Gå til innhold

Snørr i baarnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så langt trodd at det ikke var tillatt for barn med snørr og forkjølelsessymptomer å gå barnehage. Men der tok jeg veldig feil.
Jeg har barnebarn i den mest utsatte byen som går både i barnehage og skole. 
Begge barna i barnehagen viste tydelig tegn på forkjølelse i uken før høstferien. På slutten av uken begynte også skolebarnet å bli forkjølet. 
Likevel kunne altså disse barna få gå i barnehagen. Svigerdatteren min sa at alle ungene var snørrete i den barnehagen de gikk på.

Det ene barnet ble verre og begynte å hoste stygt, jeg mente de burde teste barnet. De ringe koronatelefonen som da det ikke var nødvendig?

Dere som har unger i barnehage er det virkelig slik, er dette vanlig praksis?

Anonymkode: afc25...f4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig merkelig ut.. Her er de «strenge» på forkjølelse, men om barnet har slitt med snørrete nese (før korona) så går det greit så lenge barnet ikke har hoste. 

Skrevet

Hos oss kan man ikke komme med nyoppståtte symptomer, hverken snørr eller hoste. 
Da må de bli hjemme og se Ann situasjonen et par dager, før de kan komme tilbake til barnehagen dersom symptomene er stabile, eller avtagende

Anonymkode: 3350e...bee

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss kan man ikke komme med nyoppståtte symptomer, hverken snørr eller hoste. 
Da må de bli hjemme og se Ann situasjonen et par dager, før de kan komme tilbake til barnehagen dersom symptomene er stabile, eller avtagende

Anonymkode: 3350e...bee

Sånn gjør vi det i barnehagen jeg jobber også 😊

• Liker 1
Skrevet

Var utplassert i en barnehage gjennom skolen, og der tok de snørr papir runde på alle barna. Altså, de tok et papir, tørket ene ungen, gikk til neste unge og brukte det samme papiret!! De kunne bruke det samma papiret på 5 unger. Jeg ble helt sjokkert. Dette var i 2010. Håper for Guds skyld de har fått bedre rutiner nå.... 

Jeg har ikke barn selv, men jeg har en mistanke at de ikke er så stenge i barnehage, siden ungene ofte er snørrete... og jeg tror ikke de ser på det lønnsomt å sende hjem alle unger med snørr. jeg selv mener alle unger med forkjølelse symptomer burde bli testet i disse dager

Anonymkode: 3ca04...b01

Skrevet

Snørr er ikke symptom på korona. :)

Anonymkode: 0b7bc...332

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snørr er ikke symptom på korona. :)

Anonymkode: 0b7bc...332

Hvorfor sier de da at barn som snørrer ikke skal i barnehage? ( selv om det tydeligvis ikke blir overholdt) Det er ikke uvanlig at korona begynner med forkjølelse symptomer.

Ts

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier de da at barn som snørrer ikke skal i barnehage? ( selv om det tydeligvis ikke blir overholdt) Det er ikke uvanlig at korona begynner med forkjølelse symptomer.

Ts

De sier ikke det nå, det var før sommeren. 

Anonymkode: 9d489...25a

• Liker 1
Skrevet

Smitteveilederen er tydelig på at snørr hos barn er helt ok i barnehagen. Ved nyoppstått sykdom skal barnet holdes hjemme, men om allmenntilstanden ellers er god, kan barna være i barnehagen selv om de er snørrete. Om man er i tvil, kan man selv lese smitteveilederen for skole og barnehage, og alle skoler og barnehager sender ut smitteveilederen til foreldrene også. 

Utfordringen for oss som jobber i barnehage, er å hele tiden vurdere symptomer hos barna. Vi er ikke medisinsk personell, og det er vanskelig å vite hvor grensen skal gå. Da er det bedre at foreldrene faktisk holder barna hjemme en dag eller to ved nyoppstått luftveisinfeksjon, så er vi tryggere med tanke på smitte.

• Liker 1
Skrevet

Dytt

Anonymkode: d891c...c46

Skrevet

Snørrete unger i bhg er ok, så lenge det er blankt og barnet ikke har andre symptomer og formen er fin. Minste vår var i bhg hele forrige uke med litt snør, det er ganske typisk for småbarn, når de i tillegg får tenner så kan det renne litt ekstra. Han har ikke smittet storebroren på 3,5 år med dette snørret. 

Skrevet
On 9/29/2020 at 2:34 PM, AnonymBruker said:

Ts

Hvem sier det?  Ikke myndighetene iallfall 

Anonymkode: 672a6...dab

Skrevet
6 timer siden, SusanneLorentze skrev:

Snørrete unger i bhg er ok, så lenge det er blankt og barnet ikke har andre symptomer og formen er fin. Minste vår var i bhg hele forrige uke med litt snør, det er ganske typisk for småbarn, når de i tillegg får tenner så kan det renne litt ekstra. Han har ikke smittet storebroren på 3,5 år med dette snørret. 

Fargen på snørret skal ifølge veilederen ikke ha noe å si. Det som er avgjørende er om det er nyoppstått eller restsymptomer, og barnets allmenntilstand ellers. 

Anonymkode: c0b68...99d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...