Gå til innhold

Kollega som graver i mitt privatliv, hva svarer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere jobbet i Midtøsten, og ble ganske sjokkert over hvor direkte de er. Siden jeg var singel syntes de jeg var veldig rar, og flere spurte hva som var galt med meg. Ble fryktelig lei meg pga dette. Både mannfolka og damene var like ille, bare så det er sagt. 

Nå jobber jeg  på kontoret vårt i Norge igjen, men må fortsatt ha en del å gjøre med disse tidligere kollegene mine. Fikk nå en melding på skype om jeg hadde funnet meg mann og hvorfor jeg fortsatt ikke hadde barn. Syns det er fryktelig ufint, og ble veldig lei meg. 

Det er veldig sårt for meg at jeg er dømt til å være evig singel siden alle menn hater meg :( Jeg sa fra til sjefen som var enig i at de bryter noen sosiale antenner, men at deres kultur bare er sånn. 

Tips til hva jeg kan svare? Jeg vil ikke være frekk heller, men hadde veldig lyst til å vare "Det har ikke du noe med, det er privat". Men er det for drøyt? Jeg ville ALDRI spurt så private spørsmål til en kollega. 

Anonymkode: 92e93...65e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan du svare det, synes ikke det er for drøy i det hele tatt.

Skrevet

Tror jeg ville svart:

Nei, jeg er enda singel og barnløs. Hvordan går det med deg/dere?

men hvis jeg var deg og følte meg sår og lei over at de spurte, tror jeg at jeg hadde svart:

Det er ikke noe nytt på den fronten. Setter i grunnen pris på hvis du/dere ikke spør om det. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt, TS. Det er absolutt ikke nødvendig for dem å vite noe som helst om ditt privatliv. Kan du bare unnlate å svare? Så dreie samtalen over på noe annet senere? 

Anonymkode: 7ff23...69e

• Liker 4
Skrevet

Overse spørsmålet og svar kun på det e-posten omhandlet? (Jeg regner da med at det i utgangspunktet er en jobb-e-post, slik at du kan svare uten å gå inn på ditt privatliv) 

Dersom e-posten kun dreier seg om ditt privatliv kan du enten la være å svare, eller svare. «Her går alt bra. Hvordan står det til hos dere?».

Anonymkode: ecae6...9cf

• Liker 9
Skrevet

Jeg tror kanskje jeg ville svart "Hei, nei, jeg har ikke mann eller barn. Jeg forstår det er viktig i din kultur, men her oppfattes det som litt frekt å spørre om dette mer enn en gang. For meg er dette privat :)"

Anonymkode: d59a3...4d4

• Liker 24
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips til hva jeg kan svare? Jeg vil ikke være frekk heller, men hadde veldig lyst til å vare "Det har ikke du noe med, det er privat". Men er det for drøyt? Jeg ville ALDRI spurt så private spørsmål til en kollega. 

Hadde ansett det som veldig frekt, spesielt dersom det er riktig det du sier at det ligger i kulturen.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg veldig godt, TS. Det er absolutt ikke nødvendig for dem å vite noe som helst om ditt privatliv. Kan du bare unnlate å svare? Så dreie samtalen over på noe annet senere? 

Anonymkode: 7ff23...69e

De er sånne som ikke gir seg dersom man ikke svarer. De har ikke hørt om spørsmålstegn heller. "I SAID HOW'S YOUR LOVE LIFE! YOU DID NOT REPLY! WHY!"

Ser for meg det hadde blitt rabalder om jeg hadde stilt noen kritiske spørsmål om arrangert ekteskap f.eks. 

De er forsåvidt hyggelige folk, jeg følte meg godt tatt vare på da jeg bodde der borte, men vi er kulturelt totalkræsj. 

Jeg blir bare så lei meg over sånne invaderende spørsmål :( Og de kontakter meg for jobbrelaterte ting i utgangspunktet. De sier ofte at vi norske damer er rare og harde som bor alene.. takk for den liksom. 

• Liker 2
Skrevet

Du trenger ikke å svare. Spør noen meg om noe jeg ikke vil svare på, ler jeg det bort eller noe. Det er ikke frekt eller slemt å ikke svare på alle (dumme) spørsmål folk stiller. Synes de du er litt rar kan du jo vise til at det er kulturelle forskjeller, og at du ikke er vant til slike personlige spørsmål. 

Anonymkode: 2b26b...688

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Illuminatum skrev:

Hadde ansett det som veldig frekt, spesielt dersom det er riktig det du sier at det ligger i kulturen.

Men nå er dagen ødelagt for min del, jeg sitter og gråter og føler meg som et verdiløst menneske. Det er faktisk ikke så hyggelig. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men nå er dagen ødelagt for min del, jeg sitter og gråter og føler meg som et verdiløst menneske. Det er faktisk ikke så hyggelig. 

Hvis det stemmer er det nok lurt å prøve å jobbe med seg selv  - er veldig synd hvis andres oppførsel går så inn på deg

Anonymkode: 2b26b...688

• Liker 34
Skrevet

Kulturen er slik, blir som i Norge for 100 år siden.  Var uhørt å være singel og barnløs etter fylte 20 da også.  Heldigvis er vi kommet lengre!

• Liker 3
Skrevet (endret)

"Min private business er min private business" er det du trenger å si.

Men eh,...."Alle menn hater meg"? Hvor har du det fra? Det høres ut som du stakkarsliggjør deg selv og synes fryktelig synd på deg selv? Du må stramme deg opp litt og ikke tro det verste. 

Endret av Million
  • Liker 13
Skrevet

Jeg hadde børstet det bort som noe jeg ikke trenger å svare på. Svar på ting som har med jobben å gjøre og overse alt annet :) 

Anonymkode: 2ce35...148

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

"Min private business er min private business" er det du trenger å si.

Men eh,...."Alle menn hater meg"? Hvor har du det fra? Det høres ut som du stakkarsliggjør deg selv og synes fryktelig synd på deg selv? Du må stramme deg opp litt og ikke tro det verste. 

Det er sant, menn er så utrolig slemme mot meg, jeg har alltid fått høre at jeg er stygg og burde dø. Så da blir jeg ekstra sensitiv når folk mobber meg fordi jeg er singel. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er sant, menn er så utrolig slemme mot meg, jeg har alltid fått høre at jeg er stygg og burde dø. Så da blir jeg ekstra sensitiv når folk mobber meg fordi jeg er singel. 

Har du skrevet innlegg om dette før her på KG? Alle menn hater meg og snakker stygt til meg og slike ting? Synes jeg har lest det flere ganger her på Kvinneguiden, akkurat samme ordene som du bruker nå.

Det høres for drøyt ut til å være sant. Ingen normale menn går rundt og sier "du burde dø" til kvinner. Du må omgås gærninger om du har hørt dette av "alle menn"?

• Liker 22
Skrevet

Jeg synes du burde snakke med en psykolog. Du har skrevet veldig mange innlegg om alle mennene som hater deg, og det er trist at det bare fortsetter. Prøv å gjør noe med det. 

Ang jobb: Si at det er privat eller at du har det bra. Det er bare en kulturell greie.

Anonymkode: 6e213...961

• Liker 7
Skrevet

Har noen slike kollegaer på jobb som er ekstremt nyskjerrige. Bruker bare å svare:

- Det har ikke du noe med.

- Det bruker jeg ikke å diskutere med kollegaer.

- Synes du det er passende å spørre kollegaen sin om så private spørsmål?

- Det skulle du vel likt å visst!

- Fordi du skal ha noe å lure på!

- Det passer seg vel ikke å snakke om på jobb?

• Liker 5
Skrevet
25 minutter siden, Flamme skrev:

Har noen slike kollegaer på jobb som er ekstremt nyskjerrige. Bruker bare å svare:

- Det har ikke du noe med.

- Det bruker jeg ikke å diskutere med kollegaer.

- Synes du det er passende å spørre kollegaen sin om så private spørsmål?

- Det skulle du vel likt å visst!

- Fordi du skal ha noe å lure på!

- Det passer seg vel ikke å snakke om på jobb?

Takk, du hadde mange bra kommentarer jeg kan bruke :)

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du burde snakke med en psykolog. Du har skrevet veldig mange innlegg om alle mennene som hater deg, og det er trist at det bare fortsetter. Prøv å gjør noe med det. 

Ang jobb: Si at det er privat eller at du har det bra. Det er bare en kulturell greie.

Anonymkode: 6e213...961

Jeg får jo ikke gjort noe med at menn er slemme mot meg? Er dsv ikke synsk. Han siste som sa masse stygge ting til meg, der sendte jeg en mail til sjefen hans. Men har ikke fått noe svar. Han burde gå til psykolog derimot, da det ikke er normal oppførsel å gå bort til tilfeldige damer og si de er stygge og burde dø. Men du mener det er akseptabelt? Man skal tåle å bli mobbet? Kan ikke du si hvordan man takler sånne folk da, du som vet alt? 

Nå sa sjefen min at han skal ta opp dette med at de gutta ikke kan spørre oss damene om så mange private spørsmål, da det ikke er sett på som ok i vår kultur. De har mer respekt om det kommer fra en mann dsv. Så får vi se om det blir bedre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...