dagen.

Anonymkode: 8a0b7...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min søster har alltid påstått at sukkerfri brus er noe &@#%, så derfor drikker hun Cola med sukker.

Jeg har ikke drukket brus med sukker siden tenårene. Jeg har hatt stabil vekt siste 20 årene.

Min søster har gått opp 20 kg i vekt. Er nok ikke bare pga brusdrikkingen. Men hun drikker nesten en flaske om dagen.

Anonymkode: 8a0b7...380

Det dummeste som finnes er jo å drikke kalorier når man er opptatt av vekt. Blir ikke mett av det.

Anonymkode: 2d245...045

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Brus er brus! 

Jeg forstår meg ikke på mennesker som velger å pælme innpå masse lettbrus, samtidig som de skryter uhemmet av seg og hvor vanvittig "flinke" og "sunne" de mener at dem viss nok er...     

Anonymkode: 7dd3f...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...