AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 Har en stedatter som nå er myndig å ute i lære. Mitt barn er altfor lite til at det er sammenlignbart. Vi har felles økonomi. Stedatteren er på ingen måte bortskjemt, og hun er heller ikke gnien. Bare så det er sagt. Både moren og faren hennes hadde en tøff start på livet, så vi ønsker at hun skal få det tryggest mulig. Vi har en felles enighet om at hun får bo hjemme hele lærlingtiden for å spare mest mulig til bolig. Slik at hun får det lettere når hun skal ut på boligmarkedet. Og her er casen. Far vil hun skal være med å betale maten. Det syns jeg er veldig unødvendig mtp at det vil gå hardt utover sparingen. Husleien går jeg kun med på om dette spares til henne så hun har til hun skal kjøpe bil/bolig. Han mener at det er en symbolsk sum hun må kjenne på. Jeg forstår hva han mener med at hun må lære om utgifter, men er det ikke best at hun får en størst mulig buffer? Hadde hun vært bortskjemt så måtte en jo tatt det derfra, men det er hun ikke. Og mtp at jeg kun er stemor så har jeg likevel omsorg for henne at jeg velger å blande meg såpass mye. Mor er i bildet men hun har ikke økonomi til å bidra. Mitt barn har i tillegg besteforeldre som sparer enorme summer. Så det blir en veldig skjevhet her. Selv om de ikke er biologiske søsken så har de likevel hverandre i fremtiden, og da er det vondt for den ene å måtte ende opp veldig mye verre enn den andre. Vi har mulighet til å hjelpe henne godt på vei økonomisk. Og det vil jeg gjerne gjøre nå som hun er ung. Hva tenker dere? Anonymkode: d33fa...255 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Jeg tenker at dere bør ta «husleie», som dere sparer for henne, og gir henne når hun en dag skal kjøpe seg bolig. Dersom hun skal spare selv har dere null kontroll på om hun faktisk sparer noe. Anonymkode: e2d70...768 23
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 Jeg ville tenkt at det er bedre måter å lære henne om økonomi på enn å la henne betale for maten. Anonymkode: 8a0e7...294 10
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at dere bør ta «husleie», som dere sparer for henne, og gir henne når hun en dag skal kjøpe seg bolig. Dersom hun skal spare selv har dere null kontroll på om hun faktisk sparer noe. Anonymkode: e2d70...768 Tenkte det samme. Anonymkode: fa59a...81f 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 Støtter den med husleie som spares til henne. Og då kan jo dere holde maten. Og om hun ønsker noe ekstra, då kjøper hun selv. Anonymkode: 66678...9d2 2
Brunhilde Skrevet 29. september 2020 #6 Skrevet 29. september 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Hva tenker dere? Anonymkode: d33fa...255 Jeg tenker at du er en fantastisk stemor som vil det beste for denne unge jenta. Er enig med de andre her, la henne betale litt husleie som dere sparer til henne og hold maten. Hun skal jo ha litt å leve for også, klær, sminke og litt ute med venner, viktige ting i et ungt menneskes liv. 23
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 Å ta litt husleie i sparing er et fint tiltak, å ta betalt for mat når man "bor hjemme" har jeg heldigvis alltid sluppet, uten at jeg er bortskjemt av den grunn. Så lenge dere har råd til mat til henne så syns jeg nesten det blir upraktisk at hun skal kjøpe noe mat og dere noe. Evt kan hun planlegge, handle til og lage én middag i uka til fellesskapet for eksempel? Anonymkode: 3e43d...1f5 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 Så lenge hun ikke er bortskjemte eller uansvarlig synes jeg det er unødvendig. Spare litt til boligkjøpe er greit om hun trenger hjelpen til sparing. Anonymkode: 55393...3e1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 Alle tenåringer som jobber bør betale husleie hjemme.. Uavhengig av hva de sparer til.. Om foreldrene velger å sette pengene til side UTEN å informere er helt greit, men det skal forventes å betale for seg selv når man jobber. Anonymkode: 2ce6f...631 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #11 Skrevet 29. september 2020 Vi har gjort det slik at eldste får bo gratis hjemme sålenge han sparer. Men hvis vi oppdager at han begynner å øsle penger, så kommer vi til å kreve husleie for å spare til han. Han er godt informert om at vi kommer til å kreve husleie hvis han ikke bruker pengene fornuftig- men at vi vil hjelpe sålenge han ønsker å spare til bolig. Han er lærling på båt, så er hjemme 3 uker og borte 3 uker. Har sålangt fungert veldig bra, og han har spart mye Han har begynt å se seg om etter bolig- så her hjemme har det fungert bra. Kommer til å gjøre det samme med de andre barna. Anonymkode: 24e5d...e0f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #12 Skrevet 29. september 2020 og betale for maten er jo ikke så ille. Det er kanskje snakk om halvparten av det dere betaler? Anonymkode: 9027d...c30
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #13 Skrevet 29. september 2020 Jeg bodde hjemme mens jeg studerte på Universitet det første året. Jeg betalte en symbolsk sum på 500,00 hver måned. Mamma var ufør, far død. Kunne nok betalt mer, men det var rett for oss. Jeg kjøpte mesteparten av maten min selv, vasket leiligheten, vasket klærne mine, og hennes, og tok vare på mi mor. Hun hadde da/nå " medisinske vanskeligheter". Så jeg var i realiteten en "pleier". Anonymkode: 0e301...c7a
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #14 Skrevet 30. september 2020 Tusen takk for svar alle ❤ Jeg vil at hun skal føle at hun fortjener å ha et godt liv. At ikke alt bare er et slit. Da jeg ble kjent med henne så hadde hun veldig dårlige karakterer, og de siste årene har hun blitt veldig skoleflink, og virkelig jobba hardt for å få dette til. Så da syns jeg det bare er et privilegium å kunne gi henne en god start på voksenlivet ❤ Jeg selv slet noe vanvittig økonomisk og på boligmarkedet pga min mor brukte alt på seg selv og reiser. Så foreldre som backer opp er utrolig viktig syns jeg. Ts Anonymkode: d33fa...255 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #15 Skrevet 30. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bodde hjemme mens jeg studerte på Universitet det første året. Jeg betalte en symbolsk sum på 500,00 hver måned. Mamma var ufør, far død. Kunne nok betalt mer, men det var rett for oss. Jeg kjøpte mesteparten av maten min selv, vasket leiligheten, vasket klærne mine, og hennes, og tok vare på mi mor. Hun hadde da/nå " medisinske vanskeligheter". Så jeg var i realiteten en "pleier". Anonymkode: 0e301...c7a Hvordan føles dette i dag? Ts Anonymkode: d33fa...255
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #16 Skrevet 30. september 2020 Jeg hadde bedt henne betale en symbolsk sum i husleie, men jeg hadde ikke satt av dette som sparing til henne. Hvis hun får igjen hele beløpet senere så forsvinner jo hele poenget med at hun skal kjenne på hvordan det er å ha utgifter. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at dere bør ta «husleie», som dere sparer for henne, og gir henne når hun en dag skal kjøpe seg bolig. Dersom hun skal spare selv har dere null kontroll på om hun faktisk sparer noe. Anonymkode: e2d70...768 Dere skal ha "kontroll" på om hun faktisk sparer noe? Hun er jo voksen å må lære og ta ansvar for, og prioritere dette selv. Om hun velger å prioritere pengene sine dårlig mens hun bor hjemme så er det faktisk hennes feil og noe hun må lære av. Hvis dere gir henne tilbake penger hun har betalt til dere i ettertid så lærer hun jo ingenting, annet enn at det ikke får noen konsekvenser om hun sløser med pengene sine. Altså det er en ting om dere setter av penger selv for å spare til dem, men å tvinge dem til å sette av en viss sum av egen lønn til sparing synes jeg blir alt for dumt. Dette burde være deres valg, og om de ikke klarer det så er det faktisk synd for dem. Jeg betalte en symbolsk sum året jeg bodde hjemme mellom videregående og studier. Foreldrene mine dekket mat, fordi dette utgjorde en veldig liten ekstrakostnad for dem. Jeg jobbet masse hele det året, og alle 5 årene på studiet senere, og har fra starten av måttet lære viktigheten av å prioritere pengebruken min selv. Jeg er kjempe glad for at foreldrene mine ikke sydde puter under armene på meg og skulle "hjelpe meg med å spare" etter at jeg begynte å tjene egne penger. Jeg har lært at mine handlinger og valg får konsekvenser, og sitter i dag godt i det med egen bolig i Oslo som jeg kjøpte for egne penger 3 år ut i studiet. Det har også gitt meg enormt mye mer mestringsfølelse at jeg faktisk har klart det selv. Anonymkode: 7f2fb...e34
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #17 Skrevet 30. september 2020 Mine foreldre lot meg betale både mat og leie da jeg jobbet et år etter VGs. Det jeg ikke visste var at de hadde spart alt sammen til meg. Jeg fikk de pengene tilbake da jeg kjøpte egen bolig. Anonymkode: 44a5a...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #18 Skrevet 30. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde bedt henne betale en symbolsk sum i husleie, men jeg hadde ikke satt av dette som sparing til henne. Hvis hun får igjen hele beløpet senere så forsvinner jo hele poenget med at hun skal kjenne på hvordan det er å ha utgifter. Uenig. Jeg betalte en symbolsk sum i husleie da jeg bodde hjemme, og da jeg skulle kjøpe leilighet fikk jeg 850k til egenkapital. Men det visket jo på ingen måte ut den økonomiske lærdommen jeg fikk av å betale husleie. Anonymkode: fa59a...81f 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #19 Skrevet 30. september 2020 Enig. Sparing handler stort sett om å håndtere penger fornuftig mnd til mnd. Om dere da gir tilbake husleien hun har betalt når hun skal kjøpe seg bolig vil ikke viske ut lærdommen av å sette av penger hver mnd til leie, og passe på at utgifter ikke overgår inntekter. Anonymkode: fd64f...5bf
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #20 Skrevet 30. september 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan føles dette i dag? Ts Anonymkode: d33fa...255 At jeg skulle nok ha betalt mer? Mamma var veldig snill, nesten for snill. Å hjelpe til med husarbeid, lage mat, vaske klær, etc gjorde meg rustet for voksenlivet. Ble sjokkert da jeg flyttet til en studentbolig og fikk se hvor lite folk på 18-19 kunne! Når ei står der med støvsugeren i hånda og spør meg om hvordan den virker, eller hvordan slå på en vaskemaskin, eller ikke rengjør/vasker rommet på måneder (!), da er jeg glad at jeg ble lært det hjemme! Anonymkode: 0e301...c7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå