Ishana Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 Er midt i det verste av et samlivsbrudd etter å ha bodd sammen i nesten 20 år. Vi har 2 mindreårige barn sammen, er kun samboere. Sitter og teller på knappene om jeg skal ta opp kampen om å få overta vår felles bolig eller ikke. Pga. omstendighetene (det har vært vold i løpet av samlivet og barnevernet er inne i bildet) så er vi allerede der at dialogen går via advokater. Etter å ha fått første fakturaen fra advokaten så lurer jeg virkelig på om jeg har råd til å ta kampen? Min advokat mener at jeg har en god sak og at en rettsak med stor sannsynlighet vil ende med at jeg får lov til å kjøpe ut min tidligere samboer. Jeg ønsker virkelig å bli boende i huset hvor barna har bodd hele sitt liv, men er livredd for at jeg ikke egentlig har råd til å ansette en advokat til å føre saken for meg. 😢 Er det noen som har vært gjennom noe lignende og kan gi en ca. pris på hva det kostet å gå gjennom en rettssak med tvist om bolig og barnefordeling? Jeg har allerede snakket med banken og det er med nød og neppe at jeg har råd til å kjøpe ut eks-samboeren i det hele tatt. Dermed har jeg ingenting til overs å bruke på advokat egentlig. Har ingen oppsparte midler heller. Håper at dere fine damer her på forumet kan gi meg saklige og hjelpsomme svar. ❤️
Marimba Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Har du ikke noe rettshjelp i innboforsikring eller lignende?
Hr. Aktiv Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 Advokater mener alltid du har god sak helt til dommen faller. 5
BMF Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 Tror ingen Innboforsikring gjelder ikke ved samlivsbrudd. Du burde skrive mer detaljert hvis du vil ha noen hjelpsomme svar. Hvorfor mener du/advokaten at du har en god sak? eier dere 50% hver av huset (tinglyst)? Har dere samboerkontrakt? Kjøpte dere sammen, eller ende en av dere huset først?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 Her var vi ikke gjennom tvist angående bolig, kun samvær, var i retten 2 ganger, jeg brukte ca 200 000 i kostnader. og i samværsforhandlinger så bærer du stort sett dine egne advokat kostader, en advokat koster fort 1500 timen + moms, så skal du ha sakkyndige som koster ca 35000-40000. Pengene flyr . Ingen forsikring dekker kostnader ved samlivsbrudd . God sak betyr ikke at du slipper advokatkostandene Anonymkode: c504d...ad7 1
Ishana Skrevet 29. september 2020 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var vi ikke gjennom tvist angående bolig, kun samvær, var i retten 2 ganger, jeg brukte ca 200 000 i kostnader. og i samværsforhandlinger så bærer du stort sett dine egne advokat kostader, en advokat koster fort 1500 timen + moms, så skal du ha sakkyndige som koster ca 35000-40000. Pengene flyr . Ingen forsikring dekker kostnader ved samlivsbrudd . God sak betyr ikke at du slipper advokatkostandene Anonymkode: c504d...ad7 Takk for et konkret svar med et tall jeg kan forholde meg til. Til hun over som spurte: vi eier 50/50 og det er tinglyst. Advokaten mener jeg har en god sak fordi det et snakk om voldsbruk fra motparten. Dermed bør jeg etter hennes mening kreve å få ha hovedomsorg for barna videre. Hovedomsorg regnes som en tungtveiende grunn til å få kjøpe ut motparten såvidt jeg har skjønt. Derfor mener advokaten at jeg har best sjanse til å vinne. Men far har riktignok kun utøvd vold mot meg og ikke barna, så jeg er litt usikker på akkurat hvor sterkt det vil holde som argument i en retssak.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 Søsteren min brukte 75 000 på skifteavtale. Ingen tvist om samvær. Anonymkode: 50658...932
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 10 minutter siden, Ishana skrev: Takk for et konkret svar med et tall jeg kan forholde meg til. Til hun over som spurte: vi eier 50/50 og det er tinglyst. Advokaten mener jeg har en god sak fordi det et snakk om voldsbruk fra motparten. Dermed bør jeg etter hennes mening kreve å få ha hovedomsorg for barna videre. Hovedomsorg regnes som en tungtveiende grunn til å få kjøpe ut motparten såvidt jeg har skjønt. Derfor mener advokaten at jeg har best sjanse til å vinne. Men far har riktignok kun utøvd vold mot meg og ikke barna, så jeg er litt usikker på akkurat hvor sterkt det vil holde som argument i en retssak. Her må da mannen kunne anmeldes og dømmes til mange års fengsel for voldsbruk, uten at dette koster noe for TS. Alle deres eiendeler og eneomsorg for barna må tilkjennes moren. Anonymkode: 8879d...5ce
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 13 minutter siden, Ishana skrev: Takk for et konkret svar med et tall jeg kan forholde meg til. Til hun over som spurte: vi eier 50/50 og det er tinglyst. Advokaten mener jeg har en god sak fordi det et snakk om voldsbruk fra motparten. Dermed bør jeg etter hennes mening kreve å få ha hovedomsorg for barna videre. Hovedomsorg regnes som en tungtveiende grunn til å få kjøpe ut motparten såvidt jeg har skjønt. Derfor mener advokaten at jeg har best sjanse til å vinne. Men far har riktignok kun utøvd vold mot meg og ikke barna, så jeg er litt usikker på akkurat hvor sterkt det vil holde som argument i en retssak. Har du tidligere anmeldt? Eller annen dokumentasjon som gjør at det kan anmeldes nå? Om ikke har du en svak sak. Dessverre. Anonymkode: 6ed5b...097
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #10 Skrevet 29. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du tidligere anmeldt? Eller annen dokumentasjon som gjør at det kan anmeldes nå? Om ikke har du en svak sak. Dessverre. Anonymkode: 6ed5b...097 Et utsagn om voldsbruk burde selvsagt være tilstrekkelig for dom, men saken står naturligvis sterkere med fysiske bevis. Dessverre blir ikke alltid kvinnens utsagn trodd på i slike saker. Anonymkode: 8879d...5ce
Ishana Skrevet 29. september 2020 Forfatter #11 Skrevet 29. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du tidligere anmeldt? Eller annen dokumentasjon som gjør at det kan anmeldes nå? Om ikke har du en svak sak. Dessverre. Anonymkode: 6ed5b...097 Ja, saken er anmeldt.
Ishana Skrevet 29. september 2020 Forfatter #12 Skrevet 29. september 2020 Ts her. Saken om vold er anmeldt en gang tidligere men ble da henlagt. Er anmeldt igjen nå nylig da det har skjedd ny voldsbruk siden henleggelsen. Det finnes bildebevis og journal fra legevakt fra to av voldstilfellene. Men denne straffesaken er jo uansett en separat sak fra den saken hvor vi må finne ut av barneomsorgen og hvem som skal få lov til å overta huset. Jeg tror jeg får gratis advokat i voldssaken, mens i bolig og omsorgssaken må jeg selv betale - det vet jeg.
Ishana Skrevet 29. september 2020 Forfatter #13 Skrevet 29. september 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søsteren min brukte 75 000 på skifteavtale. Ingen tvist om samvær. Anonymkode: 50658...932 Takk for ditt svar. ☺️
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #14 Skrevet 29. september 2020 Jeg kan ikke uttale meg om de konkrete kostnadene, men slike saker koster. En hel del. I midlertid stusser jeg på advokatens utsagn om at du har en god sak ifht å kreve å kjøpe boligen. Meg bekjent skal det ekstremt mye til at ikke han, som eier av en halv bolig, står fritt til å selge den til hvem han vil - eller ikke selge i det hele tatt. Dette ville jeg dobbeltsjekket med annen advokat før jeg vurderte å kjøre full sak. Ut over det: Det er forskningsmessig belegg for at det egentlig har lite å bety for barn med den konkrete boligen. Det viktigste for dem er som oftest å beholde nærmiljøet sitt. Har du mulighet til å kjøpe annen bolig i samme skolekrets, ville jeg vurdert det. Anonymkode: 1ca73...ea3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 18 minutter siden, Ishana skrev: Ts her. Saken om vold er anmeldt en gang tidligere men ble da henlagt. Er anmeldt igjen nå nylig da det har skjedd ny voldsbruk siden henleggelsen. Det finnes bildebevis og journal fra legevakt fra to av voldstilfellene. Men denne straffesaken er jo uansett en separat sak fra den saken hvor vi må finne ut av barneomsorgen og hvem som skal få lov til å overta huset. Jeg tror jeg får gratis advokat i voldssaken, mens i bolig og omsorgssaken må jeg selv betale - det vet jeg. Med både bildebevis og tidligere anmeldelse burde det være selvsagt at mannen blir dømt. I så fall burde automatisk alle eiendeler (bortsett fra ett sett med tøy til mannen) og omsorgen for barna tilkjennes ts, uten at dette krevde en separat sak. Anonymkode: 8879d...5ce
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #16 Skrevet 29. september 2020 Vettu hva ts. Ikke gjør det. Rettssaker er ekstremt stor belastning for deg og din eks og ikke minst barn deres. det er mange som flytter fra barndomshjemmet sitt og det går bra. Det er værst for deg. Finn et nytt sted og start på nytt med nye friske minner. Da jeg flyttet fra min eks som var voldelig (og anmeldt, pågående sak) så var det en lettelse. Vi har barn sammen. Jeg er på en ny plass og her er det ingen minner om diverse episoder. Og det er deilig! Legg fra deg det kapittelet. Er ikke verdt det❤️ Anonymkode: 4a29c...462 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #17 Skrevet 29. september 2020 Jeg lurer også på om det er verdt det? Barn greier fint å tilpasse seg et nytt hjem. Du er aldri garantert noe i rettssystemet, dessverre. Det er veldig dumt å bli gjeldsslave for noe som kan erstattes. Anonymkode: a5f19...23c 1
Ishana Skrevet 29. september 2020 Forfatter #18 Skrevet 29. september 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke uttale meg om de konkrete kostnadene, men slike saker koster. En hel del. I midlertid stusser jeg på advokatens utsagn om at du har en god sak ifht å kreve å kjøpe boligen. Meg bekjent skal det ekstremt mye til at ikke han, som eier av en halv bolig, står fritt til å selge den til hvem han vil - eller ikke selge i det hele tatt. Dette ville jeg dobbeltsjekket med annen advokat før jeg vurderte å kjøre full sak. Ut over det: Det er forskningsmessig belegg for at det egentlig har lite å bety for barn med den konkrete boligen. Det viktigste for dem er som oftest å beholde nærmiljøet sitt. Har du mulighet til å kjøpe annen bolig i samme skolekrets, ville jeg vurdert det. Anonymkode: 1ca73...ea3 Hvorfor i all verden skulle han kunne stille sterkere enn meg til å få kjøpe ut? Jeg eier halvparten og kan da også selge til hvem jeg vil eller nekte å selge. Ved begjæring om tvangsoppløsning og rettssak på det så er det uansett en skiftetakst som blir lagt til grunn, og han kan ikke protestere på det når jeg allerede har anlagt sak mot ham for å få oppløst sameiet. Jeg ønsker å bli boende her, flytting er ikke aktuelt - i hvert fall ikke frivillig - så jeg flytter ikke før jeg eventuelt blir tvunget til det pga. en dom.
Dillan Skrevet 29. september 2020 #19 Skrevet 29. september 2020 Har han mulighet til å kjøpe deg ut? I så fall kan dere jo ha en intern budrunde. Hvis ikke er det nok billigst å begjære sameiet oppløst (du finner skjema på nett og sender inn selv, trenger ikke advokat til det). Da må du huske å gjøre krav på forkjøpsrett, og så er det bare å la tingretten legge det ut for salg. Du går da inn etter en budrunde og gjør krav på forkjøpsrett, og så blir det lukket budrunde mellom deg, eks (hvis han har gjort krav på forkjøpsrett) og den som hadde høyeste bud i budrunden.
Ishana Skrevet 30. september 2020 Forfatter #20 Skrevet 30. september 2020 7 timer siden, Dillan skrev: Har han mulighet til å kjøpe deg ut? I så fall kan dere jo ha en intern budrunde. Hvis ikke er det nok billigst å begjære sameiet oppløst (du finner skjema på nett og sender inn selv, trenger ikke advokat til det). Da må du huske å gjøre krav på forkjøpsrett, og så er det bare å la tingretten legge det ut for salg. Du går da inn etter en budrunde og gjør krav på forkjøpsrett, og så blir det lukket budrunde mellom deg, eks (hvis han har gjort krav på forkjøpsrett) og den som hadde høyeste bud i budrunden. Sameiet er allerede begjært oppløst. Fordi han tjener mye mer enn meg og fordi jeg bare akkurat vil klare å få råd til å kjøpe han ut basert på den verdivurderingen vi har fått fra meglere tidligere så vil jeg unngå budrunde. Hvis huset legges ut for åpent marked og jeg skal gå inn og matche det høyeste budet så har jeg enkelt og greit ikke råd. Skjønte ikke helt det du skriver om at tingretten legger det ut for salg, mener du tvangssalg? Slik jeg har skjønt så blir saken avgjort gjennom en skiftetakst og det er kun meg og eks samboeren som er involvert, ingen andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå