Gå til innhold

Skatt på bankinnskudd / sparing.

Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker

Renten er idag historisk lav, og så lav at det overhode ikkje er lønt å plassere penger på sparing/ høgrente konto.   Først må ein betale renter av utbytte, og når ein legge prisstigningen til grunn så er det reint tap.     Forutsetningen for at bankene skal ha noe å låne ut så er de vel avhengi av at noen setter penger inn i banken også skulle ein tru. ?

Vel, ein burde kanskje bare tatt ut alle sparepengene og dem til forbruk, og m.a. invistert dem på kjøp av bolig, men ville igjenn føre til ytterligere økning / press på boligprisene.     De ferreste kjøper vel noe de ikkje har bruk for bare for å unngå prisvekst, og bli kvitt pengene i  banken.     Kanskje har tiden forlengst rent ut da det var lønnsomt å spare, men heller legge pengene under madrassen eller i ein safe, men  det handler igjenn om ein sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym Bruker
2 timer siden, Annekkk skrev:

Det er derfor man investerer i fond/aksjer.

Ja, skjønner det !    Men,  det bør vel ikkje vera slik at alle skal bli tvunget til å spare i fond / akjser ?    Det er slettes ikkje alle som har noen ærfaring med det, og ønsker å ha en mer forutsigbar sparing.    Mange eldre som fortsatt velger banksparing, og så får heller de som velger fond / aksjer velge det.

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym Bruker skrev:

og så lav at det overhode ikkje er lønt å plassere penger på sparing/ høgrente konto. 

Jeg har 2.05% på høyrentekontoen min, hva har du? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
13 minutter siden, AndreasBR skrev:

Hvilken bank?    Hadde tilsvarende rente hos Santanger, men fått beskjed om at den blir satt ned til 1,35 %.  Innskuddsrenten er blitt så lav nå at det er nesten ingen fortjeneste på å ha penger på høgrente.   

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym Bruker skrev:

Hvilken bank?    Hadde tilsvarende rente hos Santanger, men fått beskjed om at den blir satt ned til 1,35 %.  Innskuddsrenten er blitt så lav nå at det er nesten ingen fortjeneste på å ha penger på høgrente.   

Jeg flyttet pengene over til mybank. Nye kunder vil ikke få 2.05% der da, jeg beholdt det som følge av eksisterende kunde. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AndreasBR skrev:

Må du binde pengene dine for å få såpass rente i disse dager? Jeg er en av de som sitter med pengene i banken til dårlig rente... Husker ikke renta, men kan få mer om jeg binder pengene. Har DnB og de hit som kjent ikke ved dørene 😊

Anonymkode: b5304...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Jeg flyttet pengene over til mybank. Nye kunder vil ikke få 2.05% der da, jeg beholdt det som følge av eksisterende kunde. 

Bra at banken tar  vare på gamle  sparekunder, men sålenge tilbudet ikkje gjelder nye kunder så får vel banken heller ikkje tilført nye kunder.    Tidligere var det en slags skreven regel  å ha eit  godt kundeforhold til sin bank ettersom det m.a handlet om tillit, men slik er det ikkje lenger.    Idag handler det meste om økonomi, og ingenting annet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må du binde pengene dine for å få såpass rente i disse dager? Jeg er en av de som sitter med pengene i banken til dårlig rente... Husker ikke renta, men kan få mer om jeg binder pengene. Har DnB og de hit som kjent ikke ved dørene 😊

Ein kan få bedre rente om ein binder renta for 3-5 år.    Det å binde renta såpass langt frem i tid  tar eg ikkje sjansen på.    Fastpris på strøm er også historisk lav fortiden, men lønner seg nok ikkje å inngå fastpris fortiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vekket meg litt opp og sjekket renta på høyrentekontoen min og den var på 0,15 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdensøkonomien er egentlig rævkjørt og lever på overtid, det er ikke reelle sparealternativer utenom bolig og aksjemarkedet. Alt annet jeg vet om gir negativ/flat reell formueutvikling over tid. Kombinert med at mange fortsatt er redd for spesielt aksjemarkedet, vil de aldri bli noe særlig rikere heller: bankinskuddene deres taper seg år etter år. 

Noen som vet hva reell inflasjon er i Noreg? Tipper det er høyere enn 3% 

Anonymkode: 66163...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Renten er idag historisk lav, og så lav at det overhode ikkje er lønt å plassere penger på sparing/ høgrente konto.   Først må ein betale renter av utbytte, og når ein legge prisstigningen til grunn så er det reint tap.     Forutsetningen for at bankene skal ha noe å låne ut så er de vel avhengi av at noen setter penger inn i banken også skulle ein tru. ?

Vel, ein burde kanskje bare tatt ut alle sparepengene og dem til forbruk, og m.a. invistert dem på kjøp av bolig, men ville igjenn føre til ytterligere økning / press på boligprisene.     De ferreste kjøper vel noe de ikkje har bruk for bare for å unngå prisvekst, og bli kvitt pengene i  banken.     Kanskje har tiden forlengst rent ut da det var lønnsomt å spare, men heller legge pengene under madrassen eller i ein safe, men  det handler igjenn om ein sikkerhet.

Nei. Penger blir i dag skapt i det lånet tas opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Buldre skrev:

Nei. Penger blir i dag skapt i det lånet tas opp. 

Jo. De må ha en viss sum stående på konto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inflasjonen var 2,2 % i 2019. Bluestep har rente rundt 2 % uten binding. Så når en tar hensyn til skatten, så er det et tapsprosjekt ja. Uansett er det greit å følge med på Finansportalen om man foretrekker å spare på høyrentekonto.

Fondsspating er mest velegnet for langtidssparing, og kjøper man aksjer, må man være forberedt på tap.

Investering i fast eiendom krever også innsats med vedlikehold, utleie etc.

Så her må man tenke gjennom hvor likvide man ønsker midlene skal være, hva man kan akseptere av risiko, og hvor mye innsats man har overskudd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Jo. De må ha en viss sum stående på konto. 

Nei. At bankene er pålagt å ha en motsyklisk kapitalbuffer endrer ikke dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Buldre skrev:

Nei. At bankene er pålagt å ha en motsyklisk kapitalbuffer endrer ikke dette. 

Endrer ikke hva? Har aldri påstått at penger ikke skapes ut av intet. (Noe de har gjort i laaang tid) 
Men de må ha en viss kapital.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Boetica said:

Inflasjonen var 2,2 % i 2019. Bluestep har rente rundt 2 % uten binding. Så når en tar hensyn til skatten, så er det et tapsprosjekt ja. Uansett er det greit å følge med på Finansportalen om man foretrekker å spare på høyrentekonto.

Bluestep har satt ned til 1,2. Så snart spiser formuesskatt alene opp hele renta. 

Anonymkode: e7092...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bluestep har satt ned til 1,2. Så snart spiser formuesskatt alene opp hele renta. 

Anonymkode: e7092...402

Nei. Sparekonto pluss har 1,75 og sparekonto flex har 2 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Annekkk skrev:

Det er derfor man investerer i fond/aksjer.

Problemet er at alle sparer i aksjer. For mange kjøpere skaper kunstige priser og store problemer...

Anonymkode: 243e8...e7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...