Gå til innhold

Hvorfor denne d'en folk putter på og i alle ord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som "sundt" iblandt" "stod" "i fjord" ( forrige år )

Er det en generasjonsgreie som at eldre folk skriver sånn? Eller er det dialekt eller hva? Jeg ser det så mye her inne, og jeg har lurt på grunnen til dette. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vestkant-oslosk.

Anonymkode: 40e50...1e6

• Liker 1
Skrevet

Det er språklig forfall. 

• Liker 5
Skrevet

Venninde. Verste jeg ser. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg snakket med hun og skjyssa skjærsten min. Det var i fjord.

• Liker 3
Skrevet

"stod" og "sto" er begge godkjent :vetikke: Da jeg gikk på barneskolen for 15 år siden lærte vi "stod", og jeg er fra Vestlandet

Anonymkode: 0330f...f2d

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Hannah80 skrev:

Venninde. Verste jeg ser. 

Ja, det også. Det er mange ord! 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vestkant-oslosk.

Hva mener du med det? 

Skrevet
6 minutter siden, Guile skrev:

Det er vel bare uvitenhet. 

Ja, men utrolig rart fenomen syns jeg. Hvorfor putte på en "d" i så mange ord?  

Ser det blir skrevet både at det kan være dialekt og direkte skrivefeil her. Merkelig syns jeg 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vestkant-oslosk.

Pølsevev. Den skrivefeilen forekommer over hele landet, ikke bare på vestkanten i Oslo. 

• Liker 4
Skrevet

Sundt, stod og iblandt er gammeldags/riksmål. I fjord er bare feil. Hvis det ikke er i en fjord, da.

• Liker 7
Skrevet
18 minutter siden, Mynlen skrev:

Sundt, stod og iblandt er gammeldags/riksmål. I fjord er bare feil. Hvis det ikke er i en fjord, da.

Hvad er det de sier?

• Liker 3
Skrevet

Det henger igjen fra riksmål. Disse d-ene var vanlige i riksmålsformene av ord, og ble fjernet da vi gikk over til bokmål, men det er det visst mange som ikke har fått med seg. Det blir det samme som når folk skriver "idag" i stedet for "i dag", dette er også en form fra riksmål mange ikke har klart å kvitte seg helt med. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, whitewildfox skrev:

Det henger igjen fra riksmål. Disse d-ene var vanlige i riksmålsformene av ord, og ble fjernet da vi gikk over til bokmål, men det er det visst mange som ikke har fått med seg. Det blir det samme som når folk skriver "idag" i stedet for "i dag", dette er også en form fra riksmål mange ikke har klart å kvitte seg helt med. 

Aha. Det var et svar jeg kan skjønne mer av når det gjelder akkurat dette. Men når gikk det over til bokmål? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vestkant-oslosk.

Har aldri merket noe til det selv her :blink: 

Skrevet

Jeg stod (trodde oppriktig det skrives slik).. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Aha. Det var et svar jeg kan skjønne mer av når det gjelder akkurat dette. Men når gikk det over til bokmål? 

Det har blitt gradvis reformert over lang tid. Riksmål eksisterer teknisk sett fortsatt, men riksmål og bokmål begynner å bli tilnærmet likt. Jeg tror de aller færreste skiller mellom stort annet enn bokmål og nynorsk i dag. Vi kan si at riksmålet er litt mer likt dansk enn det moderne bokmål er da, og virker dermed også noe mer "gammeldags". 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, whitewildfox skrev:

«I fjord» har det vel likevel ikke hett på riksmål.

Anonymkode: f00e9...d3a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...