Gå til innhold

Min teori om spontanabort statistikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på en tabell som viser risikoen for spontanabort for hver dag i svangerskapet. F.eks uke 5 dag 2 er det 18.3 % , mens uke 7 dag 6 dager er det 6%. Men jeg begynte å tenke at innenfor her må det jo eksistere store individuelle forskjeller. Og jeg tror at kvinner med utfordringer knyttet til syklusene sine har større sannsynlighet for SA og trekker snittet opp. Fordi:  Mange av dem har PCOS, har ikke EL og trenger medisiner for å få EL, har lange sykluser og slipper egg litt vilkårlig. Og siden SA i de fleste tilfellene er kroppen som kaster ut et egg som ikke er bra eller "liv laga", så tenker jeg: Risikoen for SA er mye større dersom du har uforutsigbare sykluser eller kroppen trenger medisiner for å slippe egg. Fordi, sannsynligheten for at det egget som da endelig slippes er bra nok og "liv laga" er ikke like bra som at eggene til en kvinne med regelmessige sykluser som har EL hver mnd er "liv laga". De sier jo også at kvinner med feks PCOS har høyere risk for spontanabort. Og jeg syns jeg ser det ofte her inne at kvinner som har gått på medisiner for å få EL eller slipper egg sjeldent og har opplevd noen SA eller MA. Mens de som blir gravid på første syklus, slipper egg hver mnd og på antatt tidspunkt opplever dette sjeldnere. Og det vil jo og være logisk at kvinner med regelmessige sykluser har sterkere og bedre egg? 

Bare for å oppklare, jeg har selv hatt to SA. Jeg har ikke regelmessige sykluser. Dette er bare en generell tanke. Jeg forstår at mange blir gravide og ikke opplever SA med utfordrende sykluser og at kvinner med regelmessige kan oppleve SA. Så trenger ikke skrive anekdoter. 

Men jeg syns det er interessant fordi jeg lurer på om ikke det fins en god del variasjon innenfor SA statistikken. Jeg tror ikke at jeg som har uregelmessige sykluser og flere SA bak meg har like gode odds som en med regelmessige sykluser. 

Anonymkode: fcfb7...f2e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regelmessig som en klokke og opplevd SA. Men kan jo være noe i det du sier

Anonymkode: b3f25...a5c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder spiller også mye inn.

"Risikoen for at et svangerskap endte i spontanabort var 12,8 prosent, det vil si om lag ett av åtte svangerskap.

Andelen svangerskap som endte i spontanabort, var lavest blant kvinner mellom 25 og 29 år (10 prosent), og økte kraftig etter 30 års alder. Blant kvinner som var 45 år og eldre, endte 53 prosent av svangerskapene med spontanabort."

Kilde: https://www.fhi.no/nyheter/2019/risikoen-for-spontanabort-er-sterkt-knyttet-til-mors-alder-og-svangerskapsh/

Anonymkode: b6d4a...02b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har og helt regelmessige sykluser men fikk SA første graviditet. 

Anonymkode: 61fac...151

Ja, men det er en anekdote. Uansett om dette stemmer eller ikke vil det alltid være masse individuell variasjon og unntak fra regelen. Men i gjennomsnitt vil kanskje folk som ikke slipper egg enkelt vs de med regelmessige syklus oppleve flere SA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alder spiller også mye inn.

"Risikoen for at et svangerskap endte i spontanabort var 12,8 prosent, det vil si om lag ett av åtte svangerskap.

Andelen svangerskap som endte i spontanabort, var lavest blant kvinner mellom 25 og 29 år (10 prosent), og økte kraftig etter 30 års alder. Blant kvinner som var 45 år og eldre, endte 53 prosent av svangerskapene med spontanabort."

Kilde: https://www.fhi.no/nyheter/2019/risikoen-for-spontanabort-er-sterkt-knyttet-til-mors-alder-og-svangerskapsh/

Anonymkode: b6d4a...02b

Interessant Ja, alder er tydeligvis og en viktig faktor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du har rett, selv om det selvfølgelig blir anekdotisk fra min side når jeg tenker over meg selv og de jeg kjenner. Alder har selvfølgelig også en innvirkning her, siden eggene blir dårligere med årene. Husk også at når første mens kommer, har innvirkning på fruktbarhet og hvor lenge man kan bli gravid, og at hormonprevensjon har en langtidseffekt som mange gjerne vil benekte.

Jeg har regelmessig mens som kom sent (16), har aldri gått på hormonprevensjon og blir veldig lett gravid. Aldri mistet. Heldig, selvsagt, men har også vært veldig bevisst på valgene jeg tok. Har venninner som har det likt. De kvinnene jeg vet over 30 som har gått mange år med spiral, p-piller osv er også de som sliter mest, mister og må ha mer hjelp. Leit, men sant.

Anonymkode: 25bcf...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pcos favner jo veldig bredt, hvor du kan ha kvinner som sliter med overvekt i tillegg til cystiske eggstokker hvor ja - de vil ha større fare for å abortere. Dette i hovedsak grunnet overvekten, ikke pcos. 

Alder og overvekt er faktorer vi vet gir forhøyet fare for abort.

Jeg har pco (ikke med overvekt), men ustabile sykluser og lang bruk av p-piller bak meg. Jeg måtte ha hormonstøtte i form av piller for å få eggløsning, som da sannsynligvis ble min første på 15 år, hvor jeg ble gravid på første forsøk. 

Jeg tenkte også som deg, at jeg hadde forhøyet risiko for SA, også på grunn av pillene, hvor gynekolog sa at de i mange andre land skriver ut disse hjelpemidlene ikke bare til kvinner som ikke har syklus, men også til de med gjentakende SA, nettopp fordi medisinene også hadde heldig effekt på eggkvalitet. Dette er ikke praksis i Norge, men det gjøres altså. 

Håper ikke dette blir tolket som en anekdote, for jeg synes refleksjonen er interessant og har selv stilt de samme spørsmålene. 

Anonymkode: 2599e...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting som gir økt sannsynlighet for spontan abort/MA. Feks :

- pco/pcos

- overvekt. Jo mer overvekt jo høyere risiko

- alderen på kvinnen

- antall spontan aborter før. Jo flere ganger mistet, jo høyere risiko for å miste igjen.

- diabetes. Spes hvis blodsukkeret ikke er godt nok regulert.

- røyking/snusing. Her kan det også være mange tilfeller av at kvinnen har brukt før hun visste om graviditeten/ ikke vet. 

- store mengder av alkohol

- narkotika

...

jo flere risiko faktorer du har, jo høyere risiko for å miste. Samtidig er det oftest ikke faktorer hos mor som har skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2020 den 14.24, AnonymBruker skrev:

Må se på fars alder også (mutasjonsrisiko)

Anonymkode: 4f447...3ef

Ja, det ser ut som om fars alder sånn stort sett hele tiden blir glemt, når dna fragmentering og genfeil hos de står for 50% av aborter. De siste 2-3 årene har det blitt grundigere forskning av sperm og hvor mye den egentlig har å si for en fullverdig graviditet.

Anonymkode: 50f41...5f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.9.2020 den 12.53, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett på en tabell som viser risikoen for spontanabort for hver dag i svangerskapet. F.eks uke 5 dag 2 er det 18.3 % , mens uke 7 dag 6 dager er det 6%. Men jeg begynte å tenke at innenfor her må det jo eksistere store individuelle forskjeller. Og jeg tror at kvinner med utfordringer knyttet til syklusene sine har større sannsynlighet for SA og trekker snittet opp. Fordi:  Mange av dem har PCOS, har ikke EL og trenger medisiner for å få EL, har lange sykluser og slipper egg litt vilkårlig. Og siden SA i de fleste tilfellene er kroppen som kaster ut et egg som ikke er bra eller "liv laga", så tenker jeg: Risikoen for SA er mye større dersom du har uforutsigbare sykluser eller kroppen trenger medisiner for å slippe egg. Fordi, sannsynligheten for at det egget som da endelig slippes er bra nok og "liv laga" er ikke like bra som at eggene til en kvinne med regelmessige sykluser som har EL hver mnd er "liv laga". De sier jo også at kvinner med feks PCOS har høyere risk for spontanabort. Og jeg syns jeg ser det ofte her inne at kvinner som har gått på medisiner for å få EL eller slipper egg sjeldent og har opplevd noen SA eller MA. Mens de som blir gravid på første syklus, slipper egg hver mnd og på antatt tidspunkt opplever dette sjeldnere. Og det vil jo og være logisk at kvinner med regelmessige sykluser har sterkere og bedre egg? 

Bare for å oppklare, jeg har selv hatt to SA. Jeg har ikke regelmessige sykluser. Dette er bare en generell tanke. Jeg forstår at mange blir gravide og ikke opplever SA med utfordrende sykluser og at kvinner med regelmessige kan oppleve SA. Så trenger ikke skrive anekdoter. 

Men jeg syns det er interessant fordi jeg lurer på om ikke det fins en god del variasjon innenfor SA statistikken. Jeg tror ikke at jeg som har uregelmessige sykluser og flere SA bak meg har like gode odds som en med regelmessige sykluser. 

Forskning er enig med deg. Både lang og kort folikkelfase og lang menssyklus øker sannsynligheten for problemer med spontanabort:

https://sites.google.com/site/miscarriageresearch/menstrual-cycle-and-miscarriage

Kanskje det er fordi eggene enten er for lite eller for mye modnet av hormonene våre før de slippes? Litt som at hverken eplekart eller overmodne epler er noe gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regelmessig menstruasjon men noe uregelmessig eggløsning. Ingen sykdommer, normal vekt og er 33 år gammel. Vært gravid 3 ganger, ingen sa/MA. Er litt sånn at jeg nå venter på å spontanaborter fordi det er så "vanlig". Er i uke 10 så sjansen blir mindre og mindre. Jeg tror du har ganske rett i dine spekulasjoner. 

Anonymkode: 39960...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2020 den 14.23, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du har rett, selv om det selvfølgelig blir anekdotisk fra min side når jeg tenker over meg selv og de jeg kjenner. Alder har selvfølgelig også en innvirkning her, siden eggene blir dårligere med årene. Husk også at når første mens kommer, har innvirkning på fruktbarhet og hvor lenge man kan bli gravid, og at hormonprevensjon har en langtidseffekt som mange gjerne vil benekte.

Jeg har regelmessig mens som kom sent (16), har aldri gått på hormonprevensjon og blir veldig lett gravid. Aldri mistet. Heldig, selvsagt, men har også vært veldig bevisst på valgene jeg tok. Har venninner som har det likt. De kvinnene jeg vet over 30 som har gått mange år med spiral, p-piller osv er også de som sliter mest, mister og må ha mer hjelp. Leit, men sant.

Anonymkode: 25bcf...1c1

Hvor mange barn har du?

Anonymkode: 43b09...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er det mange variasjoner i statistikken. Det er det jo i all statistikk. Røyking, alder og helt ukjente faktorer spiller også inn. Noen statistikker tar hensyn til røyking og alder, men ALT kan jo ikke tas hensyn til i en sånn "kalkulator". 

Uansett, PCOS rammer ikke så mange at det vil forhøye den generelle statistikken veldig mye. Men ja, hvis den generelle statistikken viser at 10% mister i uke x er sannsynligheten være enda lavere for de som er uten kjente risikofaktorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelmessig syklus her, forutsigbare eggløsningsdager og 29 år. Blir gravid hver gang vi prøver, men har dessverre mistet tre ganger. Nå ser det ut som at den fjerde sitter endelig, uke 11 nå. I mitt tilfelle mistenker jeg at jeg produserer for lite progesteron (har masse symptomer på det når jeg ikke er gravid også) og at det er derfor embryoet slipper. Det ble aldri målt, men jeg fikk progesteronstøtte under dette svangerskapet just in case, og det er det første som ser ut til å gå bra. Jeg vet ikke for sikkert om det stemmer eller om det bare er tilfeldig da. 

Anonymkode: f4eb9...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...