AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 Jeg, eller vi, har kommet i en litt merkelig situasjon, men litt bakgrunn først: Jeg er stemor til to barn på mellomtrinnet. Jeg har vært i livene deres siden yngste var drøyt ett år. Barnas foreldre har til tider hatt et noe turbulent forhold, og mor til barna har hatt sine reservasjoner med meg. For eksempel kan jeg ikke ta de med på helgetur uten far, da mor har vært ivrig på å påpeke at det er far som skal ta seg av de. I vinter fikk far et tilbud om å dra til et annet land og jobbe på bedriftens kontor der i 6 måneder fra 1/1/21. Han kommer ikke til å reise til Norge i løpet av den tiden, kanskje med unntak av påsken. Han diskuterte dette med mor, om hun hadde innvendinger og sa at han selvsagt skulle betale barnebidrag de seks månedene (de har 50/50 og ingen av de betaler bidrag nå), og hun var enig i at dette var en god mulighet for han. Han tok det så opp med barna, og sa de ikke ville se han på et halvt år, og de syntes etter hvert at det var greit, så han takke ja til jobben nå i september. Han ringte selvfølgelig eksen og sa han hadde takket ja, og DA kom hun med, midt i samtalen, at barnebidrag skulle han ikke betale, da barna jo skulle være med MEG annenhver uke. Han prøvde å si at det ikke var det han hadde tenkt, men lang historie kort, så sier hun at han ikke kan dra med mindre barna er hos meg i hans uker. Og å føler jeg meg i et trippelpress! Jeg vil at han skal dra, fordi erfaringen vil øke hans lønn når han kommer tilbake, og den kan være gull verdt i framtida. Samtidig vil jeg ikke være "barnevakt" i seks måneder. Jeg hadde sett for meg at de månedene han er borte, og det heller ikke er unger her, kunne gi meg muligheten til å konsentrere meg om mine ting. Å leve for min egen del, så og si. Hva gjør jeg? Anonymkode: 285be...ca1 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Nei, moren eller faren kan på ingen måter kreve at du skal ha samvær.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 29. september 2020 Sier nei, han drar. Dette blir da hennes problem. Punktum Anonymkode: 24310...f37 51
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 Du kan jo begynne med å tenke over at mor til barna ikke får avlastning på 6 mndr? Hadde far gått med på å ha barna sine 100% i 6 mndr mens mor var borte og realiserte karrieren sin? Uten at du hjalp til ? Anonymkode: b2d1b...cf5 21
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, Catalina Culès skrev: Nei, moren eller faren kan på ingen måter kreve at du skal ha samvær. Jeg vet at de ikke kan kreve det, men jeg vil jo ikke ødelegge mannens framtidige muligheter heller. Spesielt nå han allerede har takket ja. Anonymkode: 285be...ca1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #6 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier nei, han drar. Dette blir da hennes problem. Punktum Anonymkode: 24310...f37 Det har du rett i. Men jeg tror ikke han drar da, fordi han er redd for at det vil ødelegge foreldresamarbeidet, som det siste året har vært ok. Og jeg både unner han å dra, og det vil være bra for karrieren framover. Anonymkode: 285be...ca1 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 29. september 2020 I samme situasjon hadde jeg som mor hatt barna mine selv. Hvis stemor ville hatt barna noen helger, flott, men absolutt ikke noe jeg hadde forventet. Anonymkode: 0f8dc...d5d 58
SmithID Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 Hvis du vil han skal dra, så får du nesten si ja da. Ellers så får han la være å dra. De burde ha avklart dette først. Veldig dårlig kommunikasjon fra foreldrenes side. 13
Ulven Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 (endret) Siden barna er godt vant med deg, kan du jo tilby at du har de på samvær annenhver helg. Da får mor avlastning, og far får mulighet til å dra. Endret 29. september 2020 av Ulven 47
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #10 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo begynne med å tenke over at mor til barna ikke får avlastning på 6 mndr? Hadde far gått med på å ha barna sine 100% i 6 mndr mens mor var borte og realiserte karrieren sin? Uten at du hjalp til ? Anonymkode: b2d1b...cf5 Jeg vet ikke om han hadde gått med på det for det har aldri vært en problemstilling. Han mener det var klokkeklart da han diskuterte det med mor, at barna ville være der 100% i seks måneder, men jeg var ikke til stede i den diskusjonen. Og jeg synes det taler til hans fordel, altså at han har rett i at det var klokkeklart, at mor i alle år nå, ikke har villet at barna skal være alene med meg noen steder. Mens NÅ vil hun ha det slik. Det er rart! Anonymkode: 285be...ca1 12
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #11 Skrevet 29. september 2020 Virker som om det kanskje har vært litt dårlig kommunikasjon mellom foreldrene? De kan ikke kreve noe av deg, men kanskje det hadde vært lurt av deg å tilby deg å ha barna annenhver helg/en uke i måneden, for å ikke ødelegge samarbeidet? Anonymkode: 79bec...fc2 8
Ulrikke Skrevet 29. september 2020 #12 Skrevet 29. september 2020 Nei, det kan hun ikke kreve! Da får han konfrontere henne med at hun har vært tydelig på at du ikke skal ha barna alene, og at hun ikke kan komme med det som et krav ut av det blå i etterkant! Når det er sagt - jeg hadde syntes det var veldig lenge å være uten mine stebarn i seks måneder! Så jeg hadde håpet at de hadde kommet allikevel, sånn av og til. Dere kan vel komme til en løsning hvor du avlaster mor noen ganger i løpet av dette halvåret, uten at det er annenhver uke? For det hadde jeg også sagt nei til altså, i seks måneder.... Men jeg hadde med glede hatt dem her noe! 23
solmåneogstjerner Skrevet 29. september 2020 #13 Skrevet 29. september 2020 Du har jo ingen plikter. Men du ønsker vel å se barna innimellom? Tilby å ha dem annenhver helg! Eller lignende mengde men annen organisering. 20
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #14 Skrevet 29. september 2020 3 minutter siden, Ulven skrev: Siden barna er godt vant med deg, kan du jo tilby at du har de på samvær annenhver helg. Da får mor avlastning, og far får mulighet til å dra. Det er en god ide. Skal si det til far, så får han lufte det med mor. Anonymkode: 285be...ca1 19
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo begynne med å tenke over at mor til barna ikke får avlastning på 6 mndr? Hadde far gått med på å ha barna sine 100% i 6 mndr mens mor var borte og realiserte karrieren sin? Uten at du hjalp til ? Anonymkode: b2d1b...cf5 Hva så? Det er hennes unger. Hva skal mor gjøre hvis far dør? Lempe ungene hos hi? Mor har uansett sagt ja til barnebidrag, hun burde ha sagt noe med én gang hun hørte om dette. Anonymkode: b04ff...10a 41
AnonymBrukern Skrevet 29. september 2020 #16 Skrevet 29. september 2020 Du har ingenting med samvær å gjøre, det får de løse seg imellom. Samvær skal være med forelderen, ikke steforeldre! jeg hadde aaaaaldri giddet å passe andres barn uten at forelderen er der. Det er ikke ditt ansvar!!!! enten får han droppe den jobben eller så får han avtale med mor at hun skal ha samvær 11
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #17 Skrevet 29. september 2020 Ingen kan tvinge deg til å ha samvær. Far må selvsagt være klar over at om han går ut av samværsordningen de har for å drive selvrealisering i utlandet, så kan han ikke forvente at mor uten videre synes de skal ha 50-50 igjen når han kommer tilbake. Han tar en risiko ifht kontakten sin med barna. Men det er jo hans problem, ikke ditt - sånn i utgangspunktet. Anonymkode: 3d296...770 10
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #18 Skrevet 29. september 2020 Ha ha. Når noen kommer med spørsmål her inne vedrørende eventuelt skilsmisse/brudd, "tenk på barna" "jeg kunne aldri klart å ikke se barna mine hver dag" ...etc. Men denne moren ønsker tydeligvis fri annenhver uke. Helt tullete. Hun må da kunne klare å ha barna sine alene i 6 mnd. Tenk på dem som er aleneforeldre konstant. Så mye bullshit når det kommer til råd for dem som ønsker å separes. Innerst inne ønsker dere fritid. Bare innrøm det. Hun vil heller slippe å se barna hver dag enn å motta barnebidrag. Synes du skal snakke med mannen din og fortelle ham at det tross alt ikke er ditt ansvar. Og at moren må kunne klare dette selv. Anonymkode: 54a72...797 16
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #19 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen kan tvinge deg til å ha samvær. Far må selvsagt være klar over at om han går ut av samværsordningen de har for å drive selvrealisering i utlandet, så kan han ikke forvente at mor uten videre synes de skal ha 50-50 igjen når han kommer tilbake. Han tar en risiko ifht kontakten sin med barna. Men det er jo hans problem, ikke ditt - sånn i utgangspunktet. Anonymkode: 3d296...770 Han trodde, i alle fall er det det han sier til meg, at de hadde en avtale. Han kunne si ja og dra og betale bidrag de månedene. Anonymkode: 285be...ca1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #20 Skrevet 29. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo begynne med å tenke over at mor til barna ikke får avlastning på 6 mndr? Hadde far gått med på å ha barna sine 100% i 6 mndr mens mor var borte og realiserte karrieren sin? Uten at du hjalp til ? Anonymkode: b2d1b...cf5 Ha ha. Så ikke få barn da, om du ikke er forberedt på konsekvensen. Anonymkode: 54a72...797 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå