Gå til innhold

Dehydrert/tørr hud, tips til produkter?

Apple-

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har dehydrert hud. Stram når jeg ikke tar på krem, og rynkene kommer skikkelig fram (jeg er 50). Veldig sjelden jeg har kviser, aldri fet hud, men kan bli litt blank på nesen. Hvis jeg ikke skrubber blir jeg flassete. Jeg bruker sjelden sminke, og tåler lite sol, men er ikke helt blek.

Nå sliter jeg skikkelig. Jeg har prøvd utallige kremer, det meste fra apoteket, og noe fra div. parfymerier. Jeg trodde jeg hadde funnet noe som funket da jeg nå sist prøvde Decrusto, men det varte ikke lenge. Nå går jeg og smører og smører.... :roll: 

De kremene jeg har hatt før som har funket, har stort sett vært ganske glatte og litt kompakte. Fete kremer funker ikke, heller ikke hvis de er for lette eller i geléform. 

O, store gudinner på KG, si at dere vet hva jeg skal prøve!! Jeg vil helst holde meg under 500 kr, men betaler opptil 1000 kr for den perfekte kremen. Pretty-pliiis! :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Apple- skrev:

Jeg tror jeg har dehydrert hud. Stram når jeg ikke tar på krem, og rynkene kommer skikkelig fram (jeg er 50). Veldig sjelden jeg har kviser, aldri fet hud, men kan bli litt blank på nesen. Hvis jeg ikke skrubber blir jeg flassete. Jeg bruker sjelden sminke, og tåler lite sol, men er ikke helt blek.

Nå sliter jeg skikkelig. Jeg har prøvd utallige kremer, det meste fra apoteket, og noe fra div. parfymerier. Jeg trodde jeg hadde funnet noe som funket da jeg nå sist prøvde Decrusto, men det varte ikke lenge. Nå går jeg og smører og smører.... :roll: 

De kremene jeg har hatt før som har funket, har stort sett vært ganske glatte og litt kompakte. Fete kremer funker ikke, heller ikke hvis de er for lette eller i geléform. 

O, store gudinner på KG, si at dere vet hva jeg skal prøve!! Jeg vil helst holde meg under 500 kr, men betaler opptil 1000 kr for den perfekte kremen. Pretty-pliiis! :nigo: 

Jeg kan anbefale deg «hyaluronic acid» fra the ordinary som serum 👏👏 Veldig bra! Og du kan jo prøve fuktighetskrem i samme serie med noen dråper av B-oilen deres? 😊

Anonymkode: 4ec45...2ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du personlig erfaring med denne? Hvordan er f.eks. konsistensen på fuktighetskremen? Vil ikke B-olje tilsette fett (som ikke ser ut til å ha noen effekt for meg)? Maaange spørsmål... :ler: 

Endret av Apple-
leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg tar omega 3 hver dag og spiser normal mat. Jeg kan nok kanskje drikke mer vann. 

Jeg har hatt tørr hud siden jeg var liten, og har hatt det hele livet, uavhengig av hvordan jeg har spist og drukket. Fuktighetskrem må jeg uansett bruke. 

Håper på flere tips! :nigo: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt anbefalt deg HA fra The Ordinary, sammen med en fuktighetskrem som passer deg. Et tips: på skincity.no kan du sende inn melding eller chat og spør om hjelp til å finne en krem som passer deg, jeg elsker Paulas Choice og det er ikke det dyreste merket. Tips når du skal påføre HA serum: la huden være fuktig etter rens! 

Anonymkode: 3be9b...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Apple- skrev:

Har du personlig erfaring med denne? Hvordan er f.eks. konsistensen på fuktighetskremen? Vi ikke B-olje tilsette fett (som ikke ser ut til å ha noen effekt for meg)? Maaange spørsmål... :ler: 

Fuktighetskremen er akkurat passe, men ekstra god med litt olje i. Etter det du beskriver ville jeg kanskje heller gått for hyaloronic acid, fuktighetskremen og «100% Plant Derived Squalane». 

Det er verdt et forsøk, koster jo bare 60-100,- pr. Jeg tror ikke du blir skuffet og huden din får masse fukt 😊

Anonymkode: 4ec45...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lancome hydra zen er veldig god, jeg har tørr hud men kan heller ikke bruke type gelé kremmer, da blir jeg bare tørr og fettete samtidig. Men lancome sin gjør huden veldig fin 

Anonymkode: 0b158...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet dere om dette med aktive ingredienser? Jeg er helt grønn, og har 'bare hørt' at det er viktig og avgjørende for om en krem er god. Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dyr men sverger til denne, gir både glød og fukt.  Prikker litt på huden når den først påføres og lukter deilig. Er på 75 ml og varer lenge, bruker den som nattkrem et par ganger i uka, bruker bare tynt lag. 

