Gå til innhold

Barnet mitt har mistet en bitteliten del av fortanna grunnet fall (bilde)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

barnet mitt har mistet en bitteliten del av fortanna si pga fall i barnehagen. Burde jeg ta henne med til tannlegen? Tannkjøttet er helt fint og det ser ikke ut til at hun bærer noe preg av det 😅 barnet er straks 2 år.

Anonymkode: 0cfbc...718

Slettet bilde. Edie, adm.

Endret av Edie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta barnet med for registrering av skaden i journal med ev. røntgen. Fraktur av emalje på melketenner repareres normalt ikke, men skarpe kan pusses til om nødvendig. 

Barnehagen skal sende skademelding på dette, og tannlegen skal etterhvert også skrive en erklæring til barnehagens forsikringsselskap. En sjelden gang kan en skade på melketenner ha konsekvenser for de permanente tennene, og det er da viktig at skaden er meldt inn og dokumentert i journal.

Anonymkode: c2d97...085

• Liker 10
Skrevet

Gå til tannlegen. 

Kan være skjult nervefeil som ikke vil oppdages før barnet er eldre. 

Jeg falt å slo meg og dunket tanna i kneet, etter noen år når "voksen" tanna kom ut ble tanna blå/misfarget. Det skyldes nervefeil. 

Anonymkode: 44715...41c

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta barnet med for registrering av skaden i journal med ev. røntgen. Fraktur av emalje på melketenner repareres normalt ikke, men skarpe kan pusses til om nødvendig. 

Barnehagen skal sende skademelding på dette, og tannlegen skal etterhvert også skrive en erklæring til barnehagens forsikringsselskap. En sjelden gang kan en skade på melketenner ha konsekvenser for de permanente tennene, og det er da viktig at skaden er meldt inn og dokumentert i journal.

Saken er at bhg har heller ikke sett dette hakket på tannen. Hvordan skal jeg da ta det opp med dem etter så mange dager? (Skjedde for noen dager siden)

ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er at bhg har heller ikke sett dette hakket på tannen. Hvordan skal jeg da ta det opp med dem etter så mange dager? (Skjedde for noen dager siden)

ts

Det pleier å gå greit. De skal uansett ikke uttale seg om selve tannskaden, kun beskrive hendelsesforløpet da skaden antas oppstått, i korthet. Å oppsøke tannklinikken er uansett det viktigste i første omgang.

Skrevet

Det samme skjedde min gutt på 1 år, og det var en større del. Lettere å se. Jeg ringte tannlegen, og de ville ha tilsendt bilde. De mente ut ifra bildet at det ikke var noe å behandle uansett, men at vi måtte passe på hvis tanna ble misfarget o.l., for da hadde han slått den løs. Men det skjedde ikke, så han mangler nå denne delen da. Går helt fint :)

Anonymkode: 3acd5...6ac

• Liker 1
Skrevet

Om det skjedde på barnehagen eller skolen (ut ungdomsskolen iallfall) så har han gratis reparasjon av akkurat den biten så lenge han lever. Nå er jo skaden liten, så vet ikke hvor mye det vil ha å si for ham men. Jeg brekte av en del av en fortann på ungdomsskolen og har dermed den ordningen selv, noe som jo er kjekt siden den må repareres innimellom.

Anonymkode: a93b5...7a4

Skrevet

Bildet i HI er slettet.

Edie, adm.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...