Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte verdens nydeligste gutt natt til mandag. Fødselen ble til en skikkelig styrtfødsel uten smertelindring, og med store blødninger og rifter i etterkant. Har veldig vondt, og bare underlivet får meg til å ville gråte (selv med smertestillende).

I tillegg er ammingen et stort problem. Jeg har melkeproduksjon, men gutten får ikke riktig sugetak. Jeg er allerde sår og om, og babyen har et veldig sugebehov. Babyen får ikke melken ut, så jeg har håndmelket og gitt på kopp, men føler fortsatt han vil suge og er sulten.. Ender opp med at begge gråter. Damene som jobber her er greie, men føler et press for å få dette til. Vil selvfølgelig klare det også, men det er helt grusomt vondt. 

Noen som har hatt problemer med ammingen i starten og fått det til etterhvert? Når går smertene over om han lærer seg riktig sugeteknikk? Vil dere anbefale å kjøpe pumpe/flasker? Eller kun amme? :)

Anonymkode: baf8f...131

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst, gratulerer så mye med den lille ❤️

Jeg måtte pumpe i starten og gi i en kopp i tillegg til å amme. Virket som om han bare måtte få skikkelig smaken på det før han klarte det på egenhånd. Det har endt med at jeg har fortsatt å pumpet og gitt flaske ved siden av helt til han ble ca 4 mnd. 

Er du på barsel fortsatt kan du høre om det er et alternativ og om du kan leie med pumpe hjem for å prøve deg frem, før du bruker mye penger på det selv. 

Jeg vet man kan kjøpe skjold til å ha på slik at det ikke skal bli sårt, men har ingen erfaring med det selv. 

Masse lykke til 😊

Anonymkode: 90eb1...fd3

• Liker 5
Skrevet

For meg hjalp det veldig med skjold sist gang, men det er vel delte meninger rundt det. Denne gangen har jeg pakket ned multi-mam kompresser i fødebagen, har fått et tips om at det er gull verdt! 

Anonymkode: e3201...2dc

• Liker 6
Skrevet

Gratulerer så mye ❤️ 

Føler med deg! Ble også sår på sykehuset (det er veldig vanlig at baby sliter med tak i begynnelsen og at brystvortene må herdes). Går seg som oftest til, her var sprekkene grodd etter 1 mnd. Var sår på den ene siden, gråt omtrent hver gang jeg skulle amme på den siden. Trodde det aldri skulle gå over, men det gjorde det altså! Det som var redningen for meg var Multimam kompress på brystvorten konstant helt til det var grodd! Drit i det som står på pakken angående tid osv, jeg måtte holde det fuktig hele tiden så det fikk gro innenfra. De er litt dyre, men store, så klipp de i to. Brystskjold kan også prøves. Angrer ikke på at jeg holdt ut, ammet og ammer fortsatt uten problemer fortsatt etter 8 mnd. 

Anonymkode: f8e31...40b

• Liker 5
Skrevet

Slet med amming med mye vondt de første ukene, var vel 3 uker gammel da det gikk greit. Smertefri, ukomplisert og lettvint amming i 1,5 år senere, veldig glad jeg ikke gikk over på mme, selv om det var nære på (prøver ikke å si hva som er rett for deg, men glad jeg slapp å stresse med flasker, særlig om natten). 

Anonymkode: 45d06...b2d

• Liker 3
Skrevet

Tok vel 3 ukers tid før ammingen gikk seg til. De første 3 ukene var skikkelig smertefulle. Nippelen trenger og herdes og det kan være vanskelig å suge riktig i starten. Men det gikk seg til med begge to. Gi det tid og bit tenna sammen. Smør masse purelan på nippelen etter amming. Gratulerer så masse. ♥️

Anonymkode: bbdb8...4d3

• Liker 5
Skrevet

Skjold hjalp meg, kastet det ikke lenge etter at jeg kom hjem. Det var kettere fir baby og meg å få slappe av hjemme. 

Men du? Ikke vær redd for å be om hjelp. Snakk om det, det er mange som sliter etter fødselen. Ikke hold det for deg selv slik jeg gjorde. Klem til deg ❤️

• Liker 4
Skrevet

Hei!

Det blir bedre snart! Jeg hadde også veldig vondt, måtte sy masse og mistet ganske mye blod, var svimmel i to dager. Ammingen tok kanskje en uke å få til ordentlig, og det var sårt og vondt og etterhvert melkespreng i dagene etter fødsel. Men smertene gikk seg til i løpet av et par uker. Fikk ammeveiledning fra både jordmor og en ammehjelper (og lærte meg cottermans-grep). For meg var amming mens jeg lå på siden best, og jeg fikk slappet av. Bet tenna sammen og tok noen timers pause mellom hvert forsøk på amming. Måtte ofte klemme brystet sammen for å få henne til å spise ordentlig. Brukte multi-mam kompresser nesten hele tiden, det lindret godt og brukte ellers purelan for å holde det fuktig. Smertene ga seg litt og litt men helt etter kanskje 2 uker. Og senere på det ene brystet.  Ble stressa av at alle sa riktig grep ikke skulle gjøre noe vondt (det skal jeg ikke være neste gang, det er litt heftig for bryster å bli konstant suttet på..). Men, jeg fikk bekreftet av mange at grepet så veldig bra ut - og det virket som jeg bare ble mindre sensitiv etterhvert. 

Håper det går seg til for deg snart, er tøffe dager i begynnelsen :) Lykke til.

Anonymkode: 288ec...cfe

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer. Gikk rett på mme. Slapp en sulten baby som gråt og gråt. Anbefales 🙂

Anonymkode: 10dec...437

• Liker 5
Skrevet

Det ble gradvis bedre og etter ca tre uker var alt helt fint ☺

Anonymkode: 5ed19...185

• Liker 3
Skrevet

Ammeskjold!!! Slet veldig med ammingen, men dag 2 på barsel fikk vi prøve ammeskjold. Be om å få prøve det!! Hadde ikke klart amming uten. Etter 3 uker kunne vi slutte med skjoldet. 

Anonymkode: 14e40...057

• Liker 1
Skrevet

Det var leit å høre. Jeg måtte pumpe meg pga dårlig sugeteteknikk, brystbetennelse etc, og det fungerte fint. Slitsomt, men det viktigste er at de får mm. Får låne pumpe på helsestarsjonen, tror jeg. Lykke til. 

Anonymkode: b9564...cf6

Skrevet

Slå opp cottermans grep på ammehjelpen. Brystet er nok veldig stramt nå, så det er vanskelig å få tak for baby. Med cottermanns grep og hamburger grep så hjelper du lille med å få brystet mykere. 

Anonymkode: 86f73...e2c

• Liker 3
Skrevet

Jeg fullammet min første med skjold i 5-6 mnd, uten hadde det ikke gått pga sårhet. 
Når minstemann kom brukte jeg albueskjell når jeg ikke ammet, litt skjold innimellom, men det gikk bedre med nr to. 

Skrevet

Hvis sugetaket ikke bedrer seg, ville jeg sjekket for stramt tungebånd.

Anonymkode: 0ec9b...123

• Liker 6
Skrevet

For meg var det bedre etter ei uke med amming. Du bruker lanolinsalve?

Anonymkode: 58dc2...abf

• Liker 1
Skrevet

Sjekk for stramt tungebånd. Det hadde min andremann. Min første slet veldig med ammingen, og det tok tid før hun klarte suge skikkelig og trengte bare å få skikkelig smaken på det, men andremann klarte ikke å få tak på grunn av stramt tungebånd. Det ble klippet og det løste seg med en gang.

Anonymkode: 16280...c71

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For meg var det bedre etter ei uke med amming. Du bruker lanolinsalve?

Jeg mente purelan 🙈

Skrevet

Spør om å få nesespray for å få i gang utdrivningsrefleksen. Det går seg som oftest til. Spis Paracet, det hjelper noe. Masse lykke til og klem til deg. 

Anonymkode: d25e2...cca

Skrevet

Du kan koppmate med erstatning før sugetaket kommer på plass. De blir ofte mindre sugeforvirret av dette. Jeg måtte gjøre det med min pga sen-prenature ikke skal ha for stort vekttap, fikk 20-30ml hver 3 time. Gikk over til fullamming på dag 3 etter å ha veid han før og etter amming for å få bekreftet at han fikk i seg noe. 

Anonymkode: 7bc79...fe0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...