Gå til innhold

Starter nytt politisk parti - Sentrum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ble det av Johan Golden sitt Det Politiske Parti? De var fine. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Guile said:

Det var han som skulle "være din slave på tinget" det?

Skrevet
57 minutter siden, Dankert skrev:

Det var han som skulle "være din slave på tinget" det?

Ja, noe sånt. Jeg siterer fritt fra partiprogrammet "eldre er i og for seg også mennesker, og skal behandles deretter". 

Topp. 

Skrevet (endret)

Høres ut som en MDG-knockoff. Kan de ikke bare melde seg inn der?
Eller forresten - la de holde på så kanskje de sender de andre partiene under sperregrensa.

Endret av Betasuppe
Skrevet

Spennande, elles ingen kommentar før dei har eit partiprogram å visa til.

Skrevet (endret)

Du glemte vel noe med kristne verdier, som de vil legge vekt på elns.

Men det blir som regel motsatt av hva brukere her inne tror og mener, så kanskje det blir en suksess. 

Endret av SoWhat?
Skrevet
16 hours ago, Guile said:

Ja, noe sånt. Jeg siterer fritt fra partiprogrammet "eldre er i og for seg også mennesker, og skal behandles deretter". 

Topp. 

Det var det ja.

6 absurde politiske partier vi savner i den norske valgkampen. - Side3

• Liker 1
Skrevet
På 29.9.2020 den 23.01, NordicViking skrev:

- Norge har ansvar for å ta imot mennesker på flukt

Sukk.

Skrevet
On 9/29/2020 at 9:01 PM, NordicViking said:

Et nytt sentrumsparti satser mot stortingsvalget i 2021, og en av initiativtakerne er tidligere Ap-byråd Geir Lippestad. Sammen med flere tidligere "røde" KrF-ere skal de danne et nytt sentrumsparti, det får TV 2 opplyst av flere uavhengige kilder.  (TV2)

Her er noen av de viktigste sakene til partiet:

- Partiet er blokkuavhengig

- Kampen for sårbare grupper og inkludering

- Norge har ansvar for å ta imot mennesker på flukt

- Kamp mot økende økonomisk ulikhet

- Oljeutvinning på norsk sokkel skal avvikles i løpet av 15 år

- Støtter internasjonalt samarbeid og EØS-avtalen

- Aktiv nasjonal eierskapspolitikk

-------

Har vi ikke nok partier her i landet? Trenger vi et nytt parti som neppe kommer over 5%?

Det nye partiet Sentrum har ingen sjanse til å komme på Stortinget eller få noen innflytelse. Grunnen til at partiet er startet, må derfor søkes andre steder.

Vi finner svaret når vi ser at Sentrum er startet av den røde fraksjonen av KrF, de som ønsket at KrF skulle støtte Arbeiderpartiet. Hensikten med Sentrum nå er å ta så mange stemmer fra KrF at KrF kommer under sperregrensen, og dermed gi Arbeiderpartiet grunnlag for å danne regjering.

Sentrum-folkene fikk antagelig ideen under siste valg. Den gang lå Venstre på sperregrensen, og jubelen sto i taket ved Arbeiderpartiets valgvake hver gang Venstre vippet under sperregrensen, for dersom Venstre hadde falt under sperregrensen, ville Arbeiderpartiet fått flertall for regjeringsdannelse.

Det er gode muligheter for at Sentrum-folkene lykkes med sitt spill om å drive KrF under sperregrensen. Men ærlig spill er det jo ikke.

• Liker 1
Skrevet
På 30.9.2020 den 14.44, Stonegiant skrev:

Høres ut som noe jeg kunne stemt på, for å være ærlig.

Jeg elsker Rødt, men er sterkt uenig i deres nasjonalistiske økonomi. Jeg er for EU-medlemsskap og tilnærmet alle andre former for internasjonale handelsavtaler.

Så du er villig til å gå kraftig ned i levestandard og et mye mer utrygt samfunn?

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, Agnesjenta said:

Så du er villig til å gå kraftig ned i levestandard og et mye mer utrygt samfunn?

La oss gå ut i fra at det du påstår stemmer: Nedgang i levestandard og et mer utrygt samfunn blir jo i så fall bare lokalt. Alt-i-alt er de fleste mennesker tjent med slike avtaler.

Jeg er globalist. Behovene til personer innenfor Norges grenser er ikke viktigere enn behovene til personer utenfor.

• Liker 2
Skrevet

De skulle ha skiftet navn til Partiet Perfekt. 

Skrevet
2 timer siden, Stonegiant skrev:

La oss gå ut i fra at det du påstår stemmer: Nedgang i levestandard og et mer utrygt samfunn blir jo i så fall bare lokalt. Alt-i-alt er de fleste mennesker tjent med slike avtaler.

Jeg er globalist. Behovene til personer innenfor Norges grenser er ikke viktigere enn behovene til personer utenfor.

Ja jeg forstår jo at du er globalist...

Er du nordmann? Så nobelt av deg da å være villig til å ofre velstanden og friheten vi har her i Norge på globaliseringens alter. 

Jeg er ikke enig og håper flere innser hva som er på spill og stemmer riktig fremover. Ikke at jeg har funnet det partiet ennå, men må vel bli SP.

• Liker 3
  • 1 måned senere...
Skrevet

Til nå har Lippestad og hans nye partikamerater klart å samle inn 3.505 underskrifter. Ifølge reglene må Brønnøysundregistrene motta 5.000 signaturer før 1. januar 2021. Sentrum mangler med andre ord nesten 1.500 underskrifter for å kunne etableres som politisk parti. (Nettavisen)

• Liker 1
Skrevet

Hvor kan en signere for det nye partiet ? Fint å få dem med i valget, de kan ta stemmer fra KrF. KrF kan på denne måten komme under sperregrensen. 

Skrevet

Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor går miljøpolitikk og innvandring ofte hånd i hånd? Hvis man virkelig brente for miljøet, skulle en vel tro at reise og forflytte folk over landegrenser ville være negative aspekter, fremfor å hjelpe folk hvor de er?

Er det noen som vil utdype hvorfor det er sånn?

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, Callisto83 skrev:

Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor går miljøpolitikk og innvandring ofte hånd i hånd? Hvis man virkelig brente for miljøet, skulle en vel tro at reise og forflytte folk over landegrenser ville være negative aspekter, fremfor å hjelpe folk hvor de er?

Er det noen som vil utdype hvorfor det er sånn?

Hvis vi fortsetter med å ødelegge klima og miljø så vil det medføre langt større folkevandringer enn vi har hatt de siste hundre år på grunn av krig. De rike landene har valget mellom på den ene siden å redusere sin forurensning og klimaavtrykk eller å styrke sitt forsvar for å holde alle de som lider av klimaendringene utenfor sine grenser.

• Liker 1
Skrevet

Hørte litt på det som står bak, fullstendig meningsløst.  En suppe av meninger fra personer som allerede sitter på den grønne gren.

• Liker 1
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Partiet Sentrum får mellom 1 og 3 promille i Norstats meningsmåling for NRK. 

"Når Norstat har ringt til meir enn 11.000 veljarar, blir følgande fem parti nemnd av fleire enn 10, men færre enn 30 personar: Demokratane, Industri- og næringspartiet, Pensjonistpartiet, Partiet dei kristne, Partiet Sentrum."

https://www.nrk.no/norge/bompengepartiet-naermast-borte---minipartia-slit-med-a-gjere-seg-relevante-1.15470747

• Liker 1
Skrevet
Guile skrev (På 1.10.2020 den 19.01):

De sluttet vel i panikk fordi det så ut som de faktisk kunne bli valgt inn?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...