NordicViking Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 (endret) Et nytt sentrumsparti satser mot stortingsvalget i 2021, og en av initiativtakerne er tidligere Ap-byråd Geir Lippestad. Sammen med flere tidligere "røde" KrF-ere skal de danne et nytt sentrumsparti, det får TV 2 opplyst av flere uavhengige kilder. (TV2) Her er noen av de viktigste sakene til partiet: - Partiet er blokkuavhengig - Kampen for sårbare grupper og inkludering - Norge har ansvar for å ta imot mennesker på flukt - Kamp mot økende økonomisk ulikhet - Oljeutvinning på norsk sokkel skal avvikles i løpet av 15 år - Støtter internasjonalt samarbeid og EØS-avtalen - Aktiv nasjonal eierskapspolitikk ------- Har vi ikke nok partier her i landet? Trenger vi et nytt parti som neppe kommer over 5%? Endret 29. september 2020 av NordicViking 6
Equinox Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Fint, da er det mer fragmentering blant småpartiene. Håper dette bidrar til å holde V-KRF-Rødt og MDG under sperregrensen på sikt. 8
CAPS LOCK Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 De kommer til å ta velgere fra KrF, MDG og Venstre og dermed bidra til at disse partiene havner under sperregrensa 6
Cleopatra70 Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 Ja vi trenger flere partier, og skulle ønske de små partiene kunne blitt større. Det å bare velge mellom at Høyre eller AP har statsministeren er jo en vits. 2
Eeemil Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 Dette vil rasere norsk økonomi. Håper ingen biter på! 9
Haakman Skrevet 29. september 2020 #6 Skrevet 29. september 2020 Liker den delen om aktiv nasjonal eierskapspolitikk. Skjønner ikke helt hva det betyr, men høres bra ut. 1
bullehurk Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 6 minutter siden, Cleopatra70 skrev: Ja vi trenger flere partier, og skulle ønske de små partiene kunne blitt større. Det å bare velge mellom at Høyre eller AP har statsministeren er jo en vits. Ja, vi trenger et nytt sentrum, men ikke et nytt innvandrervennlig "miljøparti. Vi må samle oss rundt SP, med støtte fra V og Krf. Disse mikropartiene har aldri blitt noen suksess..... Selvstendighetspatiet, Helsepartiet, Kystpartiet, Kristent samlingsparti, Pensjonistpartiet... ja, Gud vite hva alle heter. Bortkastede stemmer. 3
Drizzt Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 Nei, takk. Ikke noe nytt som andre partier ikke har i sine program. Vi trenger ikke et mikroparti til i sentrum-venstre. Hadde jeg vært mer konspiratorisk innstilt, ville jeg mistenkt Ap i et forsøk på å stjele velgere fra Krf og V ved å danne et parti til velgerne som ikke kommer til å stemme Ap. Lippestads engagement for vanskeligstilte er iallefall troverdig, men er han lei advokatpraksisen? Vil han bli stortingsrepresentant nå? Uansett ser jeg ikke verdien i å ha et mikroparti til som sier det samme som de andre mikropartiene. 4
Callisto83 Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 For de følte ikke at det allerede finnes ørten partier som står for akkurat det samme? 7
Kjetil E Skrevet 30. september 2020 #10 Skrevet 30. september 2020 10 timer siden, bullehurk skrev: Ja, vi trenger et nytt sentrum, men ikke et nytt innvandrervennlig "miljøparti. Vi må samle oss rundt SP, med støtte fra V og Krf. Disse mikropartiene har aldri blitt noen suksess..... Selvstendighetspatiet, Helsepartiet, Kystpartiet, Kristent samlingsparti, Pensjonistpartiet... ja, Gud vite hva alle heter. Bortkastede stemmer. Har egentlig aldri forstått meg på folk som stemmer på partier som åpenbart ikke vil være i nærheten av å klare å komme inn på Stortinget, det virker på meg som å kaste bort stemmen sin. Jeg kan skjønne det i lokalvalg men ikke i Stortingsvalg. Men heldigvis er det frihet til danne partier som man ønsker. 2
Gab Skrevet 30. september 2020 #11 Skrevet 30. september 2020 (endret) Selv om de kommer under sperregrensen så kan de jo få utjevningsmandater distriktsmandater. Alle store partier har en gang vært små (unntatt venstre). Så får vi se hvor dette ender. Endret 30. september 2020 av Gab Feil
Gjest Villfisker Skrevet 30. september 2020 #12 Skrevet 30. september 2020 Høres ut som en sammenblanding av SV, MDG, og litt tomme løfter for å lokke velgere. Får i hvert fall ikke min stemme. * miljøpolitikken er ikke annet enn kamuflert avgiftspolitikk. Ser bare mer pengesløsing av og tap av velferdsgodene, bak disse tomme løftene jeg.
Stonegiant Skrevet 30. september 2020 #14 Skrevet 30. september 2020 Høres ut som noe jeg kunne stemt på, for å være ærlig. Jeg elsker Rødt, men er sterkt uenig i deres nasjonalistiske økonomi. Jeg er for EU-medlemsskap og tilnærmet alle andre former for internasjonale handelsavtaler.
K.B. Skrevet 30. september 2020 #15 Skrevet 30. september 2020 Det er alles rett til å starte politisk parti, mange av sakene er også helt legitime, men det kristne bakteppet og blokkuavhengigheten byr meg imot. Det er et gigantisk skille mellom en sosialistisk politikk og en fri marked politikk, samme hvem du er og hvilket parti du representerer, så må du ta stilling til den problematikken og alt det fører med seg og da er blokkuavhengighet en uærlig posisjon å holde. 1
Illuminatum Skrevet 30. september 2020 #16 Skrevet 30. september 2020 1 time siden, Gab skrev: Selv om de kommer under sperregrensen så kan de jo få utjevningsmandater. Alle store partier har en gang vært små (unntatt venstre). Så får vi se hvor dette ender. Dette er vel feil. De må over sperregrensen for å få utjevningsmandater. 4
Humas Skrevet 1. oktober 2020 #17 Skrevet 1. oktober 2020 Ikke så god timing dette. Tipper mange misfornøyde velgere nå vil stemme SP. Jan Bøhler er nok mer populær på grasrota enn profilene i Sentrum. Er vel ingen spåkvinne akkurat, men kunne veddet mye på at Sentrum kommer under sperregrensen, særlig etter dagens nyhet. 3
Dankert Skrevet 1. oktober 2020 #18 Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat som vi ikke har nok partier fra før. Det eneste positive med dette er at de vil stjele stemmer fra MDG. Lykke til. 1
Fru Uperfekt Skrevet 1. oktober 2020 #19 Skrevet 1. oktober 2020 På 29.9.2020 den 23.01, NordicViking skrev: Et nytt sentrumsparti satser mot stortingsvalget i 2021, og en av initiativtakerne er tidligere Ap-byråd Geir Lippestad. Sammen med flere tidligere "røde" KrF-ere skal de danne et nytt sentrumsparti, det får TV 2 opplyst av flere uavhengige kilder. (TV2) Her er noen av de viktigste sakene til partiet: - Partiet er blokkuavhengig - Kampen for sårbare grupper og inkludering - Norge har ansvar for å ta imot mennesker på flukt - Kamp mot økende økonomisk ulikhet - Oljeutvinning på norsk sokkel skal avvikles i løpet av 15 år - Støtter internasjonalt samarbeid og EØS-avtalen - Aktiv nasjonal eierskapspolitikk ------- Har vi ikke nok partier her i landet? Trenger vi et nytt parti som neppe kommer over 5%? Yes akkurat hva vi trengte... Nok et mikroparti... Kan vi ikke snart få en økning av minste grense for å komme inn i maktposisjoner.... 1
-Titania- Skrevet 1. oktober 2020 #20 Skrevet 1. oktober 2020 Ja, det er vel helt ok det. Ikke så mye nytt akkurat, men.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå