AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 Jeg har regnet ut at jeg ligger på 3,52, og er av en eller annen grunn misfornøyd med dette. De to første årene gjorde jeg det mye dårligere, men ser bort fra dette, da de relevante fagene stort sett er i de siste 3 årene. Jeg har kapra drømmejobben, fikk B på masteren, og burde egentlig bare være fornøyd. Likevel går jeg og tenker på at jeg har lyst til å ta opp den ene D-en min fra 5.årskurset, som er i et veldig relevant fag. Hva har dere i snitt fra de 3 siste årskursene? Og kan noen vær så snill og fortelle meg at jeg er dum som holder på å tenke på dette? Gav F i karakterer frem til 3.klasse, og har gradvis blitt mer opptatt av det... mvh. teit siv.ing Anonymkode: 4418f...3ed
Skogkløver Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Hva i all verden skal du med bedre karakterer når du allerede har fått drømmejobben? Etter noen år i arbeid ser ikke noen på karakterene dine uansett 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 4 minutter siden, Skogkløver skrev: Hva i all verden skal du med bedre karakterer når du allerede har fått drømmejobben? Etter noen år i arbeid ser ikke noen på karakterene dine uansett Mest for min egen selvfølelse egentlig - gjennomsnittskarakteren i det aktuelle faget var B, og jeg var en av bare få som fikk D. Er også noe med følelsen av å ikke ha karakteren D til stede på vitnemålet i de to siste årskursene.. Anonymkode: 4418f...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og kan noen vær så snill og fortelle meg at jeg er dum som holder på å tenke på dette? Gav F i karakterer frem til 3.klasse, og har gradvis blitt mer opptatt av det... mvh. teit siv.ing Anonymkode: 4418f...3ed Ja det kan jeg . Du er dum som holder på å tenke på dette. Særlig når du har fått deg en jobb du liker. Tiden på å fikse D-en kan du heller bruke på å gjøre en enda bedre jobb på jobben, eller ta en tur til psykolog for å jobbe med deg selv Forstod meg egentlig aldri på siving studiene, og karakter greiene, fra mitt ståsted var minst 80% av karaktern du får utslag av hvor mye du pugget diverse fakta, fakta du vil glemme over tid uansett, så for meg var de studiene bare tull, men jeg endte opp som en taper da, så sikkert jeg som er dum på den fronten På skolen bør en ikke lære å pugge fakta, en bær lære hvordan løse problemer og skaffe informasjonen en trenger for å løse problemene. Selv i mattefagene hvor en skulle tro at pugging var minst mulig nyttig, så var det enormt med fordel å ha pugget "triks" som gjorde at en "uløselige" oppgave ble løselig, for ellers var den uløselig uten "trikset", så alle som ikke pugget "trikset" feilet og fikk dårlig karakter. Ok. hva har det med matematikkforståelse å gjøre, det ga ingen mening for meg. Og ja jeg er god til å pugge men slet med motivasjonen når ting er satt opp på den måten. Anonymkode: 3ecf9...bd8 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 Å ta opp 1D vil ikke trekke snittet ditt voldsomt opp. Et snitt på svak B (som er det du har) er sett på som bra, men ikke fantastisk bra. Anonymkode: a877b...7b9
KapteinJ Skrevet 29. september 2020 #6 Skrevet 29. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har regnet ut at jeg ligger på 3,52, og er av en eller annen grunn misfornøyd med dette. De to første årene gjorde jeg det mye dårligere, men ser bort fra dette, da de relevante fagene stort sett er i de siste 3 årene. Jeg har kapra drømmejobben, fikk B på masteren, og burde egentlig bare være fornøyd. Likevel går jeg og tenker på at jeg har lyst til å ta opp den ene D-en min fra 5.