Gå til innhold

5 dager syk

Anbefalte innlegg

Gjest Oktoberkvinnen
Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om jeg er mye syk, selv mener jeg ikke det men. Kort fortalt så jobber jeg i helsevesenet i en storby, nærmer bestemt hjemmesykepleien. Jeg begynte der i april i år som vikar. Da jeg begynte så var det en mengde jobbtimer og jeg følte at jeg bodde på jobben til tider. Så kommer vi til begynnelsen av  august og jeg må hive inn håndkle for en vakthelg da jeg fikk oppkast og diare.  Jeg mistet da 2 dager, og jeg tok de ut som egne dager og ikke egenmelding, Så kommer vi til nå i september. Jeg må levere inn sykemelding for 3 dager da jeg fikk noe virus dritt og det ble ikke mulig å jobbe der. I dag ringer sjefen min, og den hyggelige mannen er plutselig ikke så hyggelig lengre og spurte om jeg hadde det greit, jeg svarte at ja det har jeg, hvor han spør meg om jeg alltid er så mye syk. Hææææ? Vel jeg kan ikke ha vikarer som er syk. Jeg spør om han er seriøs og det er han. Jeg påpeker da ovenfor han at jeg ikke er mye syk til vanlig men 5 dager siden mai er vel ikke mye, samt at jeg i juli måned jobbet hver eneste dag- bortsett fra 1, som egentlig ikke er lov. Han sier at han lar meg fortsette men vil holde et øye med meg.

Men er det mye med 5 dager syk siden starten av April?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er mye. Vanligvis er jeg borte fra jobb på grunn av egen sykdom 1-2 dager i løpet av i et år. Men jeg jobber ikke i helsevesenet og har ikke en fysisk krevende jobb, så det påvirker jo selvsagt. 

Anonymkode: 6e109...f25

Skrevet

Jeg syns det er mye, har ikke 5 dager i året engang. Jobber også helsevesenet. 

Anonymkode: 5fa86...e97

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ville sagt at MYE er om du overskrider egenmeldingsdagene dine, evt «alltid» er syk når det er helg, mandag eller helligdag😏

Endret av Lija
Gjest Oktoberkvinnen
Skrevet
1 minutt siden, Lija skrev:

Han har sikkert dårlig erfaring fra noen andre og lar det gå utover deg😒 

Men hva mener du med «tok de ut som egne dager?»

Jeg hadde fått noe utslett pga medisiner og det var ikke sånn at jeg ville be om sykemelding, det ble borte når jeg fikk behandlig for det men jeg hadde et rødskjær i hele ansiktet og på hendene, dvs det var de områdene man så. Så jeg ordnet ikke sykemelding og jeg fikk heller ikke lønn for de. 

Nå må det sies at jeg aldri sier nei til vakter, jeg jobber av og til doble vakter fordi de mangler folk, jeg har stilt meg mer til disposisjon enn hun andre som som begynte samtidig som meg, jeg har jobbet overtid som ikke jeg har levert melding på, jeg slutter f.eks 2245 og er sjelden ute av døra på jobben før 2340, ( dette leverer jeg ikke inn som overtid, legger bare en melding til sjefen om at jeg jobbet til da, og jeg har sett på lønnslippen min at de ikke kommer med) og når jeg begynner kl 1500 er jeg der en god stund før og sitter ikke å venter til klokka skal bli min vakttid men ringer de som er på jobb og spør. Det er vel mer måten han snakker til meg på.

Gjest Oktoberkvinnen
Skrevet
1 minutt siden, Lija skrev:

Jeg hadde ingen sykedager de 5 første årene jeg jobbet i hjemmesykepleien, men så kom det 2 barn inn i bildet og nå er vi er syke støtt... så hva som er mye kommer nok an på hjemmesituasjon og hvor mye smitte man utsettes for.

Jeg ville sagt at MYE er om du overskrider egenmeldingsdagene dine, evt «alltid» er syk når det er helg, mandag eller helligdag😏

Jeg er aldri syk på de dagene du nevner her, og ja hos meg er det også barn som smitter med alt mulig.

Gjest Oktoberkvinnen
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er mye, har ikke 5 dager i året engang. Jobber også helsevesenet. 

Anonymkode: 5fa86...e97

Når jeg jobbet på sykehus var jeg i løpet av 12 år aldri syk en dag.

Gjest Oktoberkvinnen
Skrevet

Men jeg har heldigvis ikke så mange vakter igjen hos de og jeg takker nei til nye vakter ( det går ut fellesmelding og kun de som sier ja blir registerte) og jeg skal vel heller komme meg tilbake til sykehuset tenker jeg

Gjest Oktoberkvinnen
Skrevet

Men tusen takk til dere som svarte jeg ser at jeg nok bare har vært uheldig å være syk denne gangen.

Skrevet
9 minutter siden, Oktoberkvinnen skrev:

Men jeg har heldigvis ikke så mange vakter igjen hos de og jeg takker nei til nye vakter ( det går ut fellesmelding og kun de som sier ja blir registerte) og jeg skal vel heller komme meg tilbake til sykehuset tenker jeg

Lykke til😊 ikke en sånn sjef man vil ha, så like greit om du har mulighet til å gjøre noe annet. 

Skrevet

Dette grenser nesten til trakassering av sjefen din. Jeg ville meldt det inn til verneombud eller fagforeningen du er med i. 

• Liker 1
Skrevet

Har man oppkast og diaré så skal man holde seg hjemme. Minst 24 timer etter siste oppkast.

Er man syk så er man syk. Men vil ikke si at fem dager er veldig mye. 

Anonymkode: 3b380...a63

• Liker 2
Skrevet

altså, vi har rett på 12 dager i året. om du har hatt 5 dager så burde ikke arbeidsgiver blande seg.

jeg har hatt 4 sykedager i år men det er mine første sykedager på 4 år 

Anonymkode: 7e21e...9b9

Skrevet

For en rar sjef det er jo til og med korona nå. Det er riktig av deg å være hjemme når man er syk. Bare si at det faktisk ikke er noe sjefen skal blande seg i! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...