AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 Hvor gammel mener dere barnet må være før det er forsvarlig å reise på ferie uten barnet i en ukes tid? Anonymkode: 87286...28a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Oi, her er det individuelle føringer😀 Personlig tror jeg barn fint klarer seg en uke uten mamma når det nærmer seg året og har en tilstedeværende far fra dag 1. Men jeg tror mange kvinner vil føle ett ubehag ved å være borte så lenge, om man ikke har vært litt bortreist i kortere perioder tidligere. Jeg har en på 16 mnd, men hadde ikke orket å være borte en uke. Kall meg gjerne narsistisk, men jeg innbiller meg at barnet vil gå rundt og lete etter mammaen sin❤ Her vil du få mange ulike svar! Hvor gammelt er barnet? Det er jo litt forskjell om det er en feriereise, eller om det er veldig nødvendig iht jobb osv. Anonymkode: 35fbd...86c 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 Jeg mener ikke det på noe tidspunkt er uforsvarlig å reise fra et barn en uke. Det går bra, barnet tåler det selv om det kan være krevende der og da. Dessuten vil et spedbarn reagere mindre enn en baby i verste tilknytningsfasen rundt 8-10 måneder, så å sette en nedre aldersgrense går jo ikke. Men jeg hadde ikke selv ønsket det før barnet var ganske stort. Jeg var uten førstemann en uke da hun var halvannet år, da var hun med den andre forelderen - det var en lang uke for meg, og hun reagerte også negativt på det. Anonymkode: b8043...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 Skal både mor og far reise vekk, eller bare den ene? Hvem skal passe barnet? Har barnet søsken? Mange slike ting passer inn. Anonymkode: 3c9f3...c6b 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 Glemte å presisere det, men mener når det er greit at begge foreldrene reiser fra barnet og barnet passes av besteforeldre eller onkler/tanter. Anonymkode: 87286...28a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #6 Skrevet 29. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glemte å presisere det, men mener når det er greit at begge foreldrene reiser fra barnet og barnet passes av besteforeldre eller onkler/tanter. Anonymkode: 87286...28a Det spørs jo på hvor godt barna kjenner de som skal passe. Om barna ikke kjenner barnevakten særlig godt, vil mitt svar være at det aldri passer å forlate barna i en hel uke. Om barna kjenner barnevakten godt, ville jeg kanskje sagt at det går greit når minstemann er tre år. Anonymkode: 3c9f3...c6b 6
Kenelz Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 Så lenge barnet kjenner seg trygg på noen andre og ikke er «avhengig» av mor og far så tenker jeg at det går greit 😊 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 1 minutt siden, Kenelz skrev: Så lenge barnet kjenner seg trygg på noen andre og ikke er «avhengig» av mor og far så tenker jeg at det går greit 😊 Hvis en ettåring er så «trygg» på andre enn mor og far at foreldrene kan forlate barnet i en hel uke, så ville jeg vært bekymret. Da er neppe disse foreldrene gode omsorgspersoner. Anonymkode: 3c9f3...c6b 8
Kenelz Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis en ettåring er så «trygg» på andre enn mor og far at foreldrene kan forlate barnet i en hel uke, så ville jeg vært bekymret. Da er neppe disse foreldrene gode omsorgspersoner. Anonymkode: 3c9f3...c6b Latterlig konklusjon, barn er forskjellige. Min bror var for eksempel super avhengig av foreldrene mine mens jeg kunne ikke ha brydd meg mindre. Begge to er tatt godt vare på av foreldrene og er like glad i dem begge to. 10
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #10 Skrevet 29. september 2020 Jeg ville ikke ha reist på ferie en uke uten barnet, i hvert fall ikke sammen med faren. En kjærestehelg kanskje ja, men ferier tar vi sammen. Anonymkode: f27ae...116 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #11 Skrevet 29. september 2020 Hvorfor skal man egentlig reise fra barna sine en uke? Anonymkode: 844ae...03d 12