årskurset, som er i et veldig relevant fag. Hva har dere i snitt fra de 3 siste årskursene? Og kan noen vær så snill og fortelle meg at jeg er dum som holder på å tenke på dette? Gav F i karakterer frem til 3.klasse, og har gradvis blitt mer opptatt av det... mvh. teit siv.ing Anonymkode: 4418f...3ed Gjennomsnitt på ca B, men jeg forstår deg veldig godt egentlig. Jeg har overall veldig gode karakterer, men jeg har et par dårlige karakterer som plager meg fra langt tilbake fordi jeg ikke brydde meg. I mitt tilfelle spesifikt "nanoteknologi, introduksjon" som er et særdeles lett emne som jeg fikk D i, selvsagt vet jeg at A på prosjektoppgave og A og B på alle emnene på "høyere grads nivå", men det er fortsatt et lite stikk hver gang jeg ser på vitnemålet. Men, nå har du fått jobben din, fra nå av kommer nok ikke så mange til å bry seg særlig om karakterene dine med mindre du søker deg tilbake til akademia igjen, så jeg ville absolutt aldri vurdert å ta opp en eksamen etter jeg var i fast jobb med mindre du trenger karakterene til noe. 3.5 er forøvrig et godt snitt, så det er ikke noe problem med det, ikke fantastisk men om du har B på masteroppgaven og 3.5 i snitt i år 4 og 5 er du kvalifisert til doktorgradsstudier (dog med så tynn margin som over hodet mulig) som vil si universitetene mener du har "solid akademisk bakgrunn" som er kravet for å gå videre til det øverste nivået i utdanningssystemet.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 59 minutter siden, KapteinJ skrev: Gjennomsnitt på ca B, men jeg forstår deg veldig godt egentlig. Jeg har overall veldig gode karakterer, men jeg har et par dårlige karakterer som plager meg fra langt tilbake fordi jeg ikke brydde meg. I mitt tilfelle spesifikt "nanoteknologi, introduksjon" som er et særdeles lett emne som jeg fikk D i, selvsagt vet jeg at A på prosjektoppgave og A og B på alle emnene på "høyere grads nivå", men det er fortsatt et lite stikk hver gang jeg ser på vitnemålet. Men, nå har du fått jobben din, fra nå av kommer nok ikke så mange til å bry seg særlig om karakterene dine med mindre du søker deg tilbake til akademia igjen, så jeg ville absolutt aldri vurdert å ta opp en eksamen etter jeg var i fast jobb med mindre du trenger karakterene til noe. 3.5 er forøvrig et godt snitt, så det er ikke noe problem med det, ikke fantastisk men om du har B på masteroppgaven og 3.5 i snitt i år 4 og 5 er du kvalifisert til doktorgradsstudier (dog med så tynn margin som over hodet mulig) som vil si universitetene mener du har "solid akademisk bakgrunn" som er kravet for å gå videre til det øverste nivået i utdanningssystemet. Hehe, takk for hyggelig svar! Du har gått nanoteknologi? Fra de to siste årene har jeg faktisk 3,7 i snitt, de 3,52 gjelder for de 3 siste årene. Totalt snitt er på 3,1, noe som kanskje forteller hvor dårlig jeg gjorde det (også i enkle fag) de to første årene. Jeg brydde meg da kun om å bli med på sosiale ting, og synes det var mye viktigere med opplevelser enn å få gode karakterer. Men ja - får se om jeg gidder å ta opp faget! TS Anonymkode: 4418f...3ed
KapteinJ Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, takk for hyggelig svar! Du har gått nanoteknologi? Fra de to siste årene har jeg faktisk 3,7 i snitt, de 3,52 gjelder for de 3 siste årene. Totalt snitt er på 3,1, noe som kanskje forteller hvor dårlig jeg gjorde det (også i enkle fag) de to første årene. Jeg brydde meg da kun om å bli med på sosiale ting, og synes det var mye viktigere med opplevelser enn å få gode karakterer. Men ja - får se om jeg gidder å ta opp faget! TS Anonymkode: 4418f...3ed Ja, jeg har gått nanoteknologi, studieretning med nanoelektronikk men har tatt mye fag i maskinlæring og statistikk.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #9 Skrevet 30. september 2020 Mulig jeg tar helt feil, men trodde ikke man kunne få utstedt nytt vitnemål? Altså når graden er ferdig og vitnemålet skrevet ut så er det bare sånn. Skal du ta med et ekstraark og bare "se, jeg tok opp denne ene dårlige karakteren altså!"? Anonymkode: de405...e6d
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #10 Skrevet 30. september 2020 Hvordan regner dere ut snittet, er det ikke bokstaver? Hvis 6 er høyest er jo 3 i snitt veldig dårlig? Anonymkode: 51e0d...05a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg tar helt feil, men trodde ikke man kunne få utstedt nytt vitnemål? Altså når graden er ferdig og vitnemålet skrevet ut så er det bare sånn. Skal du ta med et ekstraark og bare "se, jeg tok opp denne ene dårlige karakteren altså!"? Anonymkode: de405...e6d Det stemmer, men det gjelder kun vitnemålet. Man kan fortsatt hente nye karakterutskrifter på vitnemålsportalen eller på studweb. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan regner dere ut snittet, er det ikke bokstaver? Hvis 6 er høyest er jo 3 i snitt veldig dårlig? Anonymkode: 51e0d...05a E=1, D=2, C=3, B=4, A=5 TS Anonymkode: 4418f...3ed
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg ville ikke tenkt på det. Jeg hadde selv et snitt som ikke var fantastisk, fikk meg jobb og siden har ingen brydd seg om karakterene, kun erfaring og referanser. 3. år var: D, B, B, C, C ,D, E, D 4 år var B, 2xA, C, A, C, B 5 år var 3xA, B + 4xB på oppgaven (2x og 3x er hvor det er et større fag som vektes mer) Jeg har ikke regnet ut hva tallsnittet på dette er før, men sikkert ikke fantastisk. Prøvde nå, kommer til ca 3,7 om jeg har gjort det riktig. Tar man med de først årene blir det dårligere, Anonymkode: e230e...1cc
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #13 Skrevet 1. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke tenkt på det. Jeg hadde selv et snitt som ikke var fantastisk, fikk meg jobb og siden har ingen brydd seg om karakterene, kun erfaring og referanser. 3. år var: D, B, B, C, C ,D, E, D 4 år var B, 2xA, C, A, C, B 5 år var 3xA, B + 4xB på oppgaven (2x og 3x er hvor det er et større fag som vektes mer) Jeg har ikke regnet ut hva tallsnittet på dette er før, men sikkert ikke fantastisk. Prøvde nå, kommer til ca 3,7 om jeg har gjort det riktig. Tar man med de først årene blir det dårligere, Anonymkode: e230e...1cc Dette vil jeg si var veldig bra! Spesielt de siste to årene Jeg har kun to stk tellede A på vitnemålet. Jobber du som konsulent? ts Anonymkode: 4418f...3ed
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #14 Skrevet 1. oktober 2020 Men til deg jeg svarte over: God tå se at det er flere som gjorde det litt dårligere de første årene! Haha.. Er jo bedre at resultatene blir bedre med tiden, og ikke omvendt. ts Anonymkode: 4418f...3ed
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #15 Skrevet 1. oktober 2020 På 29.9.2020 den 12.32, AnonymBruker skrev: Jeg har regnet ut at jeg ligger på 3,52, og er av en eller annen grunn misfornøyd med dette. De to første årene gjorde jeg det mye dårligere, men ser bort fra dette, da de relevante fagene stort sett er i de siste 3 årene. Jeg har kapra drømmejobben, fikk B på masteren, og burde egentlig bare være fornøyd. Likevel går jeg og tenker på at jeg har lyst til å ta opp den ene D-en min fra 5.årskurset, som er i et veldig relevant fag. Hva har dere i snitt fra de 3 siste årskursene? Og kan noen vær så snill og fortelle meg at jeg er dum som holder på å tenke på dette? Gav F i karakterer frem til 3.klasse, og har gradvis blitt mer opptatt av det... mvh. teit siv.ing Anonymkode: 4418f...3ed seriøst, generasjon prestasjon. du har DRØMMEJOBBEN. Anonymkode: c498e...695 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #16 Skrevet 1. oktober 2020 Ville heller jobbet med å basere mindre av selvfølelsen din på karakterer. Gratulerer med drømmejobben. Anonymkode: b85e0...afc
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #17 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg hadde 3.7 i snitt over fem år, 4.2 i snitt de to siste. Ingen har noensinne spurt meg hvorfor jeg fikk D i fluidmekanikk i andreklasse, for å si det sånn. Årene med linjeforening og moro var LETT verdt det, og jeg ville aldri i livet brukt energi på å ta opp et gammelt fag. Har du kapasiteten og interessen ville jeg heller tatt et nytt et! Du har drømmejobben, du har muligheten til å ta PhD om du skulle ønske det, og på alle jobbintervjuer du vil komme til å gå gjennom senere skal jeg vedde en femtilapp på at kommer til å fokusere på alt annet enn karakterer. De jeg har vært på har ikke nevt karakterene eller vitnemålet med et ord. I den grad studiet i det hele tatt har vært nevnt, har det vært med basis i hva en er interessert i rent faglig. Jeg skal ikke si du er dum, du har tross alt gått nano Men du er tydeligvis en flink pike, og du bør trene på å ikke alltid la flink pike-impulsene vinne! Viktig i arbeidslivet også det Anonymkode: d29cc...674
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #18 Skrevet 1. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde 3.7 i snitt over fem år, 4.2 i snitt de to siste. Ingen har noensinne spurt meg hvorfor jeg fikk D i fluidmekanikk i andreklasse, for å si det sånn. Årene med linjeforening og moro var LETT verdt det, og jeg ville aldri i livet brukt energi på å ta opp et gammelt fag. Har du kapasiteten og interessen ville jeg heller tatt et nytt et! Du har drømmejobben, du har muligheten til å ta PhD om du skulle ønske det, og på alle jobbintervjuer du vil komme til å gå gjennom senere skal jeg vedde en femtilapp på at kommer til å fokusere på alt annet enn karakterer. De jeg har vært på har ikke nevt karakterene eller vitnemålet med et ord. I den grad studiet i det hele tatt har vært nevnt, har det vært med basis i hva en er interessert i rent faglig. Jeg skal ikke si du er dum, du har tross alt gått nano Men du er tydeligvis en flink pike, og du bør trene på å ikke alltid la flink pike-impulsene vinne! Viktig i arbeidslivet også det Anonymkode: d29cc...674 hahaah! Hyggelig svar! Når det er sagt: Jeg har ikke gått nano, det var det en som svarte her inne som gjorde. Flink pike har jeg vel ikke akkurat vært, har hele 7 D-er og 2 E-er fra de to første årene, som bryr meg lite. Var mer opptatt av andre ting da. Sånn sett var vel du mer flink pike på studiet! Er bare dette ene faget her, som jeg vet jeg kan så mye bedre i, og som er såppas relevant for jobben. Men dere har kanskje et poeng i at det ikke er så mange som kommer til å se på karakterene mine i framtida.. TS Anonymkode: 4418f...3ed
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #19 Skrevet 1. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville heller jobbet med å basere mindre av selvfølelsen din på karakterer. Gratulerer med drømmejobben. Anonymkode: b85e0...afc Du har kanskje et poeng her, men jeg er egentlig en av dem som ikke har brydd meg så mye om karakterer gjennom studiene. Har vært aktiv i mange verv. Første årene har jeg en haug D-er og to E-er. Det gjør ingenting for selvfølelsen min fordi jeg vet at jeg prioriterte andre ting da. Det er bare dette ene faget her, som jeg vet jeg kan bedre i, og som er så relevant for min jobb. Er et 5.klassefag. TS Anonymkode: 4418f...3ed
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #20 Skrevet 2. oktober 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: hahaah! Hyggelig svar! Når det er sagt: Jeg har ikke gått nano, det var det en som svarte her inne som gjorde. Flink pike har jeg vel ikke akkurat vært, har hele 7 D-er og 2 E-er fra de to første årene, som bryr meg lite. Var mer opptatt av andre ting da. Sånn sett var vel du mer flink pike på studiet! Er bare dette ene faget her, som jeg vet jeg kan så mye bedre i, og som er såppas relevant for jobben. Men dere har kanskje et poeng i at det ikke er så mange som kommer til å se på karakterene mine i framtida.. TS Anonymkode: 4418f...3ed Ah, my bad, jeg blandet med fyren som hadde D i nano intro Du vet, flink pike er mer hvordan man tenker enn hvordan karakterene ser ut. That said skal jeg ikke nekte for at jeg fremdeles har trøbbel med å ikke være flink pike selv stadig vekk, selv om det er 12 (!) år siden jeg var ferdig å studere nå, jeg har en jobb der jeg er en slags autoritet på mitt fag, og jeg i teorien "gjør som jeg vil" Var du ferdigutdannet i sommer? Rådet mitt står i alle fall, jeg ville heller fokusert på drømme jobben, og har du kapasitet utover det du bruker på jobb og på det sosiale, og ikke minst motivasjon, ville jeg heller sett på noe nytt enn å ta opp noe gammelt Anonymkode: d29cc...674
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå