Gå til innhold

Betale ned en annens lån direkte til deres bank uten å gå via vedkommende. Er det mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil slette en gjeld noen har i bank. Jeg vil helst unngå å sette pengene inn på vedkommendes konto og heller kommunisere direkte med deres bank. Er det mulig? Hva er evt et alternativ? 

Er snakk om en person som har null økonomisk sans, men nekter økonomisk verge. Jeg er redd pengene blir brukt på annet hvis jeg sender dem til vedkommende. 

Anonymkode: 4b102...8c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du setter det inn som vanlig. Et lån har et bankkontonummer. Så lenge du vet dette, setter du bare rett inn der akkurat som når du betaler en regning.

Anonymkode: 1e57a...24e

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du setter det inn som vanlig. Et lån har et bankkontonummer. Så lenge du vet dette, setter du bare rett inn der akkurat som når du betaler en regning.

Takk for svar. Jeg vet veldig lite om lån da jeg ikke har hatt noe selv foreløpig. 

Så når det beløpet er satt inn på den kontoen så kan det ikke flyttes på av låntager på noen måte og kontoen forsvinner? 

Skrevet

Kan hende det kan være lurt å ta kontakt med banken det gjelder så du, banken og låntaker kan lage dere en avtale på hvordan dere skal gjøre det :) 

• Liker 2
Skrevet

Penger kan vel øremerkes? Kan du ikke fortelle personen at du skal betale da? Den kommer jo til å finne ut av det uansett. Da kan du jo være med denne personen i banken og ordne det der?

Anonymkode: 247c4...ed1

Skrevet

Hvis dette er et rammelån, så vil det jo være mulighet for å ta ut igjen pengene.

Anonymkode: 34aaa...5f2

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg vet veldig lite om lån da jeg ikke har hatt noe selv foreløpig. 

Så når det beløpet er satt inn på den kontoen så kan det ikke flyttes på av låntager på noen måte og kontoen forsvinner? 

Dersom det er en vanlig lånekonto, så er det kun skyldig beløp som endres. Ved rammelån kan de tas ut.

Du vil ikke få informasjon om lån i andres navn. Men om du snakker med eieren av lånet, så kan du få kontonummeret fra vedkommende. Jeg ville nok fysisk sett selv at dette var den faktiske lånekontoen, slik at vedkommende ikke gir deg sitt vanlige brukskonto som 'lånekonto'.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal betale ned huslånet til en person som ikke klarer å styre økonomien sin må du være klar over at vedkommende i ettertid kan refinansiere og er dermed like langt i forhold til gjeldsgrad!

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et lån er egentlig bare en bankkonto som står i minus. Så lenge man ikke har fleksilån/rammelån, kan man ikke 'ta det ut' igjen. 

Ville bedt vedkommende gi deg et lånesaldodokument som han må be banken om (evt bare skrive ut fra nettbanken). Da vet du at du betaler inn riktig.  

Skrevet (endret)

Hvis du stoler så lite på denne personens vett og forstand så hadde jeg ikke betalt lånet deres. Hen kan jo bare ta opp mer lån, når det gamle lånet forsvinner.

Endret av Miewyn77
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...