Gå til innhold

Hvis man går GLU1-7, kan man bygge på senere for ungdomsskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er pedagogikken den samme? For på ungdomsskolen er vel kravet 60 studiepoeng i undervisningsfagene, mens på barneskolen er det 30? Eller har jeg misforstått?

Anonymkode: fe14e...cf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For hovedfagene (matematikk, norsk, engelsk) er det 60 studiepoeng krav på ungdomsskolen, og 30 studiepoeng i øvrige undervisningsfag. På barneskolen er det 30 studiepoeng for hovedfagene, og ingen krav til øvrige undervisningsfag. Mener på du skal kunne bygge på fagene dine senere og være mulig å ansette i ungdomsskolen, men usikker på om du må ha noe ekstra pedagogikk. Føler ofte 1-7 fokuserer veldig på småtrinnet, og da er det jo veldig annerledes i forhold til ungdomsskolen.

Anonymkode: a0614...37f

Skrevet

Jobber i ungdomsskolen, og vi har lærere hos oss som har kommet fra barnetrinnet og opp til oss. I ungdomsskolen underviser du gjerne i færre fag, men i flere klasser. Du bør ha 60 studiepoeng i norsk, engelsk eller matte + 30 i et par andre fag. Gjerne mer også. Hos oss underviser vi gjerne i 2-3 fag hver, i fag hvor de fleste har 60+ studiepoeng. Det er ønskelig med god kompetanse i de andre fagene også. 30 studiepoeng er litt tynt, i hvert fall i fag som samfunnsfag og naturfag.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Example skrev:

Jobber i ungdomsskolen, og vi har lærere hos oss som har kommet fra barnetrinnet og opp til oss. I ungdomsskolen underviser du gjerne i færre fag, men i flere klasser. Du bør ha 60 studiepoeng i norsk, engelsk eller matte + 30 i et par andre fag. Gjerne mer også. Hos oss underviser vi gjerne i 2-3 fag hver, i fag hvor de fleste har 60+ studiepoeng. Det er ønskelig med god kompetanse i de andre fagene også. 30 studiepoeng er litt tynt, i hvert fall i fag som samfunnsfag og naturfag.

Bør ha? Er det ikke regler for det? Og hva gjør de som kommer fra barneskole, studerer de videre mens de jobber hos dere? 
Det var nesten fascinerende at du kunne komme med et så hjelpsomt svar, men fortsatt ikke svare på problemstillingen 😅

Jeg vil helst ha matte og naturfag som hovedfag, men jeg tror jeg trives best i småskolen. Samtidig vil jeg gjerne ha muligheten til å jobbe på ungdomsskole de årene mine barn er i barneskolen. Man blir jo ofte lei det man har hjemme i tillegg. Klarer ikke se om pedagogikken er annerledes eller hva annet enn 30 ekstra studiepoeng i undervisningsfag som er forskjellen.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bør ha? Er det ikke regler for det? Og hva gjør de som kommer fra barneskole, studerer de videre mens de jobber hos dere? 
Det var nesten fascinerende at du kunne komme med et så hjelpsomt svar, men fortsatt ikke svare på problemstillingen 😅

👎👎👎

Anonymkode: 7a42a...d66

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal ikke si dette for sikkert, men tror det er lettere å bygge på pedagogikken den veien du tenker enn å gå fra ungdomsskole/videregående ped. til småskoleped.

På ungdomsskole skal man i utgangspunktet ha 60 studiepoeng i undervisningsfagene sine, men jeg fikk jobb med 45 studiepoeng i matte fordi jeg samtidig tok videreutdanning i matematikk for lærere (30 studiepoeng til).

Anonymkode: 1d269...c9a

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil helst ha matte og naturfag som hovedfag, men jeg tror jeg trives best i småskolen. Samtidig vil jeg gjerne ha muligheten til å jobbe på ungdomsskole de årene mine barn er i barneskolen. Man blir jo ofte lei det man har hjemme i tillegg. Klarer ikke se om pedagogikken er annerledes eller hva annet enn 30 ekstra studiepoeng i undervisningsfag som er forskjellen.

Det med bør ha handler om få jobb. Jeg var at kravet er 30 studiepoeng er kravet utenfor basisfagene, men at man gjerne ønsker mer. For eksempel er det flere hos oss (meg selv inkludert) som har en bachelor eller master i et fag + PPU. Hos oss har alle som underviser i samfunnsfag for eksempel langt mer enn 30 studiepoeng i faget. Det kommer nok an på strukturen skolen legger opp til. 

Om pedagogikken vet jeg ikke. Tok PPU selv, og kjenner ikke til forskjellene på barnetrinn og ungdomsstrinn på vanlig lærerutdanning. PPU er 60 studiepoeng og kvalifiserer en til å jobbe fra 5. trinn og ut videregående. 

Skrevet
På 30.9.2020 den 10.26, AnonymBruker skrev:

👎👎👎

Anonymkode: 7a42a...d66

Det var ikke meningen å si noe feil, svaret var jo veldig hjelpsomt selv om det ikke svarte på problemstillingen 😟 Beklager at jeg sikkert skrev det dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...