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #12 Skrevet 29. september 2020 Min var akkurat fylt 5 år når han reiste på ferie til besteforeldre i litt over en uke. Lillesøsteren skal nå sammen med storebror på ferie til besteforeldrene en uke og hun fylte 4 nettopp. Så hun har trygghet med å ha han med hjemmefra. Så ja det kommer an på familieforhold og også andre faktorer om man skal reise bort. En uke kan være veldig lenge om man savner foreldrene innmari for et lite barn. Men om det oppstår now akkurat som sykehusopphold osv så er terskelen lavere for å være borte fra foreldrene, men er ferie som er svært frivillig bør unngås de første årene med mindre det er svært tungtveiende grunner til det. Anonymkode: 4d328...2d9 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #13 Skrevet 29. september 2020 Det kommer an på årsak til at mor er borte en uke. Barnet vil jo tåle det/overleve uansett alder sålenge primærbehov blir ivaretatt. Men nå synes ikke jeg man skal drive å teste hvor mye et barn tåler. Hva er forøvrig kriteriet for når man sier et barn ikje tålte det? Litt tilknytningsforstyrrelse/redd, eller ødelagt psyke? Tommelfingerregel er vel du kan være like lenge borte som barnets alder. 1 mnd = 1 time. 8 mnd = 8 timer. 3 år = 3 dager. Den synes jeg høres ok ut. Jeg var selv borte fra et av barna på 13 mnd i en helg, som yngste. Neste helgetur var vel minste 3 år. Jo sterkere årsak, jo mer kan man pushe grenser for hva barnet skal tåle, synes jeg. Mor skal opereres, da må det bli sånn. Mor skal feste i Ayia Napa - not so much. Anonymkode: e5143...9c4 12
Marisana Skrevet 29. september 2020 #14 Skrevet 29. september 2020 Min blir to år nå i desember, og jeg hadde ikke klart ei uke borte fra henne. Ei helg går fint, men jeg kjenner veldig på at jeg savner henne når søndagen kommer, og da vil jeg ha henne hjem jeg tror faktisk ikke det ville gått bra for henne heller med ei uke, selv ikke med mormora si som er den personen hun er tryggest på etter meg og far. Men det er jo forskjell fra barn til barn, så ingen fasit her. 3
~white lady~ Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 Det kommer an på barnets alder, modenhet, hvem som skal passe barnet og hvor mye kontakt man kan ha med barnet mens man er bortreist. Jeg personlig ville ikke dratt på ferie ei ukes tid om barnet er i bhg alder. 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #16 Skrevet 29. september 2020 Aldri eller hvertfall ikke før 10 år Anonymkode: b9469...44d 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #17 Skrevet 29. september 2020 Jeg tror det er mye som spiller inn, hvor gammel er barnet, hvem skal passe, kan man ha kontakt den tiden en reiser bort osv.. Personlig hadde ikke jeg reist før hun er minst 10 år jeg må snakke med henne hver dag. Anonymkode: 76a50...887 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #18 Skrevet 29. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis en ettåring er så «trygg» på andre enn mor og far at foreldrene kan forlate barnet i en hel uke, så ville jeg vært bekymret. Da er neppe disse foreldrene gode omsorgspersoner. Anonymkode: 3c9f3...c6b For en ting å si. Her vokser småen opp i tomannsbolig med sine besteforeldre som nabo. Siden fødsel har hun vært daglig med besteforeldre, klart hun da er like trygg på de som oss foreldre. Synes det er mer trist at dere tydeligvis ikke har trygge nok omsorgspersoner rundt dere. Stakkars barn som må vokse opp i slike hjem. Anonymkode: b41a5...2a8 9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #19 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en ting å si. Her vokser småen opp i tomannsbolig med sine besteforeldre som nabo. Siden fødsel har hun vært daglig med besteforeldre, klart hun da er like trygg på de som oss foreldre. Synes det er mer trist at dere tydeligvis ikke har trygge nok omsorgspersoner rundt dere. Stakkars barn som må vokse opp i slike hjem. Anonymkode: b41a5...2a8 Herregud , har da ingenting med det å gjøre. Men å dra fra barn en hel uke er ikke bra Anonymkode: b9469...44d 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #20 Skrevet 29. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Herregud , har da ingenting med det å gjøre. Men å dra fra barn en hel uke er ikke bra Anonymkode: b9469...44d Hvorfor skulle det være et problem? Verre å plassere en ettåring i barnehage. Anonymkode: b41a5...2a8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå