Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at når man er ny i jobben, at ting er vanskelig? 
Jeg et høyt utdannet og er heldig å ha fått en god jobb. Jeg har nettopp startet og synes ting er vanskelig å forstå og lære. Det virker så omfattende!

Er det dette de fleste som er ny opplever ?

Anonymkode: 85e7f...01c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øh. Ja? Du kjenner jo ikke rutinene og folkene som jobber der såå

Anonymkode: cc28d...b0f

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øh. Ja? Du kjenner jo ikke rutinene og folkene som jobber der såå

Anonymkode: cc28d...b0f

Grunnen til at jeg spør er fordi dette er min første "skikkelige" jobb. Tidligere bare hatt deltidsjobber ved studier.

Jeg ønsker veldig gjerne å høre andre sine tanker om dette. Det ville vært god hjelp i :) 

Skrevet

Nybegynnere har det alltid vanskelig. Bare å vende seg til helt til du blir kjent. 

Skrevet

Det er nok et slags sjokk mange opplever, ja. På sikt går en del ting mer rutine, men det tar tid å bli vandt til. Ta tiden til hjelp, og ikke gi opp.

• Liker 2
Skrevet

Sånn er det nok for de fleste. Er selv ny nå, og føler meg stadig vekk dum fordi jeg ikke kan x og y, eller må få vist hvordan z gjøres for tredje gang.  Det er mye på en gang. 

Anonymkode: c6bce...425

Skrevet

Gratulerer med jobb!!

dette er vanlig, alle har vært nye i jobbene sine en gang. Selv om du har høy utdanning skal du lære å sette den i praksis på kontoret, og lære deg å kjenne og forstå kolleger og jobbkultur. Bruk muligheten til å stille spørsmålene nå når du er ny, slik at du forstår arbeidsoppgavene fullt og helt. kanskje er det derfor de ansatte deg med mindre erfaring: du kan lære fra grunn fremfor å stole på gammel og utdatert kunnskap😊

Anonymkode: 639cd...df5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det dette de fleste som er ny opplever ?

Gratulerer med jobb! Og ja, det er helt naturlig. Alt er nytt og overgangen fra det å være student til arbeidstaker kan være tøff. Ifølge mange tar det ett til to år før du blir skikkelig "varm i trøya" i en jobb som krever høyere utdannelse. Selv om det er lenge siden jeg var student og har byttet jobb flere ganger i livet mitt så lærer jeg fortsatt nye ting i jobben min. 

Ikke vær redd for å spørre kollegaene dine om hjelp, og tenk at nå er også en del av jobben din å bli kjent med rutiner og arbeidsoppgavene. Plutselig er jobben rutine for deg også. 

• Liker 2
Skrevet

Grattis med jobben!

Og ja, dette er vanlig, og jeg tenker at dette er sånn du faktisk vil ha det :) At du har høy utdanning var kanskje en forutsetning for å få jobben, og jobben innebærer til dels komplekse problemstillinger. I tillegg kjenner du ikke kollegene dine enda, kulturen eller hvordan man "gjør ting" i bedriften. Det at det er litt krevende å sette seg inn ting når alt er nytt, er en bekreftelse på at du i alle fall ikke har lette, rutinepregede arbeidsoppgaver - som nok fort kunne blitt kjedelig, og overhodet ikke det du utdannet deg til.

At ting er litt vanskelig når du er ny, gjør at det er mer sannsynlig at du etterhvert har en variert, utfordrende og spennende hverdag - som det er mer sannsynlig på sikt å trives i. 

Ikke fortvil, og dine kolleger forventer heller ikke at du skal kunne alt med en gang. Hvis ingen allerede har fortalt deg det, spør gjerne en kollega hvor lang tid de tenker at det tar før en nyansatt begynner å mestre jobben - og så hvor lang tid de tror det tar før man blir god i den. Det er sannsynligvis en mye lengre periode enn du pt har jobbet der, og for egen del ga de opplysningene meg lave skuldre da jeg var ny i jobben. 

Anonymkode: 8dadd...eb0

• Liker 2
Skrevet

Ja, det oppleves gjerne uoverskuelig i starten. Mye å sette seg inn i. Ikke blot det faglige, men systemer, navn, kanskje også hva som forventes av deg. 
Noen oppgaver må man bare hive seg ut i og lære underveis, mens annet har man gjerne litt tid til å lese seg opp på.

Anonymkode: 46d34...444

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg opplevde akkurat det samme. Det var ganske overveldende, men det blir bedre. Jeg brukte en del tid på å skrive ned rutiner og prosedyrer steg for steg for meg selv, slik at jeg kunne konsultere disse dokumentene før jeg evt ba om hjelp, og så bruke den nye informasjonen til å korrigere eller tilføye. Det var veldig nyttig for meg siden det ga meg mer oversikt og gjorde at jeg kunne bruke studieteknikk for å lære oppgavene, selv om de ikke var skrevet ned fra før. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...