På tilbud her.

https://www.bangerhead.no/dermalogica-multivitamin-power-recovery-masque-75ml-no?gclid=Cj0KCQjwtsv7BRCmARIsANu-CQduELm1MI-xvfTDlXG1UU243cJDmxPsXuxfGyFk1RcRn4--SlFPRMQaAtrVEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Apple- skrev:

Hva vet dere om dette med aktive ingredienser? Jeg er helt grønn, og har 'bare hørt' at det er viktig og avgjørende for om en krem er god. Noen som vet noe mer om dette?

Syrer som glykolsyrer, c-vitamin og retinol er aktive ingredienser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Apple- skrev:

Spørs jo helt hva du prøver å oppnå med den aktive ingrediensen. Aha syre og Bha syre eksfoliserer feks. Hyaloronsyre gir fukt (enkelt forklart). Selv så foretrekker jeg å ha en enkel fuktighetskrem og ha de aktive ingrediensene i serum form eller toner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apocalypte skrev:

Syrer som glykolsyrer, c-vitamin og retinol er aktive ingredienser. 

Hva gjør disse, og hvorfor er de så viktige? Er de avgjørende for en god krem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spørs jo helt hva du prøver å oppnå med den aktive ingrediensen. Aha syre og Bha syre eksfoliserer feks. Hyaloronsyre gir fukt (enkelt forklart). Selv så foretrekker jeg å ha en enkel fuktighetskrem og ha de aktive ingrediensene i serum form eller toner. 

Jeg bruker et serum nå (bruker opp det jeg har fra Decrusto), og syns det gjør en forskjell. Hvis det betyr mer fukt, bruker jeg gjerne et serum. Hva er en toner og hva gjør den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Apocalypte skrev:

Litt dyr men sverger til denne, gir både glød og fukt.  Prikker litt på huden når den først påføres og lukter deilig. Er på 75 ml og varer lenge, bruker den som nattkrem et par ganger i uka, bruker bare tynt lag. 

På tilbud her.

https://www.bangerhead.no/dermalogica-multivitamin-power-recovery-masque-75ml-no?gclid=Cj0KCQjwtsv7BRCmARIsANu-CQduELm1MI-xvfTDlXG1UU243cJDmxPsXuxfGyFk1RcRn4--SlFPRMQaAtrVEALw_wcB

Takk for tips! Har bare prøvd én krem fra Dermalogica før, muligens i Skin Repair-serien? Hvordan er konsistensen på denne? Har erfaring med at det utgjør en forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Apple- skrev:

Jeg bruker et serum nå (bruker opp det jeg har fra Decrusto), og syns det gjør en forskjell. Hvis det betyr mer fukt, bruker jeg gjerne et serum. Hva er en toner og hva gjør den?

Serumet HA fra The Ordinary vil gi mer fukt hvis det blir brukt riktig. Hudpleie trenger ikke å være dyrt. 

Jeg selv bruker ikke toner utenom når den inneholder en aktiv ingrediens. Bruker selv en toner fra Paulas Choice som inneholder salisylsyre som hjelper på hudormer og akneutsatt hud. For deg vil det nok holde med et bra fukt serum og en god fuktighetskrem som passer din hud. 😊 

Fra før ble toner brukt for å "gjenopprette PH-balansen i huden etter rens", men det er ikke nødvendig så jeg selv synes toner er overflødig med mindre den har en aktiv ingrediens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, Apple- skrev:

Hva gjør disse, og hvorfor er de så viktige? Er de avgjørende for en god krem?

Glykolsyre eksfoliserer huden på overflaten, og er mer skånsom en en tradisjonell skrubb. C-vitamin serum kan blant annet lysne hyperpigmentering. Retinol er et lite vidundermiddel spør du meg, og hjelper mot mange forskjellige hudproblemer: rynker, kviser, blackheads blant annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Glykolsyre eksfoliserer huden på overflaten, og er mer skånsom en en tradisjonell skrubb. C-vitamin serum kan blant annet lysne hyperpigmentering. Retinol er et lite vidundermiddel spør du meg, og hjelper mot mange forskjellige hudproblemer: rynker, kviser, blackheads blant annet. 

Vil forresten ikke si at noen av disse eg avgjørende for en god krem. Fuktighetskrem skal låse inn andre produkter og gi fukt, ikke så mye mer. Spør du meg da. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra beskrivelsen din høres det ut som om du har kombinert normal til tørr hud som også er litt dehydrert og muligens en smule sensitiv? Du nevner ikke hvilke kremer det er du har forsøkt, men en som mange liker veldig godt, er Moisturizing Lotion fra CeraVe, og da tenker jeg på den uten solfaktor. Ser at flere nevner hyaluronserum fra The Ordinary, og det kan være verdt forsøket, men du må kombinere det med en krem, ellers kan du faktisk oppleve å bli tørrere av det. 

Ser også at Paula's Choice er nevnt, det er et merke som jeg også liker veldig godt. Jeg tenker at en av de følgende kan være noe for deg:

https://www.skincity.com/no/paulas-choice/omega-complex-moisturizer-50-ml

https://www.skincity.com/no/paulas-choice/clinical-ultra-rich-moisturizer-60-ml

https://www.skincity.com/no/paulas-choice/clinical-ceramide-enriched-firming-moisturizer-50-ml

Aktive ingredienser som retinol, glykolsyre (og andre syrer) og C-vitamin bidrar til å reparere solskader, forebygge rynker, eksfoliere ("skrubbe") døde hudceller, stimulere hudens kollagenproduksjon og lysne pigmentflekker, bl.a. Den beste effekten av disse virkestoffene får man fra serum, som har en høyere konsentrasjon av de aktive virkestoffene enn en krem har. Man kan f.eks. bruke en krem som først og fremst gir godt med fukt, og så bruke serum i tillegg. 

En hudpleierutine kan f.eks. bestå av:

Morgen:

Rens - c-vitaminserum - hyaluronserum - fuktighetskrem - solbeskyttelse

Kveld:

Rens - syreeksfolering (2-4 kvelder pr uke) /retinol (de kveldene man ikke bruker syre - hyaluronserum - fukthetskrem + ansiktsolje eller en ekstra "rik" nattkrem. Kombinerer man med olje, kan man bruke samme fuktighetskrem om natten som på dagtid.

Jeg vet ikke hva du bruker til å "skrubbe" med, men kan absolutt anbefale å gå over til syreeksfoliering (melkesyre eller glycolsyre) dersom du pr. i dag bruker en fysisk eksfoliering, dvs. en med skrubbekort. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Roci skrev:

Ut fra beskrivelsen din høres det ut som om du har kombinert normal til tørr hud som også er litt dehydrert og muligens en smule sensitiv? Du nevner ikke hvilke kremer det er du har forsøkt, men en som mange liker veldig godt, er Moisturizing Lotion fra CeraVe, og da tenker jeg på den uten solfaktor. Ser at flere nevner hyaluronserum fra The Ordinary, og det kan være verdt forsøket, men du må kombinere det med en krem, ellers kan du faktisk oppleve å bli tørrere av det. 

Ser også at Paula's Choice er nevnt, det er et merke som jeg også liker veldig godt. Jeg tenker at en av de følgende kan være noe for deg:

https://www.skincity.com/no/paulas-choice/omega-complex-moisturizer-50-ml

https://www.skincity.com/no/paulas-choice/clinical-ultra-rich-moisturizer-60-ml

https://www.skincity.com/no/paulas-choice/clinical-ceramide-enriched-firming-moisturizer-50-ml

Aktive ingredienser som retinol, glykolsyre (og andre syrer) og C-vitamin bidrar til å reparere solskader, forebygge rynker, eksfoliere ("skrubbe") døde hudceller, stimulere hudens kollagenproduksjon og lysne pigmentflekker, bl.a. Den beste effekten av disse virkestoffene får man fra serum, som har en høyere konsentrasjon av de aktive virkestoffene enn en krem har. Man kan f.eks. bruke en krem som først og fremst gir godt med fukt, og så bruke serum i tillegg. 

En hudpleierutine kan f.eks. bestå av:

Morgen:

Rens - c-vitaminserum - hyaluronserum - fuktighetskrem - solbeskyttelse

Kveld:

Rens - syreeksfolering (2-4 kvelder pr uke) /retinol (de kveldene man ikke bruker syre - hyaluronserum - fukthetskrem + ansiktsolje eller en ekstra "rik" nattkrem. Kombinerer man med olje, kan man bruke samme fuktighetskrem om natten som på dagtid.

Jeg vet ikke hva du bruker til å "skrubbe" med, men kan absolutt anbefale å gå over til syreeksfoliering (melkesyre eller glycolsyre) dersom du pr. i dag bruker en fysisk eksfoliering, dvs. en med skrubbekort. 

Wow, tusen takk for utfyllende svar!

CeraVe har jeg prøvd, gjorde ingenting for huden min (altså, bokstavlig talt som å ha på ingenting).

Av de tre kremene du anbefaler fra Paula's Choice, hvilket gir mest fukt?

Jeg bruker faktisk finkornet sukker til å skrubbe med, det er det beste jeg har brukt (og bra for miljøet :nigo: ). Har du noen anbefalinger på produkt på syreeksfoliering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...