Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte på en stilling før jeg fant ut at jeg var gravid. Er nå 8 uker på vei og har blitt innkalt  til intervju ved korona sentret. Har lyst på jobben men er usikker på hva jeg bør gjøre. Det er jo gode smittevernsrutiner, men fortsatt føler jeg meg engstelig. Jobben går utpå å teste pasienter ved mistanke om covid og evt smittesporing osv. Vet ikke om det blir så mye nærkontakt med allerede smittede..?
Er dette noe å ta opp på intervju? Eller skal jeg bare starte og ta det med sjefen etterpå? Føler det blir dårlig gjort å la være å si ifra om min gravid situasjon. Det er en midlertidlig stilling. 
Hva hadde dere gjort? Kan dette være farlig for meg? 😫

Anonymkode: 28396...650

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lest at gravide har mye større sjanse for et mer alvorlig forløp hvor man sannsynligvis vil behøve behandling på sykehus, så hadde det vært meg hadde jeg sannsynligvis bare droppa hele den jobben.. Du er jo mye mer utsatt for smitte når du faktisk skal jobbe med korona.

Jeg hadde i det minste vært ærlig om graviditeten allerede på intervjuet i dette tilfellet. Når man tester mennesker med mistanke om korona, så vil man jo på et tidspunkt være borti noen som faktisk er smittet. 

Endret av Switch
Skrevet

Fra FHI sine sider om gravide og Covid-19:

For helsepersonell som er gravide, er det ut fra et føre-var-prinsipp anbefalt at annet helsepersonell tar prøver av og behandler pasienter med sannsynlig, mistenkt eller påvist covid-19, så langt det er mulig. Tilrettelegg arbeidet sammen med arbeidsgiver.

Anonymkode: 58ece...c2b

Skrevet

Jeg testet pasienter helt i starten av graviditeten selv, i starten var det liksom ikke så farlig med gravide? Men ble satt til andre oppgaver da fhi oppdaterte retningslinjene sine. 

Anonymkode: 9f0af...7e5

Skrevet

Hadde nok vært skeptisk til å jobbe direkte med korona pasienter i din situasjon. Det vil nok komme flere jobbmuligheter. 

Anonymkode: f931d...4e2

Skrevet

Hadde vært skeptisk selv, men bruker man utstyr riktig og følger reglene- så er de som jobber med corona de som er best beskytta mot det. 
Større sjanse for at du får det på butikken enn jobb med alt smitteutstyr. 

Anonymkode: 60b17...d9e

Gjest Cowboylaila
Skrevet

Kan være du slipper pasientkontakt hvis du skal drive med smittesporing. Kan være de forventer at du skal gjøre begge deler, men det er ikke sikkert. Tror jeg ville tatt det opp på intervjuet, kanskje de har rutiner vedrørende graviditet. De bruker jo smittevernsutstyr, sånn  sett er du jo godt beskyttet... Det dukker jo opp folk med Covid i hjemmesykepleien og andre steder i helsevesenet, der de ikke bruker smittevernutstyr i det hele tatt... 

Skrevet

Var det planlagt/skal du beholde? Hvis ikke er det jo ikke så farlig. Men om du har prøvd/skal beholde barnet midt i pandemien, er det nok lurt å ikke søke på en jobb med de sykeste/risikogrupper 😅

Anonymkode: c2db7...77e

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det planlagt/skal du beholde? Hvis ikke er det jo ikke så farlig. Men om du har prøvd/skal beholde barnet midt i pandemien, er det nok lurt å ikke søke på en jobb med de sykeste/risikogrupper 😅

Anonymkode: c2db7...77e

Fikk inntrykk av at ts skal beholde, om det var planlagt eller ikke spiller vel ingen rolle. Man gambler ikke med graviditeten uansett. 

Anonymkode: f931d...4e2

Skrevet

Du skal ikke ha kontakt med covid-mistenkte som gravid. Hvis du ikke sier noe om graviditeten antar jeg at du plasseres et annet sted, men selvfølgelig kjipt for arbeidsgiver som søker testfolk - men i utgangspunktet trenger du ikke informere om graviditet til arbeidsgiver før en liten stund før permisjonen starter. 

Anonymkode: a34cb...679

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...