AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 Beklager dårlige formuleringer, men jeg har null peiling på dette. Jeg har aldri vært i en bank og søkt om lån før, da jeg fikk en betalingsanmerkning som 19-åring jeg snart er kvitt eller mange år med nedbetaling. Og jeg har jo hørt at om du spør om lån med anmerkning, får du blank avslag og blir deretter svartelistet for alltid, selv om du senere har kvittet deg med anmerkningen. Nå er det sånn at jeg har fått tilbud fra en slektning om å kjøpe huset deres. Slektningen ville betale ned gjelda mi for at jeg skal få lån, og så legge denne summen til boligprisen. Men haken er jo at slektningen først vil vite om jeg da faktisk får lånet etterpå, så ikke personen nedbetaler gjelda mi uten at jeg får kjøpt boligen likevel. Går det an å spørre banken om dette? Eller skriver de inn navnet mitt i systemet og får opp at jeg har anmerkning og svartelister meg? Hvis det er nyttig info, har jeg fast jobb med inntekt på 465.000 + enkeltmannsforetak med inntekt på 100.000, samt barnetrygd. Boligen koster 2,3 mill. Jeg har to barn. Mannen min er arbeidssøker, så han får vel ikke noe lån. Sorry dårlige forklaringer. Det skinner sikkert gjennom at jeg ikke har peiling på dette. Anonymkode: fda7e...165
AndreasBR Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Så langt jeg vet er det betalingsanmerkning som er svartelisten. I det man betaler ned fjernes den, og man er fjernet fra svartelisten. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 Har dere egenkapital? Anonymkode: 0a966...873
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 betalingsanmerkningen forsvinner når du betaler ned gjelda. det kan derimot ta et par måneder fra du har betalt ned til den blir slettet Anonymkode: 1b093...2c5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 Betalingsanmerkning slettes etter fire år, så dersom du har hatt nedbetalingsavtale som ikke er misligholdt i denne tiden, så har du ikke nødvendigvis en betalingsanmerkning nå. Anonymkode: 1a94f...406
AndreasBR Skrevet 29. september 2020 #6 Skrevet 29. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: betalingsanmerkningen forsvinner når du betaler ned gjelda. det kan derimot ta et par måneder fra du har betalt ned til den blir slettet Anonymkode: 1b093...2c5 Den skal fjernes med en gang betalingen er registrert. Skal ikke ta noen måneder etter man har betalt.
AndreasBR Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betalingsanmerkning slettes etter fire år, så dersom du har hatt nedbetalingsavtale som ikke er misligholdt i denne tiden, så har du ikke nødvendigvis en betalingsanmerkning nå. Anonymkode: 1a94f...406 "Hvor lenge står betalingsanmerkningen? En betalingsanmerkning står i fire år, men hvis du ønsker å gjøre opp for deg vil anmerkningen bli slettet med en gang hele kravet er innbetalt. Etter fire år må inkassobyrået eventuelt sette i gang nye rettslige skritt hvis det skal registreres en ny betalingsanmerkning." https://www.lindorff.no/kundeservice/tips-til-bedre-okonomi/artikler/alt-du-trenger-a-vite-om-betalingsanmerkninger/#:~:text=Hvor lenge står betalingsanmerkningen%3F,skal registreres en ny betalingsanmerkning.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 3 minutter siden, AndreasBR skrev: "Hvor lenge står betalingsanmerkningen? En betalingsanmerkning står i fire år, men hvis du ønsker å gjøre opp for deg vil anmerkningen bli slettet med en gang hele kravet er innbetalt. Etter fire år må inkassobyrået eventuelt sette i gang nye rettslige skritt hvis det skal registreres en ny betalingsanmerkning." https://www.lindorff.no/kundeservice/tips-til-bedre-okonomi/artikler/alt-du-trenger-a-vite-om-betalingsanmerkninger/#:~:text=Hvor lenge står betalingsanmerkningen%3F,skal registreres en ny betalingsanmerkning. TS sier hun snart er ferdig med å nedbetaling, altså har hun fortsatt gjeld, så hvis betalingsanmerkningen er yngre enn fire år, slettes den ikke før kravet er innfridd. Dersom den er eldre enn fire år og det ikke har vært rettslige skritt eller en misligholdt avtale de siste fire årene, skal betalingsanmerkingen allerede være slettet. Anonymkode: 1a94f...406 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 Min erfaring, min mann hadde en anmerkning når han traff meg og betalte ut alt det første året vi var sammen. Fem år etter skulle vi kjøpe hus og fikk nei fra banken hans. Begrunnelse, anmerkningen. Vi kontaktet namsmann som skriftlig beklaget at anmerkningen ikke var blitt slettet og at det var en feil fra deres side. De bekreftet også dato for når den skulle vert slettet slik at vi kunne bruke dokumentasjonen i møte med banken. Jommen sa vi smør for banken ville uansett ikke låne han penger fordi han hadde hatt en anmerkning. At vi hadde solid egenandel hjalp ikke. Min inntekt regnet de ikke med pga den var for lav. Det endte med at min bank gav oss lån så min mann byttet da bank. Anonymkode: 1c574...b55
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #10 Skrevet 29. september 2020 Det er lite sannsynlig at du får lån på din inntekt alene. Du trenger noen hundretusener i egenkapital eller kausjonist Anonymkode: 4c12b...d9a
Lacy Skrevet 29. september 2020 #11 Skrevet 29. september 2020 Vær litt i forkant og undersøk om det er mulig å få fjernet anmerkningen dersom den ligger der ennå, så går du i banken etterpå 😊 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #12 Skrevet 29. september 2020 Ts her Herregud, jeg glemte jo i innlegget at jeg får 350.000 til egenkapital når jeg skal kjøpe. Dvs. at jeg ikke har disse på konto nå, men får dem når jeg skal evt. søke lån. Anonymkode: fda7e...165
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #13 Skrevet 29. september 2020 34 minutter siden, Lacy skrev: Vær litt i forkant og undersøk om det er mulig å få fjernet anmerkningen dersom den ligger der ennå, så går du i banken etterpå 😊 Takk for svar. Hvem kontakter jeg om dette? Namsmannen? ts Anonymkode: fda7e...165
Lacy Skrevet 29. september 2020 #14 Skrevet 29. september 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hvem kontakter jeg om dette? Namsmannen? ts Anonymkode: fda7e...165 Ja 😊
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hvem kontakter jeg om dette? Namsmannen? ts Anonymkode: fda7e...165 de sletter ingenting før gjelda er betalt ned uansett Anonymkode: 1b093...2c5
Lacy Skrevet 29. september 2020 #16 Skrevet 29. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: de sletter ingenting før gjelda er betalt ned uansett Anonymkode: 1b093...2c5 Det kan hende man er heldig om man kontakter de man skylder penger 😊 den som intet våger, intet vinner 😊
isw Skrevet 29. september 2020 #17 Skrevet 29. september 2020 5 minutter siden, Lacy skrev: Ja 😊 Nei. Namsmannen har ingenting med det å gjøre. Man skal kontakte inkassoselskapet.
Lacy Skrevet 29. september 2020 #18 Skrevet 29. september 2020 Akkurat nå, isw skrev: Nei. Namsmannen har ingenting med det å gjøre. Man skal kontakte inkassoselskapet. Man kan kontakte namsmannen for å høre om det foreligger anmerkning, for deretter å kontakte inkasso dersom det er behov for det 😉
isw Skrevet 29. september 2020 #19 Skrevet 29. september 2020 1 minutt siden, Lacy skrev: Man kan kontakte namsmannen for å høre om det foreligger anmerkning, for deretter å kontakte inkasso dersom det er behov for det 😉 Nei, namsmannen vet ikke det. Det er kredittopplysningsbyråene (Bisnode og Experian) som vet det, og inkassoselskapene som registrerer (og sletter) anmerkninger.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #20 Skrevet 29. september 2020 Man kan også kredittsjekk seg selv, så ser man hva som evt står der. Anonymkode: 74141...a6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå