Gå til innhold

Depositum på husvertens private konto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de siste 15 mnd leid leilighet med depositum på 30.000.

Jeg gikk med på at husvertene satte depositumet på en egen privat konto, istedenfor at de måtte opprette egen depositumskonto og betale 1000 i opprettelsesgebyr. 

Jeg er fullstendig klar over at dette er ulovlig, men var desperat etter tak over hodet da jeg måtte flytte ut av min leilighet i full fart pga skjeggkre. 

I dag flyttet jeg ut av utleie leiligheten og husvertene refunderte depositumet, men uten renter.

Det er jo ikke mye renter i banken nå, men noen kroner burde det jo blitt av 30.000 i løpet av 15 mnd. 

Hvordan finne ut hvor mye renter jeg har krav på, uten å spørre husverten? 

Anonymkode: a8a43...7f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig ikke sløs tiden din på det. Det er småpenger

• Liker 36
Skrevet (endret)

Sjekk renten på lønnskontoen din..
Hos meg er renten 0%. 

Hadde de stått på min sparekonto hadde det vært 769 kroner i renter over 15 mnd .

Endret av AndreasBR
Skrevet

Altså. Når du setter inn depositum på deres konto og du var så heldig å få dem igjen. Så driter man i de få kronene som har blitt generert i renter. 

Anonymkode: 93267...c7b

• Liker 36
Skrevet

Ts: Du kan være glad for at du i det hele tatt fikk igjen penger. Det å sette inn på husleiers private konto er risky og også ulovlig. Det at huseier vil spare penger ikke ditt problem. Du kunne faktisk iløpet av leieperioden krevd å fått summen inn på en slik konto, ellers så kunne de pengene du satt inn blitt sett på som forskudd og du kunne da tilbakeholdt betaling helt til huseier hadde fått ut fingeren og opprettet en depositumskonto. 

Anonymkode: 182c4...780

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Du kan være glad for at du i det hele tatt fikk igjen penger. Det å sette inn på husleiers private konto er risky og også ulovlig. Det at huseier vil spare penger ikke ditt problem. Du kunne faktisk iløpet av leieperioden krevd å fått summen inn på en slik konto, ellers så kunne de pengene du satt inn blitt sett på som forskudd og du kunne da tilbakeholdt betaling helt til huseier hadde fått ut fingeren og opprettet en depositumskonto. 

Samme er min tanke, du skal være glad du fikk igjen pengene. Det er nok av folk som blir lurt på det, så de få kronene som renter ville vært hadde jeg glatt droppet.  

Anonymkode: c6e0b...29c

• Liker 4
Skrevet

Vær glad du fikk pengene dine, og fortell neste utleier at det er gratis å opprette depositum i BN bank om de er medlem av huseiernes landsforbund (alle som eier hus og leier ut bør være det!).

Anonymkode: 1c2fa...288

• Liker 6
Skrevet

Hos DnB har de rente på innskudd på depositumskonto som er 0,1%. På dine 30.000 tilsvarer det 30 kr i året. Du kan gjerne klage til utleier og gjøre krav på dine 37,5 kr, eller så kan du skrive dem opp som referanse i mulige fremtidige leieforhold. Ditt valg.

Anonymkode: d44a4...529

• Liker 14
Skrevet

Ts her. 

Tror husverten har konto i Nordea

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gjorde du dette, så burde du anse deg som ekstremt heldig som i det hele tatt fikk alle disse depositum-pengene dine tilbake. 

Anonymkode: da98f...e2e

Husvertene er pensjonister og veldig hyggelige men gnitne, derfor tok jeg sjansen. 

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Tror husverten har konto i Nordea

Renten på depositumskonto hos Nordea er på 0%.

Anonymkode: d44a4...529

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk nettopp tilbake et depositum på 17000kr, 534kr fikk jeg i renter for 4.5år

Anonymkode: 5d6b5...a2f

• Liker 1
Skrevet

Kostnaden for opprettelse av depositumskonto er det husverten som skal stå for, ikke leietakeren. Bare sånn til info.

Anonymkode: b9f33...372

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kostnaden for opprettelse av depositumskonto er det husverten som skal stå for, ikke leietakeren. Bare sånn til info.

Jeg vet det, men husverten ønsket ikke å betale for å opprette depositumskonto. 

Ts

Skrevet

Du kan skylde deg selv for å ikke få rentene. Vær glad du fikk tilbake hele depositumet du 

Anonymkode: dff4f...873

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Da kan de ikke kreve depositum. Tenker du skal være glad du fikk de tilbake i det hele tatt. Renter for 15 mnd disse dager utgjør null og niks

§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Vet du, det er ikke DITT problem, det er huseiers. For å si det sånn. De aller fleste VET at man må ha det (både leietaker og utleier). Så din tidligere utleier vil få et problem når det kommer til dette med å få andre til å godta det.  SÅ han er nok nødt til å bite i det sure eplet ved neste leieforhold. 

• Liker 3
Skrevet

Hei

Det foreligger en uttalelse fra Husleietvistutvalget at du kan kreve forsinkelsesrente av depositumsbeløpet er satt inn på utleier private konto, og ikke på konto for depositum.

Saken er 2015-381.

Forsinkelsesrente er pr d.d. 8% - åtte prosent.

Du vil, basert på dine opplysninger har krav på

Depositumsbeløp                   kr 30 000,00

Forsinkelsesrente 8 % p.a.

12 mnd forsinkelsesrente       kr   2 400,00

1 mnd forsinkelsesrente         kr      200,00  

Leieperiode i mnd15 

Rentekrav utgjør                    kr  3 000,00

+ eventuelt opprettelsesbeløp for depositumskonto kr 1 000,00

Samlet krav utgjør                  kr   4 000,00

Håper dette er til hjelp og gir svar på ditt spørsmål

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 3
Skrevet

Kan ikke huske å ha betalt noe da jeg opprettet depositumkonto. Men det har ikke kommet noen renter der heller. 

Skrevet
18 minutter siden, TBergh skrev:

Hei

Det foreligger en uttalelse fra Husleietvistutvalget at du kan kreve forsinkelsesrente av depositumsbeløpet er satt inn på utleier private konto, og ikke på konto for depositum.

Saken er 2015-381.

Forsinkelsesrente er pr d.d. 8% - åtte prosent.

Du vil, basert på dine opplysninger har krav på

Depositumsbeløp                   kr 30 000,00

Forsinkelsesrente 8 % p.a.

12 mnd forsinkelsesrente       kr   2 400,00

1 mnd forsinkelsesrente         kr      200,00  

Leieperiode i mnd15 

Rentekrav utgjør                    kr  3 000,00

+ eventuelt opprettelsesbeløp for depositumskonto kr 1 000,00

Samlet krav utgjør                  kr   4 000,00

Håper dette er til hjelp og gir svar på ditt spørsmål

Med vennlig hilsen

TBergh

Takk. Tviler på at husvert gir meg 4000,- men tenker å sende en e-post og spørre om renter på depositumet. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...