Gå til innhold

Heter annenhvert barn Lucas nå eller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke helt fulgt med på navnetrendene, men har hatt Lucas som favorittnavn siden 80-tallet. Flyttet hjem til Norge nå etter 15 år i Italia. 
venter vårt første barn og nevnte for en venninne at jeg ville kalle han Lucas. Hun kunne da informere om at 4 (!!!) av de 17 barna i barnehagen som sønnen kommer til å gå i, heter Lucas/Lukas. Jeg fikk sjokk. For 15 år siden var det ikke så mange som het det. 
Er det andre navn som det er overforbruk av for tiden, som vi også bør styre unna?

Anonymkode: 78a8b...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner to med navn Lucas. Den ene er 10 år og den andre er 30. Guttenavn jeg synes går igjen og igjen og igjen er Liam, Matheo, Jacob, Filip og Olav. Det heter ALLE. 

Anonymkode: 1bf78...b01

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare to som heter Lucas, i alderen 4-7 år. Ville ikke styrt unna det navnet når du liker det så godt 🙂 Ser forresten ut til at navnetrenden har endret seg. Nå er det tradisjonelle enkle navn som gjelder. Veldig mange heter Andreas, Sigve, Ingrid og Frida 

Anonymkode: 9c17f...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk navnestatistikken på SSB, ja. Lukas/Lucas har vært veldig populært de siste 10 årene.

Anonymkode: 64e99...c2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner svært mange mange som har små gutter under fem som heter Lucas, dessverre. Hva med Luca i stedet? 

Anonymkode: 85292...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en feit, fæl, ekkel skrikerunge som heter Lucas. Alle kaller’n tjukkas🤷‍♀️

Anonymkode: 320a3...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker det navnet, kjenner ikke noen som heter det.

Anonymkode: b38af...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner svært mange mange som har små gutter under fem som heter Lucas, dessverre. Hva med Luca i stedet? 

Anonymkode: 85292...e06

Nei det er jo ikke fint i det hele tatt. Lucas er fint. Luca er ikke. 

Anonymkode: 1c5f1...4bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en feit, fæl, ekkel skrikerunge som heter Lucas. Alle kaller’n tjukkas🤷‍♀️

På tide å ta en (eller hundre) samtaler med folk i din omgangskrets. Deg også sannsynligvis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På tide å ta en (eller hundre) samtaler med folk i din omgangskrets. Deg også sannsynligvis. 

Ja det er en voksen person med voksne venner som kaller et barn dette? Huff det er sjukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret er ja. Veldig mange heter det. Luca er jo bare en annen variant av samme navnet, så ikke spesielt originalt (hvis det var det man ønsket å være). Tror også mange vil ta feil og tro at Luca heter Lucas fordi det høres så likt ut. En del nordmenn vil kanskje også tro det er et jentenavn pga. a-endelsen, litt som at Andrea har blitt et jentenavn i Norge, selv om det egentlig er et guttenavn.

Anonymkode: 64e99...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange som heter Lucas her også, og det har det vært i mange år nå. Og Liam, Leander osv.. Ok navn alle tre, men hjelpes så kjedelig når alle heter det samme😕

Anonymkode: 0edcc...503

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er en voksen person med voksne venner som kaller et barn dette? Huff det er sjukt.

Mere uheldig, vil jeg si: tenk å kalle jæver’n Lucas, så blir han «tilfeldigvis» bælfeit😂🐷 Dem burde jo egentlig forutsett det, da begge foreldrene er kandidater til GBP🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to gutter i familien som heter det, og det er minst tre-fire i barnehagen rett ved. Hunden min heter også Lucas :fnise:

Anonymkode: b14a8...75d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke kommet over noen enda, men er uansett ingen fan av gamle, bibelske navn.

Anonymkode: ac6b7...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt et pøbelunge-navn i følge venninna mi med barn på barneskolen... 

Anonymkode: 802aa...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mere uheldig, vil jeg si: tenk å kalle jæver’n Lucas, så blir han «tilfeldigvis» bælfeit😂🐷 Dem burde jo egentlig forutsett det, da begge foreldrene er kandidater til GBP🤷‍♀️

Jæver'n?

Anonymkode: 99e52...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det altfor mange som kaller sønnen sin for Lukas eller Lucas nå for tiden. Det er 5-6 guttenavn som går igjen og det er gjerne flere med samme navn i enhver barnehage. 

Jeg skulle gjerne sett flere gamle, gode norske navn i bruk. Denne trenden de siste årene liker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...