AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 Noen som har noen tips mot tett nese/hovne slimhinner som ikke er å bruke otrivin og lignende? Føler ikke saltvann hjelper heller... Anonymkode: 729b1...a13 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Jeg har en mentol-stick som jeg tar et godt nesedrag av når jeg kjenner at det tetter seg til i nesen og bihulene. Den hjelper meg også litt om jeg kjenner et begynnende migreneanfall. Anonymkode: f82bc...052 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en mentol-stick som jeg tar et godt nesedrag av når jeg kjenner at det tetter seg til i nesen og bihulene. Den hjelper meg også litt om jeg kjenner et begynnende migreneanfall. Anonymkode: f82bc...052 Puster inn? Eller er det noe du smører med? Hva slags stick er det? Jeg bar. Fukt litt mentholatum salve før, men lit ymse hvor mye den hjelper egentlig. Anonymkode: 729b1...a13 1
rosemarin Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 (endret) . Endret 1. oktober 2020 av rosemarin
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 Plages veldig med dette. Føles som at det er tett/hovent langt inni nesa, på et punkt mellom nesa-øre og halsen, klarer ikke finne ut helt hvor det føles tett. Er ikke konstant,men varierer veldig gjennom dagen og fra dag til dag, og bytter side. Innimellom får jeg ut en del snørr, andre ganger er det ikke snørr (som jeg kan finne hvertfall), men bare føles som det er «tett» mellom halsen og nesa slik at det blir dårligere luftpassasje når puster med nesa. er veldig irriterende og slitsomt. Ofte «hjelper» det å tøye massere nakken, kjeven, ansiktet osv. Eller være i bevegelse. Føles litt som at det påvirker muskler i nakken skuldrene Og også nedover langs halsen og ned over brystet mot mellomgulvet osv. Er veldig stram i mellomgulvet og føler det er stramt der Når jeg puster. emulig er det motsatt, at jeg når det er tett puster annerledes eller anstrenger meg mer for å puste og dermed blir pustemuskler og annet påvirket, men det rare er jo at det føles litt som at ting noen ganger løsner eller åpner seg litt når jeg trykker på punkter der eller masserer og tøyer osv. Men Andre ganger ikke hjelper det ikke da, Plutselig kan det åpne seg og være åpnere en liten stund, og så tetter det seg igjen. noen ganger hjelper der å pirke opp/ ut buser som sitter fast ulike plasser nesa, snørra som kommer ut når det er snørr er varierende, som oftest blank, men innimellom litt tjukkere og er hvit/smågul. Men ikke sånn mørk gul infeksjonsaktig, bruker som sagt ikke otrivin lenger. Og føler at saltvann hjelper dårlig. Noen ganger funker det litt, men ofte blir det bare tettere igjen etterpå. så dette er litt rart og komplisert. Føler jeg hadde dårlig effekt av kortisonspray når jeg brukte dette i sommer, var egentlig tettere enn noen gang da. haha. Noen med lignende erfaringer eller tips? lurer spesielt på om noen har erfaringer med hovne nesemuslinger og om det kan være relevant her.. har fått vite at de har vært hovne før, men vet ikke om dette påvirker snørrproduksjon eller om det kan variere slik. Anonymkode: 729b1...a13 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Plages veldig med dette. Føles som at det er tett/hovent langt inni nesa, på et punkt mellom nesa-øre og halsen, klarer ikke finne ut helt hvor det føles tett. Er ikke konstant,men varierer veldig gjennom dagen og fra dag til dag, og bytter side. Innimellom får jeg ut en del snørr, andre ganger er det ikke snørr (som jeg kan finne hvertfall), men bare føles som det er «tett» mellom halsen og nesa slik at det blir dårligere luftpassasje når puster med nesa. er veldig irriterende og slitsomt. Ofte «hjelper» det å tøye massere nakken, kjeven, ansiktet osv. Eller være i bevegelse. Føles litt som at det påvirker muskler i nakken skuldrene Og også nedover langs halsen og ned over brystet mot mellomgulvet osv. Er veldig stram i mellomgulvet og føler det er stramt der Når jeg puster. emulig er det motsatt, at jeg når det er tett puster annerledes eller anstrenger meg mer for å puste og dermed blir pustemuskler og annet påvirket, men det rare er jo at det føles litt som at ting noen ganger løsner eller åpner seg litt når jeg trykker på punkter der eller masserer og tøyer osv. Men Andre ganger ikke hjelper det ikke da, Plutselig kan det åpne seg og være åpnere en liten stund, og så tetter det seg igjen. noen ganger hjelper der å pirke opp/ ut buser som sitter fast ulike plasser nesa, snørra som kommer ut når det er snørr er varierende, som oftest blank, men innimellom litt tjukkere og er hvit/smågul. Men ikke sånn mørk gul infeksjonsaktig, bruker som sagt ikke otrivin lenger. Og føler at saltvann hjelper dårlig. Noen ganger funker det litt, men ofte blir det bare tettere igjen etterpå. så dette er litt rart og komplisert. Føler jeg hadde dårlig effekt av kortisonspray når jeg brukte dette i sommer, var egentlig tettere enn noen gang da. haha. Noen med lignende erfaringer eller tips? lurer spesielt på om noen har erfaringer med hovne nesemuslinger og om det kan være relevant her.. har fått vite at de har vært hovne før, men vet ikke om dette påvirker snørrproduksjon eller om det kan variere slik. Anonymkode: 729b1...a13 Har du halsbrann? Kan være stille reflux. Men jeg ville oppsøkt lege hvis det har vart en stund. Anonymkode: bb002...958 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du halsbrann? Kan være stille reflux. Men jeg ville oppsøkt lege hvis det har vart en stund. Anonymkode: bb002...958 Kan stille refluks gi slike plager i nesa? har Slitt en del med halsbrann tidligare og faktisk også etterhvert stille refluks, men da mest med mer luft og astma/slimprobldmatikk som har gått over. Så trodde refluksen da også var bedre. Men kanskje den fortatt er der da? Anonymkode: 729b1...a13 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #8 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg skal til gastroskopi for å undersøke om jeg har reflux/stille reflux. Mine plager varierer veldig, mye slim, tett nese/rennende nese, vondt i halsen, tett i ørene. Astmalignende plager. At du strever med pust/luftveier kan jo gi muskelplager i overkroppen. Jeg vet ikke om plagene du beskriver kan være reflux, men når dette har vært et problem for deg tidligere så kan det jo være noe i det. Anonymkode: bb002...958 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #9 Skrevet 2. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal til gastroskopi for å undersøke om jeg har reflux/stille reflux. Mine plager varierer veldig, mye slim, tett nese/rennende nese, vondt i halsen, tett i ørene. Astmalignende plager. At du strever med pust/luftveier kan jo gi muskelplager i overkroppen. Jeg vet ikke om plagene du beskriver kan være reflux, men når dette har vært et problem for deg tidligere så kan det jo være noe i det. Anonymkode: bb002...958 Ja. Men plagene jeg hadde tidligere var mye mer typiske for stille refluks, dvs mer astmaaktige, slim og tett i hals/bryst og mye følelsen sv luft som skulle opp osv. nå er det mest nesa eller hvertfall høyere opp. Så spørsmålet er om det er vanlig eller relevant for stille refluks. Finner ikke så mye info om det, annet enn at man kan få «bihule» plager. Men litt rart og ha bare det og ikke problemer lenger ned i systemet, når syren strengt tatt kommer nedenfra?😜 Anonymkode: 729b1...a13 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #10 Skrevet 3. oktober 2020 Hadde håpet på flere med lignende plager, men ser dårlig ut🧐😝 Anonymkode: 729b1...a13
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #11 Skrevet 12. oktober 2020 Er det noen som har erfaring med å svi bort nesemuslingene? Kan det være relevant? Anonymkode: 729b1...a13
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #12 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg kan ikke bruke Otrivin, pga tidligere avhengighet. Nå bruker jeg kun Awamys, som jeg får på resept. Anonymkode: 7a260...6a5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #13 Skrevet 13. oktober 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke bruke Otrivin, pga tidligere avhengighet. Nå bruker jeg kun Awamys, som jeg får på resept. Anonymkode: 7a260...6a5 Men jeg blir ikke noe bedre av kortisonspray. tror jeg har vært sånn jeg er nå alltid, men har vært bedre av det pga otrivin. Men nå har jeg klart å slutte fordi jeg vet det ikke er bra. Så da er jo spørsmålet hva man kan gjøre med det. Derfor jeg lurer på dette med nesemuslingene. Om noen har vært borti det? Og om det i tillegg til å være hovent kan gi økt snørrproduksjon.. Anonymkode: 729b1...a13
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #14 Skrevet 13. oktober 2020 På 12.10.2020 den 7.40, AnonymBruker skrev: Er det noen som har erfaring med å svi bort nesemuslingene? Kan det være relevant? Anonymkode: 729b1...a13 Jeg har gjort det. Etter mange års misbruk av otrivin ol. Det hjalp veldig, men er ikke helt bra og fremdeles avhengig av nesespray dessverre. Men absolutt å anbefale om du produserer mye slim fra nesen som igjen gjør nesen tett. Anonymkode: cd6f0...bc8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #15 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg har forsøkt å slutte med hjelp av en ukes kur med kortison (tabletter). Jeg klarte det faktisk og bruker nå mest saltvannsspray, men det krever viljestyrke. Bruker innimellom otrivin ol. men er mye bedre enn tidligere. Anonymkode: cd6f0...bc8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #16 Skrevet 13. oktober 2020 Er det faktisk tett og hovent da? Eller har du blitt avhengig av den enormt åpne følelsen som nesespray gir, og tror det er normalen? Merker på meg selv hvor kunstig åpent og egentlig ekkelt det er (for meg som ikke er vant til det) de gangene jeg har tatt nesespray på bare litt tett/rennende nese når jeg er forkjøla. Det kjennes jo ut som det er to åpne motorvei-rør ned i halsen! Anonymkode: e74bf...ac0
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #17 Skrevet 13. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det faktisk tett og hovent da? Eller har du blitt avhengig av den enormt åpne følelsen som nesespray gir, og tror det er normalen? Merker på meg selv hvor kunstig åpent og egentlig ekkelt det er (for meg som ikke er vant til det) de gangene jeg har tatt nesespray på bare litt tett/rennende nese når jeg er forkjøla. Det kjennes jo ut som det er to åpne motorvei-rør ned i halsen! Anonymkode: e74bf...ac0 Mulig det påvirker følelsen selvsagt. men har tidligere ved ØNH undersøkelse fått vite at jeg hadde hovne muslinger( men vet ikke om de er det nå, eller hva slags følelse det gir), og er snørrete også, en del buser osv Anonymkode: 729b1...a13
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #18 Skrevet 13. oktober 2020 ..og det er åpnere innimellom, så da det er jo tett. og skal vel ikke være sånn at man må «streve» for å puste inn av nesen? Anonymkode: 729b1...a13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå