Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2002 #1 Del Skrevet 20. september 2002 Jeg har ett prosjekt på skolen som omhandler gjenvinning. Oppgaven min er og finne en problemstilling innen det emnet og jobbe meg ut over det. Jeg har ett stort problem med og finne meg en bra problemstilling. Noen som kan komme med forslag? Er veldig glad for alle svar. Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. september 2002 #2 Del Skrevet 20. september 2002 Du kan jo undersøke hvor mye penger Norge bruker på gjennvinning, og hvor mye penger de bruker om folk ikke hadde gjort det. Hva kunne man brukt pengene til da? Det finnes mange måter å løse den oppgaven på, og det høres spennende ut. Tenk gjennom hva du er interessert i, hva du gjør i hverdagen din. Hvilke problemstillinger møter du på skolen? I hjemmet? Sammen med venner? Du kan jo lage en oppgave som går på hvordan folk kan bli flinkere til å gjenvinne og hvorfor. Snakk med folk om deres meninger osv. Er litt blank i dag. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2002 #3 Del Skrevet 20. september 2002 Takk for svar! Jeg likte den første problemstillingen du foreslo, Hope. Har tenkt og undersøke, finne flere opplysninger innen dette. Vi har blitt fortalt at vi skal gå nærmere inn i emnet gjennvinning. Dvs. at vi skal legge ekstra vekt på enten gjenvinning av plast, glass, kildesortering osv. Jeg har også tenkt over problemstillinger som: 1. Hva er fordelene og ulempene med gjenvinning av x (plast, glass osv.)? 2. Hvorfor sortere avfall? 3. Hva kan vi som forbrukere gjøre i forhold til miljøvennlig avfallshåndtering og innkjøp? Hva synes dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 20. september 2002 #4 Del Skrevet 20. september 2002 Søk hos Norges Forskningsråd på www.forskningsradet.no eller på www.forskning.no. Det finnes helt sikkert forskningsprosjekter rundt dette. Når er det Forskningsdagene i hele landet også - kanskje det er et nyttig foredrag der du bor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merrick Skrevet 20. september 2002 #5 Del Skrevet 20. september 2002 Høres ut som et spennende prosjekt - og en interessant vinkling. Men! Hvis du ikke er helt låst av at dette KUN må omhandle gjenvinningsproblematikken, hva med å ta en titt på hvor mye en kunne spare av materialer, miljø, kostnader etc. rett og slett ved å bruke mindre i utgangspunktet? Det finnes en hel del litteratur om emnet - noen få stikkord er livsløpsanalyser (LCA), avfallsminimering... Emnet er også svært omfattende og det finnes egne universitets-studium som omhandler dette - og problematikken er ikke enkel! (Hvis du tar en titt på NTNU sine sider så finnes det noe info om det.) I tillegg så finnes det jo mange ulike typer gjenvinning: materialgjennvinning, energigjenvinning (f.eks ved å bruke varmen i et forbrenningsanlegg til noe nyttig)... Bare noen stikkord til deg! Lykke til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå